Czym smarować elementy ruchome w samochodzie? Jaki smar do auta?
Regularnie wymienianie smaru to jedna z wielu czynności, które odczuwalnie zwiększają trwałość ruchomych elementów w samochodzie. Nieprzyjemne piski i głośne tarcie to tylko niektóre z objawów związanych z brakiem odpowiedniej ilości smaru w danym układzie. Dzięki odpowiedniej pielęgnacji oraz regularnemu serwisowi można uniknąć wielu potencjalnych problemów związanych z pracą poszczególnych układów i elementów pojazdu. Jak dobrać odpowiedni rodzaj smaru? Które elementy wymagają szczególnej uwagi? Na wszystkie te pytania postaramy odpowiedzieć się w poniższym poradniku.
Na co trzeba zwrócić uwagę przy wyborze smaru?
Dobranie odpowiedniego rodzaju smaru lub preparatu nie jest specjalnie problematycznym zadaniem. Wszystkie dostępne na rynku środki powinny posiadać szczegółową instrukcję obsługi, która definiuje ich potencjalne przeznaczenie. Przed zakupieniem danego środka warto poświecić chwilę na zweryfikowanie czy nadaje się on to danego rodzaju elementów. Poszczególne produkty mogą różnić się przede wszystkim w kwestiach takich jak:
- odporność na skrajnie niskie lub wysokie temperatury
- barwa (np. bezbarwne albo brudzące)
- zapach
- konsystencja (np. płyn albo pasta)
- przewodnictwo elektryczne
- odporność na wodę lub sól
- właściwości antykorozyjne
Przemyślany i rzetelny research to najskuteczniejszy sposób na znalezienie produktu o odpowiednich właściwościach. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele różnych rozwiązań, które sprawdzić się mogą zarówno w szerszym, jak i węższym zakresie. Na przykład w przypadku trudności z odkręceniem zastałych połączeń (np. w układzie zawieszenia) warto sięgnąć po smar penetrujący. Ze względu na swoje właściwości nie nadaje się on zupełnie do gumy i tworzyw sztucznych. W przypadku plastikowych albo gumowych elementów lepiej sięgnąć po spray silikonowy lub smar teflonowy. Preparaty bezzapachowe i bezbarwne świetnie sprawdzają się w przypadku wnętrza pojazdu, pozostałe zaś lepiej stosować w niewidocznych miejscach.
Jakie elementy w samochodzie wymagają regularnego smarowania?
Do najbardziej podatnych na brak smaru układów zaliczyć trzeba przede wszystkim układ napędowy i zawieszenie. Nie są to jednak jedyne elementy, które wymagać mogą dodatkowej porcji smaru. Preparaty tego typu potrzebne są m.in. do konserwacji zawiasów, stacyjek, zamków, uszczelek i gumowych przewodów. Bardzo wiele osób używa ich także do poprawienia płynności regulacji fotela kierowcy i pasażerów, które z reguły poruszają się na metalowych szynach.
Dlaczego nie warto czekać do zimy?
Piski i skrzypienia nasilają się z reguły w sezonie zimowym, ponieważ są to najmniej sprzyjające warunki. Ujemne temperatury i częste opady mogą przyczynić się do trwałego uszkodzenia zamków w drzwiach i bagażniku. Wszechobecna sól drogowa pomaga oczywiście w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze, ale niestety ma także silne właściwości korozyjne. Dobranie odpowiedniego smaru przed sezonem zimowym pozwala uniknąć wszystkich opisanych powyżej trudności i problemów.