Choć wielu z nas może sobie nie zdawać z tego sprawy z marketingiem internetowym mamy do czynienia na każdym kroku. Wybieramy stronę, która znajduje się na pierwszej stronie wyszukiwarki, klikamy w ten produkt, który zaproponuje Google i sprawdzamy oferty pojawiające się na naszej tablicy na Facebooku.
Ale na czym tak właściwie e-marketing polega? Pojęcia takie jak SEO, pozycjonowanie czy remarketing dla osoby, która nie rozumie do końca, na czym polega internetowy marketing mogą wydawać się skomplikowane. Warto jest jednak poświęcić chwilę na zrozumienie tych mniej lub bardziej złożonych pojęć, które mają wpływ na podejmowanie naszych zakupowych decyzji.
Marketing tradycyjny a marketing internetowy - różnice
Marketing polega na podejmowaniu działań, które mają za zadanie rozpoznanie i zaspokojenie potrzeb klientów. Prowadzenie danych marketingowych działań ma za zadanie zwiększenie poziom sprzedaży jakiegoś dobra lub grupy dóbr.
E-marketing jest rodzajem marketingu, który powstał na skutek rozwoju sieci internetowej. Polega na wykonywaniu działań strategicznych oraz wspierających sprzedaż produktów lub usług. Marketing internetowy ma za zadanie zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach potencjalnego konsumenta.
Dlaczego e-marketing jest tak popularny? Zalety marketingu internetowego
Ciągły rozwój Internetu oraz technologii spowodowały, że żyjemy w zinformatyzowanym, cyfrowym społeczeństwie. Mamy dostęp do informacji, o jakim nie śnili nasi przodkowie. Z naszej nieustannej obecności w sieci korzystają przedsiębiorcy, którzy realizują swoje strategie reklamowe w Internecie.
Internetowy marketing pozwala przedsiębiorcom na zwiększenie widoczności swojej firmy wśród użytkowników popularnych wyszukiwarek czy portali społecznościowych. Dzięki promowaniu strony i pozycjonowaniu więcej osób jest w stanie skorzystać z oferowanych produktów czy usług, co przyczynia się do wzrostu zysków.
Dlatego właśnie e-marketing cieszy się nieustannie rosnącą popularnością. Jest narzędziem pozwalającym na osiągnięcie zysku, ze względu na to, że marketing internetowy charakteryzuje się dużą dostępnością, dość niskimi kosztami oraz stosunkowo szybkim czasem zwrotu inwestycji.
Do sieci przenosi swoją działalność coraz więcej firm, gdyż jest to doskonała okazja, aby poszerzyć grono klientów. E-marketing pozwala na dotarcie do tak szerokiej grupy potencjalnych klientów, o jakiej przed popularnością Internetu nie było mowy.
6 najbardziej popularnych narzędzi marketingu internetowego
Wraz z rozwojem marketingu internetowego doświadczamy wzrostu liczby metod stosowanych w e-marketingu. Narzędzia marketingowe są ciągle doskonalone tak, aby uzyskać jak najlepsze wyniki. Marketing internetowy nigdy nie opiera się na jednym sposobie działania. Składa się z kilku działań, które pozwalają na zwiększenie widoczności firmy i budowanie relacji z klientem.
SEO - optymalizacja i pozycjonowanie w wyszukiwarkach
Optymalizowanie strony internetowej to działanie polegające na szeregu działań, które mają sprawić, że osiągnie się wysoką pozycję w wyszukiwarce internetowej. To od pozycji w wyszukiwarce zależy widoczności firmy i to, czy klient zdecyduje się na zakup. W e-marketingu dąży się do jak najwyższego pozycjonowania strony.
Na SEO składa się linkowanie, czyli pozyskiwanie linków, które przychodzą z innych stron internetowych oraz publikowanie artykułów sponsorowanych. Odpowiednio napisany tekst zawierający słowa kluczowe przyczyni się do wyższej pozycji strony w wyszukiwarce.
Google Ads - Kampanie reklamowe w wyszukiwarkach
Narzędzie Google Adwords wykorzystywane jest do promocji firmy w wyszukiwarce Google. Pozwala ono na osiągnięcie wysokiego miejsca w bardzo krótkim okresie czasu. Należy przygotować słowa kluczowe, odpowiednie dla swojej witryny, za pomocą Adwords Keyword Planer. Po ustaleniu słów kluczowych wystarczy wybrać widok reklamy i kampania Google Ads może ruszyć.
Social media marketing
Marketing w oparciu o media społecznościowe ma za zadanie przede wszystkim stworzenie relacji z klientem, poznanie ich oraz dotarcie do klientów potencjalnych. Marketingu w portalach społecznościowych lepiej nie lekceważyć, gdyż odgrywa znaczną rolę w procesie zakupowym.
Każdy z nas korzysta z jakiegoś portalu społecznościowego, dlatego jest to dobre miejsce na promocję. Kampanie reklamowe na Facebooku, seria filmików na YouTube czy grupa influencerów recenzująca produkty i wiele innych to rodzaje reklamy, które mogą mieć duży zasięg, dzięki czemu można zwiększyć ruch na swojej witrynie internetowej.
Content marketing
Content marketing polega na publikowaniu treści, które są atrakcyjne i wartościowe, a ich zawartość ma pozyskać uwagę wyodrębnionej wcześniej grupy docelowej. Content marketing służy też do utrzymania stałych klientów i tworzenia wizerunku firmy. Najbardziej popularne formaty treści to wpisy na blogu, wpisy w mediach społecznościowych, artykuły sponsorowane, e-booki czy infografiki.
E-mail marketing
Jest to jedna z pierwszych form e-marketingu, wykorzystująca pocztę internetową. Polega na wysłaniu atrakcyjnej oferty, np. zniżki po zapisaniu się listy subskrybentów. Działania e-mail marketing mają budować relację z klientem i tworzyć zaufanie. Jest to forma stosunkowo niedroga i prosta do wprowadzenia. Należy jednak pamiętać, aby maile nie były wysyłane ze zbyt dużą częstotliwością, gdyż może to zniechęcić odbiorcę. Zbyt częste wiadomości mogą też trafić do folderu SPAM.
Marketing wirusowy
Viral marketing polega na stworzeniu takiej sytuacji, gdzie użytkownicy sami rozprzestrzeniają między sobą daną informację, która budzi duże poruszenie. Marketing wirusowy pozwala na szybkie dotarcie do nowych klientów przy niskim nakładzie finansowym. Jeśli reklama jest wykonana w bardzo sprytny sposób, np. jako śmieszny lub szokujący filmik zrobi sensację sprawiając, że coraz większe grono osób będzie wiedzieć o marce stojącej za tym projektem.
Marketing internetowy - szansa na sukces
E-marketing daje w zasadzie nieskończone możliwości co do zwiększenia widoczności witryny i zyskania coraz większego grona klientów. Im więcej metod e-marketingu jest stosowane tym lepsze dają one efekty. Należy jednak pamiętać, że o ile viral marketing działa szybko, tak pozycjonowanie czy content marketing wymagają czasu, aby przynieść zysk.
Artykuł stworzony przez ekspertów z make-cash.pl