Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Geometria kół – co to jest? Kto zajmie się tym profesjonalnie?

Geometria kół
 |  Artykuł partnera  |  Transport i motoryzacja

Geometria kół to ważny parametr, który ma niebagatelny wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Niestety wielu z nas bagatelizują pierwsze objawy kłopotów. Jakie są pierwsze oznaki problemów z geometrią i dlaczego warto o nią zadbać? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł na ten temat.

O co chodzi z geometrią kół

Geometrią kół nazywamy parametry, którymi producenci opisują ustawienie kół w samochodzie. Producenci dla każdego projektowanego i później wytwarzanego przez siebie modelu nadają mu odpowiednie parametry konstrukcyjne, które muszą być utrzymywane przez pojazd przez cały okres jego życia i eksploatacji. 

Niektóre z parametrów są regulowane – oznacza to, że w trakcie użytkowania samochodu, jako konsekwencja różnego rodzaju zdarzeń drogowych lub wymiany niektórych podzespołów zawieszenia, mogą one zmienić swoją wartość, która niezwłocznie powinna zostać skorygowana do wartości przewidzianych przez producenta. Do elementów regulowanych należą:

  • zbieżność,
  • kąt pochylenia koła,
  • kąt wyprzedzenia osi obrotu zwrotnicy.

Istnieją również elementy nieregulowane, których wartości ustalone są konstrukcyjnie i od momentu opuszczenia fabryki do końca eksploatacji pojazdu powinny zachować identyczne wartości. Do elementów nieregulowanych należą:

  • kąt pochylenia osi zwrotnicy,
  • promień zataczania,
  • przesunięcie osi zwrotnicy względem osi koła,
  • różnica kątów skrętu koła wewnętrznego i zewnętrznego.

Jakiekolwiek znaczące odchyły tych parametrów od określonej normy mogą świadczyć o znaczących uszkodzeniach, którym dane auto uległo i które wpłynęły na konstrukcje pojazdu.

Geometria kół, a bezpieczeństwo pasażerów

Odchyły parametrów geometrii kół, które odbiegają od norm określonych przez producentów, znacząco wpływają na pogorszenie bezpieczeństwa na drodze. Niewłaściwie ustawiona geometria może wpływać negatywnie na zachowanie pojazdu na drodze, utrudnione może być na przykład utrzymanie toru jazdy przy jeździe na wprost co bezpośrednio wpływa na nasz komfort podróżowania jak i bezpieczeństwo. 

Dodatkowo podróżowanie z niewłaściwie ustawioną geometrią kół powoduje zwiększone zużycie bieżnika  opon jak i elementów zawieszenia, a to, zwłaszcza po dłuższym okresie intensywnej eksploatacji, naraża nas nie tylko na dodatkowe koszty, ale również pogarsza nasze bezpieczeństwo jak i bezpieczeństwo innych użytkowników dróg.  Niewłaściwie ustawiona geometria powoduje również zwiększenie oporów toczenia kół, a co za tym idzie zwiększone zużycie paliwa. 

Co świadczy o niewłaściwej geometrii kół?

Typowymi wskazówkami, które daje nam nasz samochód w związku z niewłaściwie ustawioną geometrią, jest jego zachowanie na drodze. Wszelkie objawy, takie jak ściąganie na którąkolwiek ze stron lub opóźniona reakcja na ruchy kierownicą, czy też szybka i nierównomierna utrata bieżnika opon, mogą świadczyć o problemach z geometrią. 

Parametry geometrii kół powinny również być kontrolowane po każdej wymianie elementów układu kierowniczego lub elementów zawieszenia, które mogą mieć wpływ na parametry geometrii. Sprawdzenie geometrii należy również wykonać po każdej kolizji i związanych z nią naprawach.

Komu zlecić ustawienie geometrii kół?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – profesjonalistom, którzy dysponują odpowiednią wiedzą techniczną, doświadczeniem jak również sprzętem, który pozwoli precyzyjnie ustawić parametry związane z geometrią kół.

Godnym polecenia miejscem jest warsztat samochodowyBPBP S.A., którego wykwalifikowana kadra zajmie się naszym autem. W tym warsztacie mechanicy mają świadomość tego, że każda nawet najmniejsza naprawa może mieć wpływ na nasze bezpieczeństwo, nie uznaje się półśrodków.

Geometria kół to nie jedyne co uda wam się naprawić w warsztacie BPBP S.A. 

Warsztat samochodowy Bielsko BPBP S.A. świadczy pełen zakres usług mechanicznych, począwszy od podstawowych napraw eksploatacyjnych, takich jak wymiana klocków hamulcowych czy płynów eksploatacyjnych (oleju, płynu hamulcowego itp.), poprzez nawet najbardziej skomplikowane naprawy związane z naprawą układów napędowych, układów klimatyzacji  i silnikami.