Jak założyć sklep z odzieżą używaną? 5 cennych porad na początek biznesu
Sklepy, w których sprzedana jest odzież używana, mają spore rzesze stałych klientów. Powodem tego jest możliwość zakupu bardzo okazyjnych cenowo ubrań, a także znalezienia oryginalnych elementów garderoby, których nie da się kupić nigdzie indziej.
Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców chce otworzyć własny sklep z odzieżą używaną. Oto porady, które mogą okazać się pomocne.
Dobra lokalizacja
Jedną z najważniejszych kwestii przy zakładaniu second handu jest znalezienie odpowiedniej lokalizacji. Warto zorientować się, w jakim miejscu odzież używana ma szansę trafić na nabywców. Często są to lokale na terenie dużych osiedli, w centrach miast lub w pobliżu punktów, w których często bywają spore grupy ludzi (jak np. targ, pasaż, galeria handlowa, dworzec kolejowy itp.).
Pomieszczenie
Istotny jest również sam lokal – sklep z używaną odzieżą musi mieć odpowiedni metraż, dostosowany do ilości towaru i klientów oraz możliwości finansowych przedsiębiorcy. Trzeba zadbać także o jego wyposażenie pomieszczenia – konieczny jest zakup półek, wieszaków, luster, elementów dekoracyjnych, a także szyldu i baneru. Osobną kwestią jest odzież używana, którą sprzedaje się jedynie w internecie. Sklep online to na pewno mniejszy koszt, jednak trzeba pamiętać o konieczności posiadania miejsca magazynowego.
Formalności
Porady dotyczące założenia sklepu z odzieżą używaną nie mogą pomijać kwestii formalnych. Przede wszystkim konieczne jest zarejestrowanie działalności gospodarczej w Urzędzie Gminy poprzez wypełnienie wniosku CEIDG. Przedsiębiorca musi w nim wskazać właściwe PKD związane ze sprzedażą detaliczną (w tym wypadku jest to 47.71.Z i 47.91.Z) oraz zdecydować się na najkorzystniejszą formę opodatkowania.Konieczne jest też zgłoszenie się do ZUS. Dobrym rozwiązaniem jest współpraca z księgową lub biurem rachunkowym, który udzieli wskazówek oraz pomoże w rozliczeniach i prowadzeniu dokumentacji firmowej.
Dotacje
Mówiąc o formalnościach, trzeba wspomnieć o możliwości otrzymania dotacji unijnych lub z Urzędu Pracy na otwarcie sklepu. Wielu przedsiębiorców korzysta z takiej opcji – uzyskane pieniądze pozwalają często na pokrycie niemal całości kosztów uruchomienia działalności. Każdy UP ma własne zasady przyznawania tego typu dofinansowań, zatem najlepiej sprawdzić te informacje w wybranej placówce lub na jej na stronie www.
Odzież używana – ale jaka?
Zakładając second hand, należy zastanowić się nad rodzajem asortymentu, wybierając taki, który przyciągnie klientów. Większość tzw. lumpeksów sprzedaje ubrania z Anglii, Włoch, Francji i Niemiec. Konieczny jest też wybór między odzieżą nieposortowaną a segregowaną. Druga opcja, choć droższa, wydaje się znacznie korzystniejsza, bezpieczniejsza, a do tego nie wymaga żadnych zezwoleń. Zakup posortowanego towaru oznacza otrzymanie zdezynfekowanych partii ubrań, których stan i jakość utrzymana jest na odpowiednim poziomie. W przypadku tzw. niesortu można trafić na zwykłe odpady, które nadawać się będą jedynie do kosza, co dla właściciela sklepu oznacza straty finansowe.
Artykuł powstał przy współpracy z hurtownią odzieży damskiej i dziecięcej M-moda.pl