Zastrzeżenie znaku towarowego: korzyści dla Twojej firmy
Znakiem towarowym może być zarówno nazwa, logo, jak i wszelkie inne oznaczenia, które służą do identyfikacji produktów lub usług konkretnego przedsiębiorcy. Celem rejestracji znaków jest efektywne likwidowanie wszelkich przejawów nieuczciwej konkurencji, głównie podszywania się pod daną markę. W dobie Internetu jest to szczególnie częste zagrożenie, ponieważ wiele firm bezprawnie używa nazw lub logotypów innych, popularnych marek.
Korzyści z zastrzeżenia znaku towarowego: pełna ochrona
Samo zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym zapewnia przedsiębiorcom wiele istotnych korzyści. Przede wszystkim zabezpiecza przed kradzieżą marki i stanowi skuteczne narzędzie w walce z wszelkimi przejawami nieuczciwej konkurencji. Mając zastrzeżony znak towarowy, można zakazać innym używania danego oznaczenia w sieci, Google Ads, reklamach i mediach społecznościowych. Poza tym nasza konkurencja nie będzie mogła korzystać nie tylko z identycznych, ale również podobnych słów i oznaczeń, gdy np. zabezpieczymy w ten sposób swoją nazwę czy domenę internetową.
Takie same zasady dotyczą logo. Jeśli jakaś firma użyje szaty graficznej zbliżonej do tej zastrzeżonej, przedsiębiorca, którego prawa zostały naruszone, może dochodzić swoich praw. W rezultacie nikt nie będzie bezkarnie podszywać się pod naszą zarejestrowaną markę.
Kolejną istotną kwestią jest fakt, iż w Urzędzie Patentowym uznaje się tzw. zasadę pierwszeństwa. Oznacza to, że jeśli ktoś wcześniej zgłosi daną markę, to automatycznie staje się ona jego własnością. Pierwszy, faktyczny właściciel może próbować podważyć prawa do znaku i wszcząć postępowanie sądowe. Mimo to na czas trwania rozprawy nie będzie mógł korzystać ze swojej nazwy czy logo, co przyniesie straty finansowe i wizerunkowe. Dlatego nie warto zwlekać i lepiej jak najszybciej zarejestrować swoje oznaczenie.
Jakie inne możliwości daje zastrzeżony znak towarowy?
Zabezpieczenie prawa do marki to nie wszystko. Poza ochroną rejestracja znaku towarowego zwiększa prestiż firmy i oferowanych przez nią produktów/usług. Daje możliwość korzystania z charakterystycznego oznaczenia R w kółku, które może być używane wyłącznie przez firmy z zarejestrowanym znakiem towarowym. Co więcej, “R” jest kojarzone przez konsumentów jako coś, co wzbudza większa zaufanie, ponieważ korzysta z niego wiele znanych, ogólnoświatowych marek, np. Coca-Cola czy Nike.
Oprócz tego, zyskując prawa do znaku towarowego, możemy go sprzedawać i udzielać na niego licencji. Staje się więc częścią majątku naszej firmy.
Jaka nazwa może zostać objęta ochroną?
Jednocześnie warto pamiętać, że nie każda nazwa podlega rejestracji. Nie kwalifikują się m.in. oznaczenia ogólnoinformacyjne, czyli takie określenia jak „świeży chleb” czy „kredyty24”. Są to nazwy opisowe i zgodnie z prawem muszą pozostać ogólnodostępne. W Urzędzie Patentowym sprawdza się również, czy dane oznaczenie ma tzw. zdolność odróżniającą i jest dostatecznie fantazyjne, aby mogło zostać objęte ochroną.
Jak sprawdzić, czy nasza nazwa kwalifikuje się do zastrzeżenia i uniknąć niepotrzebnych kosztów? W celu uzyskania ochrony najlepiej zgłosić się do kancelarii prawnej, która specjalizuje się w tej dziedzinie. Takie usługi oferuje na przykład kancelaria RPMS z Poznania (przeprowadza bezpłatny audyt ochrony marki i zajmuje się całym procesem rejestracji). Dzięki wstępnej weryfikacji i przygotowaniu wniosku przez prawników upewnimy się, że nasza nazwa lub logo mają szansę na rejestrację.