Będąc przekonanym, że chcemy rozpocząć działalność w sieci internetowej, prowadząc przykładowo sklep internetowy, niejednokrotnie wiąże się to z licznymi działaniami prowadzącymi do efektownej i przynoszącej zyski aktywności w branży e-commerce. Przy podejmowaniu tego typu aktywności, warto jest wziąć pod uwagę kilka czynników i przed przystąpieniem do sprzedaży podjąć wstępne działania, które uchronią nas przed poniesieniem porażki i strat finansowych.
Zanim przystąpimy do tworzenia rozbudowanej struktury produktów wraz z odpowiednim contentem zawierającym opis produktów, zdjęcia, cenę, kod produktu i inne parametry, warto, a nawet trzeba, w pierwszej kolejności zbadać rynek. Każdy aspekt prowadzonej działalności związanej ze sprzedażą internetową wymaga wyróżniania się i oferowanie wartości dodanej, która stanowi o naszej konkurencyjności w stosunku do innych sklepów internetowych.
Dlatego wystarczy dokładnie przejrzeć sklepy internetowe i mechanizmy sprzedaży w nich stosowane, by uniknąć dublowania tego co już jest w sieci, a co niekorzystnie może wpłynąć na naszą pozycję w branży e-commerce. Kolejnym etapem jest strategia sprzedaży, rodzaj oferowanych przez nas produtków i zdiagnozowanie do kogo kierujemy ofertę, i w jaki sposób. Również wyznaczenie celu jaki chcemy osiągnąć podczas prowadzenia tego rodzaju sprzedaży, może wpłynąć na wybór odpowiedniego kanału sprzedaży i jej formy.
Przystępujemy do praktycznych działań
Kiedy mamy już opracowany wstępny plan działania, warto jest zastanowić się nad utworzeniem nie tylko wyróżniającego się wyglądu sklepu internetowego, jak okładka książki, ale przede wszystkim skupić się na jego prostej formie i łatwości poruszania się w jego strukturze, niczym w spisie treści. Trzeba też przede wszystkim zadbać o możliwość jego prostego znalezienia w sieci, oraz intuicyjnej, łatwej do zapamiętania i pozycjonowania domeny połączonej z naszym hostingiem z certyfikatem SSL, charakteryzującej nasz sklep jak tytuł książki, czy filmu.
Teraz, kiedy już mamy odpowiedni tytuł możemy przystąpić do implementacji, czyli działań zmierzających do jego uruchomienia, wybierając najpierw odpowiednie rozwiązanie programistyczne. W sieci internetowej mamy do dyspozycji wiele narzędzi tego typu, począwszy od rozwiązań darmowych typu Open Source, takich jak Wordpress z rozszerzeniem Woocommerce, czy też dedykowany do tych rozwiązań Magento, Prestashop i inne rozwiązania, które w znacznej większości, to rozszerzenia popularnych CMSów czyli Systemów Zarządzania Treścią.
Są też płatne rozwiązania takie jak SaaS - Software As A Service - o rozbudowanych możliwościach, często uruchomionych w modelu chmury obliczeniowej z miesięczną subskrypcją za korzystanie z danej funkcjonalności i zasobów. Jeśli potrzebujemy specjalnych funkcji i mamy wymagania wykraczające poza szablonowe rozwiązania, warto jest zastanowić się nad dedykowanym rozwiązaniem, które może dla nas przygotować profesjonalna firma programistyczna. Warto jest też rozważyć model sprzedaży stosując rozwiązania typu dropshipping, gdzie jako sklep, tylko pośredniczymy pomiędzy dostawcą a odbiorcą danego asortymentu.
Formalne aspekty działania sklepu internetowego
Oczywiście w gąszczu czynności podczas pracy nad sklepem, nie możemy zapomnieć o aspektach prawnych takich jak RODO i zgłoszenie prowadzonej działalności do odpowiedniej instytucji udzielającej zgody na przechowywanie danych osobowych, nad którymi pieczę trzyma Inspektor Ochrony Danych Osobowych w danej firmie. Trzeba tutaj zadbać o regulamin, politykę prywatności oraz informację o przechowywanych danych i plikach Cookies. Warto jest tutaj wspomnieć o stronie informacyjnej o naszej firmie, sposobie sprzedaży, magazynowania, reklamacjach, gwarancjach i innych aspektach pozwalających łatwiej zrozumieć klientowi zasadę funkcjonowania sklepu i zakupu produktów wraz z ich dostawą.
Marketing w sprzedaży internetowej
Teraz pozostało podpięcie sklepu internetowego do systemów analitycznych takich jak Google Analytics oraz zadbanie o treść zgodną z zasadami SEO podejmując także działania SEM takie jak Google Ads i Merchant Center. Dobrze jest zadbać także o SM, czyli obecność w mediach społecznościowych. Sprzedaż możemy rozszerzyć o dostępne formy publikacji produktów na popularnych platformach do prowadzenia sprzedaży wysyłkowej, takie jak Allegro. Te wszystkie czynności, oczywiście realizujemy po wprowadzeniu podstawowego asortymentu, a następnie możemy przejść do realizacji między innymi testów A/B i UX, zapewniających rozwój sklepu i jego ewolucję we właściwym kierunku.
Warto pamiętać o zasadzie, czym nas więcej w sieci, tym lepiej widzi nas wyszukiwarka internetowa na przykład Google, a tym samym łatwiej nas znaleźć i skorzystać z usług naszego sklepu. Warto także dbać o formę, dostosowaną do aktualnych algorytmów wyszukiwarki internetowej. Jeśli wszystkie te zasady zostały spełnione nasz sklep ma ogromny potencjał, by stać się popularnym w sieci i ostatecznie odniósł sukces.
Więcej informacji na temat tworzenia sklepów internetowych na platformie SaaS znajadziesz na stronie Sky-Shop.pl