Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Transformacja cyfrowa: wyścig, w którym wszyscy są wygrani

digilizacja
 |  Informacja prasowa  |  Technologia i IT

Według prognoz, w przyszłym roku za niemal połowę wypracowanego, światowego PKB odpowiadać będą firmy, które przeszły transformację cyfrową. - Cyfryzacja czeka prawie każdą firmę, bez względu na wielkość. Te, które będą się wahały, mogą stracić szansę na zdobycie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku - mówi Marek Świątek, Cloud Solution Provider Dyrektor w Softline.

Dwa różne światy

Wiele lat temu, gdy chcieliśmy coś kupić, musieliśmy pojechać do sklepu, znaleźć miejsce na parkingu i nierzadko odstać swoje w kolejce. Dziś wystarczy kilka kliknięć na telefonie, a nazajutrz zamówiony produkt dotrze do nas do domu. Choć są to dwa światy, które dzieli przepaść, to podstawową różnicę można sprowadzić do słowa - cyfryzacja.

Dziś wiele usług możemy wykonywać cyfrowo. Podobnie jest z produktami, przykładowo, kiedy ostatnio oglądaliśmy film w streamie a kiedy kupiliśmy DVD? Adopcja cyfrowych rozwiązań nabiera tempa dzięki konsumentom, dla których liczy się oszczędność czasu i wygoda. Takie podejście mocno rezonuje z firmami, które chcąc nadążyć za swoimi klientami, coraz mocniej rozpychają się w cyfrowym świecie.

Internet pozwala klientom porównywać towary i usługi wielu firm, które nierzadko konkurują ze sobą. Konsument na pewno chętniej wybierze producenta lub usługodawcę, który ma czytelną stronę internetową i wygodną aplikację, co razem przekłada się na pozytywne doświadczenie zakupowe. Badanie GE Capital Retail Bank wykazało, że 81 proc. konsumentów, którzy chcą kupić produkt w sklepie stacjonarnym i tak wcześniej sprawdzi go w internecie.

Szansa na sukces

Jednak próba nawiązania nowej, cyfrowej relacji z klientem to niejedyny powód, dla którego biznes przekonuje się do transformacji. Patrząc na wszystko wysoko poziomowo, bez transformacji cyfrowej trudno dziś o sukces w biznesie.

Zapewne nie starczyłoby miejsca w artykule, gdybyśmy chcieli opisać wszystkie zalety cyfryzacji w biznesie. Mimo to, spróbujemy. Zanim to nastąpi, sprawdźmy co de facto oznacza to zjawisko. Jak podaje amerykańska firma analityczna Gartner, digitalizacja to wykorzystanie technologii cyfrowej w celu zmiany modelu biznesowego i zapewnienia nowych możliwości generowania przychodów i wartości.

Można powiedzieć, że cyfryzacja obejmuje każde przynoszące realną wartość działanie, które jest możliwe dzięki nowym technologiom, począwszy od automatyzacji działań marketingowych po przetwarzanie zamówień. Pomaga zwiększyć efektywność firm, redukując błędy ludzkie i koszty operacyjne.

Zaś jeśli chodzi o dane, dziś nie są już one przechowywane na żadnych nośnikach, ale w chmurze. Chmura obliczeniowa pomaga firmom uzyskać przewagę nad konkurencją zapobiegając utracie danych, a także tworząc w sposób automatyczny kopie zapasowe.

Jednak dane dają niewielki pożytek jeśli nie są właściwie analizowane. Pytanie za milion punktów brzmi, czy w ogóle można sobie wyobrazić analizowanie danych bez użycia technologii cyfrowej? Narzędzia takie jak Google Analytics stały się rdzeniem podstawowej analizy danych w firmach.

Dwie prędkości zmian

Szkopuł w tym, że choć cyfryzacja wydaje się nieunikniona, a do tego wszelkie argumenty wskazują na to, że przynosi firmom wiele korzyści, nie wszyscy przedsiębiorcy są gotowi na zmiany.

- Pomimo korzyści płynących z wdrożenia narzędzi cyfrowych, wiele małych firm jeszcze nie zdecydowało się na taki krok. Tymczasem cyfryzacja czeka prawie każdą firmę, bez względu na jej wielkość. Firmy, które wahają się przed podjęciem decyzji o wkroczeniu na drogę transformacji cyfrowej, mogą stracić szansę na zdobycie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku - mówi Marek Świątek, Cloud Solution Provider Dyrektor, Softline. – Pandemia sprawiła, że małe i średnie firmy w wielu przypadkach były zmuszone wdrożyć cyfryzację wcześniej niż planowały - dodaje. 

Z raportu firmy Cisco wynika, że małe przedsiębiorstwa wnoszą 48 proc. do PKB Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji i Kanady. Co więcej, małe firmy, które cyfryzują procesy, mogą zwiększyć wzrost PKB o dodatkowe 5,6 proc. Dane pokazują, że przejście na cyfrową ścieżkę okazuje się zbawiennie przy próbach przetrwania kryzysów, takich jak straty spowodowane pandemią.

praca hybrydowa

Hybrydowy model pracy

Jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego małe i średnie przedsiębiorstwa powinny postrzegać transformację cyfrową jako konieczność, która może przynieść przełom. Pandemia pokazała, że pracownicy świetnie radzą sobie pracując zza komputera w domu. Jednocześnie nie brakuje osób, które nie potrafią sobie wyobrazić wykonywania swoich zadań bez możliwości spotkań w biurze.

Przejście na model hybrydowy oznaczać będzie, że małe i średnie firmy będą potrzebowały zintegrowanych narzędzi do łączenia się w dowolnym czasie, miejscu i na dowolnym urządzeniu. 

Wraz z tą nową rzeczywistością pojawia się potrzeba ponownego przemyślenia zabezpieczeń przed coraz bardziej wyrafinowanymi zagrożeniami oraz zarządzania dostępem do danych poza tradycyjnymi granicami IT. Problem w tym, że większość firm z sektora MSP nie jest przygotowana do radzenia sobie z tymi zagrożeniami bezpieczeństwa we własnym zakresie.

Rozwiązaniem, które wychodzi na przeciw takim wyzwaniom jest Microsoft 365 Business Premium, które zapewnia małym i średnim firmom narzędzia potrzebne do bezpiecznego prowadzenia działalności z dowolnego miejsca. Informacje na ten temat można uzyskać od jednego z czołowych partnerów Microsoft, Softline. Firma uruchomiła bezpłatną infolinię, +48 22 266-27-52, pod którą eksperci chętnie podzielą się szczegółami na temat zakupu lub użytkowania licencjonowanego oprogramowania Microsoft oraz optymalizacji kosztów oprogramowania.

Nie warto zwlekać

Każdy biznes, który chce prosperować, powinien rozpocząć transformację już teraz, tym bardziej, że technologia cały czas się zmienia. Opisane powyżej zastosowania są dziś chlebem powszednim dla wielu dojrzałych firm. Tymczasem rozpędu nabierają nowe rozwiązania, które mogą zmienić biznesowy krajobraz.

Według PwC, istnieje osiem technologii, które w przyszłości mogą być postrzegane jako przełom dla przedsiębiorstw. Chodzi o sztuczną inteligencję (AI), rzeczywistość rozszerzoną (AR), blockchain, drony, internet rzeczy (IoT), robotykę, rzeczywistość wirtualną (VR) i druk 3D. Kolejną technologią, o której mówi się coraz głośniej jest metaverse, czyli tworzenie wirtualnego świata, który nie tylko naśladuje świat realny, ale przede wszystkim posiada własną ekonomię.

Według prognoz Światowego Forum Ekonomicznego, do 2023 r. organizacje poddane transformacji cyfrowej przyczynią się do powstania ponad połowy światowego PKB. Z kolei do 2025 roku aż 100 miliardów dolarów zostanie dodane do światowej gospodarki poprzez transformację cyfrową.

Skoro dzięki cyfryzacji zyskają światowe gospodarki, co będą mieli z tego obywatele? Jak twierdzi Europejski Bank Inwestycyjny, cyfryzacja jest wielkim wyrównywaczem szans. Inwestycje w edukację cyfrową, infrastrukturę i usługi cyfrowe mogą poprawić równość płci, zbudować odporność na zmiany klimatu i pomóc w osiągnięciu wielu celów zrównoważonego rozwoju ONZ.


O marce Softline

Softline jest wiodącym światowym dostawcą rozwiązań i usług IT w zakresie transformacji cyfrowej i bezpieczeństwa informacji. Firma działa w 60 krajach na rynkach Azji, Ameryki Łacińskiej, Europy Wschodniej i Afryki. Siedziba firmy znajduje się w Londynie.

Od 2021 roku klientom i partnerom z Polski został udostępniony oficjalny sklep internetowy Softline, platforma do sprzedaży licencjonowanego oprogramowania
i subskrypcji dla organizacji i użytkowników prywatnych.

Softline Polska oferuje licencjonowane oprogramowanie wiodących światowych producentów, takich jak Adobe, Autodesk, Corel, Acronis i innych. Zasięg strony jest stale poszerzany.

Softline zaufało ponad 150 tysięcy klientów B2B na całym świecie, w tym Bosh, Shell, Rewe Group, Allianz, Porsche, Audi, AOK, Nutanix i inni.

Więcej informacji na stronie www.storesoftline.pl