Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Objawy uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego. Kiedy wymienić końcówkę i ile to kosztuje?

końcówki drążka kierowniczego
 |  Artykuł partnera  |  Transport i motoryzacja

Układ kierowniczy w naszym samochodzie jest z pewnością jednym z najważniejszych i najbardziej precyzyjnych podzespołów. Jego działanie przekłada się bezpieczeństwo na komfort oraz pewność prowadzenia pojazdu. Wszelkie luzy, uszkodzenia lub innego rodzaju awarie powinny być możliwie jak najszybciej usuwane. Jednym z najbardziej podatnych na uszkodzenia elementów tego układu jest końcówka drążka kierowniczego. W tym artykule opiszemy więc ten element oraz podpowiemy jak zdiagnozować jego usterkę i w jaki sposób wymienić go na nowy.

Końcówka drążka kierowniczego – co to jest i za co odpowiada?

Jest to elastyczna część drążka kierowniczego (przegub kulowy) umieszczoną na samym jego końcu, przy styku ze zwrotnicą koła. Stanowi on połączenie pomiędzy drążkiem kierowniczym, a zwrotnicą do której przymocowane jest koło. Końcówka drążka kierowniczego jest elementem metalowo gumowym, więc podczas eksploatacji może dojść do jej zużycia. Wtedy konieczna jest oczywiście jej wymiana, jednak zanim się to stanie powinniśmy wiedzieć, w jaki sposób zdiagnozować uszkodzenie tego elementu.

uszkodzone końcówki drążka kierowniczego

Objawy uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego

Do najczęściej występujących objawów zużytej końcówki drążka kierowniczego możemy zaliczyć charakterystyczny stuk, który pojawia się podczas ruszania kierownicą. By odpowiednio zdiagnozować usterkę końcówki warto na postoju i z wyłączonym silnikiem szarpać gwałtownie kierownicą w obu kierunkach. Jeśli w momencie wprawiania kół w ruch usłyszymy metaliczny stuk, to oznacza że najprawdopodobniej konieczna jest wymiana końcówek drążków. Warto również zaznaczyć, że takie odczucia jak pogorszenie właściwości jezdnych samochodu czy luz na kierownicy również wchodzą w grę, jednak nie koniecznie muszą one oznaczać awarię właśnie tego elementu.

Kiedy wymienić końcówkę drążka kierowniczego i na co zwracać uwagę?

Końcówkę drążka kierowniczego powinniśmy wymienić natychmiast po zdiagnozowaniu jej uszkodzenia. Jazda ze zużytymi elementami układu kierowniczego stanowi bardzo duże ryzyko i nie warto przeciągać momentu wymiany w czasie. Podczas wymiany końcówki drążka zwróćmy uwagę, by wymieniany element wraz z drążkiem miał przynajmniej zbliżoną długość do zestawu, który znajdował się w naszym samochodzie przed wymianą. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że układ kierowniczy w naszym samochodzie zadziała prawidłowo.

Ważną rzeczą jest fakt, że końcówki drążków powinno wymieniać się parami, co oznacza że wymieniając końcówkę z lewej strony powinniśmy wymienić ten sam element po stronie prawej. Unikajmy wymiany końcówek pojedynczo. Kolejnym ważnym etapem, o którym nie można zapominać jest ustawienie zbieżności kół po dokonaniu wymiany. Od razu po założeniu nowych końcówek drążków kierowniczych udajmy się do warsztatu, gdzie przy użyciu profesjonalnego sprzętu zostanie ustawiona zbieżność kół w pojeździe.

Jaki jest koszt wymiany końcówki drążka kierowniczego?

Koszt wymiany takiej części jest stosunkowo nieduży i w zależności od konkretnego rozwiązania czy modelu samochodu może się wahać w granicach kilkudziesięciu złotych. Sama wymiana jest natomiast na tyle prosta, że możemy ją wykonać samodzielnie. Pamiętajmy jednak o wcześniej wspomnianej wizycie u mechanika celem ustawienia zbieżności kół.