Coraz więcej firm w celu usprawniania swoich działań, decyduje się na wdrażanie rozwiązań Business Intelligence. Jednym z najbardziej popularnych są kokpity menedżerskie. Pomagają one w nadzorowaniu efektywności i podejmowaniu skutecznych i korzystnych decyzji biznesowych. Czy przydają się w każdej firmie? Jakie są ich zalety?
Czym są kokpity menedżerskie?
Kokpity menedżerskie to narzędzia, które w jasny i czytelny sposób wizualizują dane potrzebne do podejmowania działań przez firmy. Tabele, wykresy, a nawet mapy, pomagają pracownikom analizującym wyniki lepiej zrozumieć oglądane dane. Co najważniejsze ich obsługa jest intuicyjna, wobec czego można w krótkim czasie zapoznać załogę z ich funkcjami.
W celu zapewnienia wygody swoim użytkownikom kokpity menedżerskie działają nie tylko w formie desktopowej, ale również mobilnej. Dzięki temu dostęp do informacji jest możliwy w każdej chwili i z każdego miejsca. Pozwala to na analizowanie danych oraz podejmowanie decyzji np. podczas podróży służbowej.
Dlaczego kokpity menedżerskie są ważne w procesie zarządzania?
Firmy różnią się między sobą nie tylko branżami, ale również ilością zatrudnianych osób. Także rodzaje działów (np. dział copywriterski, dział SEO, dział IT) mają wpływ na to, jakie cele zostaną założone, aby przedsiębiorstwo mogło się rozwijać. W związku z tym, że każdy z pracowników ma przed sobą konkretne zadania, jakie musi wypełnić, aby projekt mógł być spełniony, potrzebna jest dobra komunikacja oraz prawidłowa analiza napływających danych.
Kokpity menedżerskie pozwalają kontrolować KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Należą do nich m.in. dynamika zmian, marża, czy wielkość sprzedaży. Dzięki temu kadra zarządzająca wie, które do tej pory podjętych działań przyniosły zadowalające efekty, a które poniosły porażkę. Możliwym jest również dokładna identyfikacja, na którym etapie doszło do pomyłki. W ten sposób łatwiej i lepiej mogą zaplanować kolejne strategie. Takie decyzje oparte będą o rzetelne dane, których odpowiednia interpretacja zaważy na prawidłowym wyborze kolejnych kroków w rozwoju firmy.
Rozwiązania Business Intelligence rosną na popularności, co nie powinno wzbudzać żadnego zaskoczenia. Powód takiego rozwoju zainteresowania kokpitami menedżerskimi jest oczywisty. Szczególnie w szybko rozwijających się przedsiębiorstwach każda sekunda może zaważyć na osiągnięciu zwycięstwa lub poniesieniu porażki. W związku z tym narzędzia pomagające w sprawnym generowaniu i łączeniu danych pozwalają na sprawne i celne podejmowanie decyzji biznesowych.