Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Na czym polega model biznesowy e-commerce B2C?

model biznesowy e-commerce
 |  Artykuł partnera  |  Zakupy i sklepy

B2C (Business-to-consumer) to model biznesowy w którym firma sprzedaje produkty lub usługi bezpośrednio do konsumenta. Do znanych przykładów firm z modelem biznesowym  B2C należą Amazon, Walmart itp., w których klienci indywidualni są użytkownikami końcowymi produktu lub usługi.

Model biznesowy B2C, B2B a model hybrydowy

B2C to alternatywa dla modelu biznes-biznes (B2B), w którym firma najpierw sprzedaje swoje produkty innej firmie, która następnie będzie sprzedawać produkt innej firmie lub klientowi dodając swoją marżę.

Firmy mogą funkcjonować w modelu biznesowym e-commerce B2C, B2B lub być hybrydą obu.

B2C jako model biznesowy zazwyczaj wiąże się z większą liczbą klientów, ale proporcjonalnie niższymi przychodami.

Firmy B2B mają do czynienia z mniejszą liczbą klientów, którzy dokonują większych transakcji.

Klienci B2C zwykle składają mniejsze zamówienia i podejmują szybsze decyzje zakupowe, podczas gdy klienci B2B są gotowi spędzić tygodnie na badaniu dostawców przed dokonaniem zakupu.

Firmy B2B tworzą długotrwałe relacje z klientami , a ich klienci rzadziej kupują pod wpływem impulsu od pierwszej firmy, która wzbudzi ich zainteresowanie. W e-commerce B2C proces zakupu jest często napędzany emocjami: klienci B2C chcą produktów, które poprawiają ich życie i sprawiają, że są szczęśliwi.

Przykładami modelu hybrydowego są firmy SaaS (Software as a Service), które często mają wiele różnych poziomów usług, dostosowanych do firm lub osób, w zależności od usługi.

Przykłady firm B2C obejmują:

  • Allegro
  • Amazon
  • Google
  • Facebook
  • Tencent
  • Walmart
  • Alibaba
  • eBay
  • Netflix

Jak widać z powyższej listy, najczęstszym przykładem nowoczesnego biznesu B2C są sprzedawcy bezpośredni lub producenci, którzy są w stanie sprzedawać bezpośrednio konsumentom.

Wielu sprzedawców internetowych, takich jak internetowe sklepy odzieżowe, stosuje ten model.

W miarę jak Internet nabierał tempa, coraz więcej sklepów przestawiało się na prowadzenie biznesu bezpośrednio z konsumentami za pośrednictwem swoich witryn internetowych.

Dziś standardem jest model B2C.

Model B2B jest nadal w użyciu, ale często ma zastosowanie tylko do firm, które wytwarzają produkty specjalnie do użytku przez inne firmy.

Zalety modelu e-commerce B2C:

  1. Globalny zasięg

    Najważniejszą korzyścią płynącą z eCommerce B2C jest jego globalny zasięg. Nawet małe firmy działające poza domem mogą sprzedawać klientom na drugim końcu świata.

  2. Brak kosztów fizycznych

    B2C jest (był, bo pandemia COVID zmieniła obraz sklepów stacjonarnych) zdominowany głównie przez zakupy w sklepach stacjonarnych, w których konsumenci muszą odwiedzić fizyczny sklep, aby kupić coś od marki.

    Sprzedając produkty przez internet możesz obniżyć koszty ogólne. Zamykając tradycyjne sklepy, które nie przynoszą zysków i przeznaczając ułamek kosztów na marketing, firmy mogą kierować konsumentów do sklepu internetowego w celu dokonania zakupów.

  3. Więcej danych do personalizacji klientów

    Kiedy przenosisz swoją firmę do internetu, otwierasz drzwi do większej ilości informacji o swoich klientach i więcej sposobów bezpośredniego kierowania do nich. Korzystając z narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, możesz znaleźć informacje demograficzne o swoich konsumentach, a także informacje psychograficzne, takie jak zainteresowania i wartości konsumentów . Te informacje mogą pomóc w stworzeniu wizerunku konsumentów, który będzie informował, w jaki sposób rozmawiasz z nimi za pośrednictwem witryny internetowej i wszelkich materiałów marketingowych.

  4. Marketing z możliwością śledzenia

    Tradycyjne metody marketingowe zawsze były trudne do śledzenia, ale dzięki eCommerce marketing online może być łatwy do wdrożenia i śledzenia konwersji. Modele atrybucji mają na celu ukazanie znaczenia różnych kanałów marketingowych w osiąganiu sukcesu biznesowego w internecie. Raporty za pośrednictwem Google Analytics mogą pokazać, w jaki sposób klient po raz pierwszy trafił do Twojej witryny, ile wizyt zajęło mu dokonanie konwersji oraz stronę, na której dokonał konwersji. Dzięki tym informacjom możesz zbudować silniejszą witrynę internetową, która zapewnia lepszą konwersję niż konkurencja.