Monitoring wizyjny – dlaczego warto zamontować w miejscu pracy?
Odpowiedzialność za reputację przedsiębiorstwa nie ogranicza się jedynie do kontaktów z klientami. Budowanie dobrego imienia firmy to również dbałość o bezpieczeństwo siedziby, magazynu lub biura, które może być narażone na różnorakie zagrożenia. Chociaż coraz większe znaczenie zyskują środki ochronne mające powstrzymać intruzów w sieci, monitoring w miejscu pracy wciąż stanowi rozsądną inwestycję.
Bezpieczeństwo przed włamaniem
Monitoring wizyjny w pierwszej kolejności ma umożliwić stały dozór wyznaczonych stref, dzięki czemu użytkownicy systemu ochrony mogą obserwować konkretne miejsca bez konieczności opuszczania centrali. Rozwiązanie to drastycznie zmniejsza ryzyko kradzieży lub włamania, gdyż sama obecność kamer skutecznie odstrasza potencjalnych złodziei. Jeżeli natomiast dojdzie do próby wtargnięcia, monitoring dostarcza niezbędnego materiału dowodowego.
Bezpieczeństwo wewnątrz firmy
W przedsiębiorstwie może dojść do wielu nieprzyjemnych sytuacji, które prowadzą do niepotrzebnych tarć pomiędzy pracownikami. Nieodpowiednie zachowania, bójki, a także wypadki lub awarie sprzętu wpływają negatywnie nie tylko na wydajność, ale również na wizerunek firmy. Monitoring w pracy pomaga rozstrzygnąć wszelkiego rodzaju spory, a także ustalić prawdziwy przebieg wypadków.
Kontrola pracy
Naturalnie mało kto lubi być stale obserwowany, ale monitoring do firmy lub biura pozytywnie wpływa na wskaźniki produktywności. Dozór kamer ogranicza pokusę, aby zajmować się w pracy prywatnymi sprawami i zachęca do sumiennego wykonywania zleconego zadania. Oprócz tego monitoring umożliwia kontrolowanie wejść i wyjść personelu, a także doglądanie pracy na stanowiskach. Nie zawsze jest to związane z brakiem zaufania wobec zatrudnionych, ale z troską o ich bezpieczeństwo. Nawet najbardziej doświadczony operator nie może dostrzec wszystkiego, a dodatkowa para oczu w miejscach, gdzie należy przestrzegać rygorystycznych zasad BHP, może być nieoceniona. Warto pamiętać, że pracownicy muszą wyrazić zgodę na monitoring.
Zapobieganie drobnym kradzieżom oraz rejestracja wizytujących
Niektóre firmy odwiedzają nie tylko pracownicy, ale również klienci. Nigdy jednak nie wiadomo, kiedy pomiędzy zjawi się kieszonkowiec. Monitoring w pracy pomaga namierzyć i zidentyfikować złodziei oraz ludzi, którzy uszkodzili bądź zniszczyli mienie firmy. Kamery umożliwiają również ocenę ilości odwiedzających biuro lub siedzibę firmy, co stanowi nieoceniony materiał dla działu sprzedaży.
Wykorzystywanie sprzętu biurowego do własnych celów
Zaufanie to ważny czynnik w relacjach pracownik-pracodawca i większość osób respektuje rządzące w miejscu pracy reguły. Niestety nie każdy członek personelu szanuje przestrzeń biurową i wykorzystuje zasoby firmy dla własnej korzyści. Chociaż tego typu działalność na pierwszy rzut oka nie wydaje się wyjątkowo uciążliwa, zwiększone wydatki na tusz do drukarek, papier czy artykuły biurowe z czasem mogą urosnąć do sporej kwoty.
Dowody w zasięgu ręki
Dochodzenia, reprymendy oraz zwolnienie pracownika z pracy za ciężkie przewinienia stanowią nieprzyjemny element prowadzenia firmy. Trudno jest rozsądzać powyższe sprawy bez odpowiedniego materiału dowodowego. To kolejny powód, który sprawia, że monitoring do biura stanowi trafioną inwestycję. Mając do dyspozycji nagrania, możemy łatwo zyskać obiektywne argumenty, co pozwoli na sprawiedliwe rozsądzenie sprawy. Kamery rejestrują nie tylko to, co dzieje się wewnątrz budynku, ale również wydarzenia na parkingu, przy wjeździe, windach towarowych czy rampach przeładunkowych, dzięki czemu pracodawca może błyskawicznie dokonać „obchodu” przedsiębiorstwa i skontrolować konkretne obszary.
Oszczędności
Monitoring wizyjny do firmy to inwestycja, której koszt zwraca się wyjątkowo szybko. Firmy ubezpieczeniowe oferują zwykle lepsze warunki umowy budynkom z kompleksowym systemem dozoru, natomiast potencjalne kradzieże i włamania, które nie doszły do skutku ze względu na obecność kamer, stanowią dodatkowy atut tego rozwiązania. Jeżeli na terenie przedsiębiorstwa dojdzie do zniszczeń, monitoring pomoże ustalić sprawcę lub przyczynę awarii, co również znacznie ułatwi rozmowy z ubezpieczycielem.