Nowe wyzwanie Google dla agencji marketingowych, czyli algorytm Core Web Vitals
W kuluarach agencji marketingowych zrobił się szum za sprawą nowego algorytmu jaki wprowadził Google, mowa oczywiście o Core Web Vitals ("aktualizacja dotycząca jakości stron") Zapowiedź zmian była ogłaszana, zwyczajowo już wcześniej, aby właściciele witryn mogli przygotować swoje strony internetowe na czas. Pierwszy etap zmian miał miejsce w połowie czerwca 2021, drugi zaś koniec sierpnia tegoż roku.
Cel wprowadzenia nowego algorytmu?
Core Web Vitals, kładzie bardzo duży nacisk na odczucia użytkownika z użytkowania witryny. Idea jaka przyświeca kolejnym zmianom Googla, to chęć stworzenia systemu, który docelowo ma spełniać wszystkie wymagania użytkowników.
Z punktu widzenia osób korzystających z wyszukiwarki jest to bardzo dobra tendencja, zmierzająca do stałego zwiększania atrakcyjności witryn.
Coraz nowsze algorytmy Google przysparzają nieprzespanych nocy, zarówno właścicielom stron internetowych, twórcom witryn, a także pracownikom agencji marketingowych, odpoowiedzialnch za optymalizację i reklamę stron. Docelowo jednak, wprowadzane zmiany mają ogromy wpływ na poprawę jakości witryn, co z kolei przkłada się na ich atrakcyjność i jakość, podnosząc konwersję, przynoszącą realny zysk dla firm.
Jakość strony jako główny wyznacznik dla wyszukiwarki
Na ranking witryny w Google nawiększy wpływ ma atrakcyjność i unikalność zawartej na niej treści. Jest to priorytetowa wartość, stanowiąca ranking strony, nawet jeśli jej jakość nie jest najlepsza "Dobra jakość strony nie wystarczy – liczy się przede wszystkim zawartość", co potwierdza wpis na blogu. Jednak możemy też doczytać, że jakość witryny bedzie miała znaczenie na pozycję wyświetlenia w wyszukiwarce, jeśli inne podobnie strony będą zawierały równie wyjątkową treść.
Jakość strony - czynniki
- LCP - który mierzy czas ładowania największego pliku graficznego lub bloku tekstowego na stronie
- FID - czas potrzebny, aby witryna rozpoczęła interakcję np. kliknięcie linku
- CLS - stabilność wizualną strony internetowej, tj. wszelkiego rodzaju niezamierzone przesunięcia treści pojawiające się np. w trakcie jej wczytywania
Powyższe wskaźniki określają Core Web Vitals. Na jakość strony jednak wpływ mają ponadto:
- dostosowanie do urządzeń mobilnych - strony responsywne
- wdrożony protokół HTTPS
- brak inwazyjnych elementów w postaci pełnoekranowych reklam
- bezpieczeństwo wyszukiwania
Jak zmierzyć wskaźniki core web vitalis dla witryny?
Narzędzia przydatne do sprawdzenia jakości strony to m.in:
- Google Search Console
- PageSpeed Insights
- Chrome DevTools
- Google Lighthouse
Każdy algorytm ma swoje wady i zalety. W tym wypadku, wada może przerodzić się w zaletę. Mianowicie, nakład pracy na optymalizację jakości strony zgodnie z Core Web Vitals, odwdzięczy się wyższą pozycją w wyszukiwarce, dzięki czemu konwersja strony wzrośnie, a zadowolony z jej jakości klient powróci.
Aktualizacja algorytmu Google dostarcza agencjom marketingowycm i firmom odpowiedzialnym za optymalizację stron, nie lada wyzwań. W świecie SEO, kolejne googlowskie algorytmy wywołują nierzadko panikę. Nie od dziś wiadomo, że zasady pozycjonowania Googla są owiane tajemnicą i nigdy do końca nie wiadomo, jakie wskaźniki są najistotniejsze.