© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Joga to styl życia

Joga
 |  Redakcja  |  Zdrowie i uroda

Większość z nas myśli, że joga to tylko ćwiczenia na macie i sposób na relaks, a nawet na zrzucenie zbędnych kilogramów. W takim ujęciu to wielkie uproszczenie. Joga w sanskrycie oznacza jedność umysłu i ciała. To zbiór zasad, wierzeń i asan, które stosowane systematycznie przyniosą wiele korzyści. Regularna praktyka zaowocuje zmianami w życiu zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

Duchowe ścieżki jogi

Są cztery odmiany jogi i należałoby stosować je razem, aby uzyskać optymalne rezultaty, dodając do tego ćwiczenia fizyczne. Bhakti joga to ścieżka uczuć, miłości i oddania. Uczy miłości do Boga, przy czym może to być dowolna istota. Ta droga nadaje otoczeniu znaczenie i prowadzi do umiłowania wszystkich stworzeń.

Jnana joga (dżniana) to ścieżka poznania. Ta praktyka skupia się na osobistym rozwoju, poznaniu świata i doświadczaniu go. Jogin musi mieć otwarty umysł i być wolnym od schematów.

Raja joga (radża) jest ścieżką skupienia i dyscypliny. Zwana jest także ośmioczłonową ścieżką jogi, w której skład wchodzą: Jamy – uniwersalne zasady moralne, Nijamy – dyscyplina indywidualna, Asany – pozycje jogiczne, Pranajama – kontrola oddechu, Pratjahara – wycofanie zmysłów, Dharana – koncentracja uwagi, Dhjana – medytacja i Samaghi – oświecenie.

Karma joga to ścieżka działania. Oznacza to podejmowanie wszelkich aktywności, które przyniosą pożytek innym, bez zastanawiania się jakie korzyści może to mieć dla nas.

Hatha-joga, czyli fizyczny aspekt praktyki

Według filozofii jogi pierwszy stopień rozwoju to wysiłek fizyczny i od niego trzeba rozpocząć, aby następnie móc wpłynąć na psychikę. W sanskrycie Ha to słońce, czyli energia męska, natomiast Tha to księżyc, czyli energia kobieca. Zatem Hatha joga to zestaw asan (pozycje ciała) w połączeniu z pranajamą (prawidłowy oddech), które wzmacniają ciało fizycznie, jednocześnie łącząc i równoważąc te dwie energie.

Oprócz tradycyjnych asan w skład tej praktyki wchodzą także radża asany, czyli pozycje medytacyjne, mudry, czyli ułożenie dłoni i palców, nauli, czyli metoda masowania organów wewnętrznych oraz bandhy, które są ćwiczeniami oczyszczającymi i powodują stabilizację podczas ćwiczeń i tzw. wydłużanie kręgosłupa. Praktykowanie hatha-jogi poprawia pracę organów wewnętrznych, układu nerwowego oraz uelastycznia mięśnie.

Wykonywane ćwiczenia mogą na początku sprawiać trudność, zwłaszcza synchronizacja z oddechem. Należy pamiętać, aby nie wykonywać konkretnych asan na siłę i zawsze zachować ostrożność. Systematyczność i codzienne stawanie na macie sprawią, że z każdym dniem pozycje jogi staną się zdecydowanie łatwiejsze.

Dobroczynny wpływ na zdrowie

Dzięki praktyce osiągniemy harmonię w codziennym życiu. Joga to nie jest rywalizacja. Jej celem jest zrozumienie siebie i swojego ciała. Joga nie jest ascezą, nie powoduje, że trzeba sobie odmawiać różnych przyjemności w życiu. Jest to raczej zmiana sposobu myślenia, który przyczyni się do tego, że sami zrezygnujemy z niektórych szkodliwych nawyków. W momencie, gdy dusza i ciało stanowić będą jedność, wtedy podstawową zasadą stanie się zdrowy sposób życia.

Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z lesnydwor.pl

 

BizNews


© 2020 BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry