© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Na czym polega merchandising?

Merchandising
 |  Redakcja  |  Zakupy i sklepy

W dobie coraz większego nasycenia rynku reklamami marchandising jawi się jako skuteczna szansa na wyróżnienie konkretnego biznesu lub branży spośród wielu innych. Jego głównym zadaniem jest wpływanie na zachowanie klientów poprzez umiejętne wykorzystanie narzędzi prezentacji sklepu oraz specyfiki oferowanych produktów. Podstawowym celem jest zwiększenie sprzedaży, ale istnieje także szereg dodatkowych zalet, między innymi wpływ na budowanie wizerunku. Na co zwrócić uwagę, wybierając usługi merchandisingowe? Na jakie rezultaty można liczyć?

1. Merchandising - co wchodzi w jego zakres?

2. Skuteczne działania merchandisingowe

3. Cechy merchandisingu profesjonalnego

Skuteczny merchandising nie jest łatwym zadaniem, dlatego w wielu przypadkach warto, aby zajęła się tym agencja merchandisingowa. Można wówczas liczyć na profesjonalne narzędzia i przemyślane, zindywidualizowane podejście.

Merchandising - co wchodzi w jego zakres?

Merchandising to nie tylko rozmieszczenie towarów na półce. Profesjonalna usługa polega na analizie sytuacji, wykorzystaniu topografii sklepu i psychologicznych zasad wpływających na zachowania konsumenckie. Odpowiednia prezentacja produktów wywołuje pożądane skojarzenia i wpływa na sprzedaż. Znaczenie ma zatem zarówno oświetlenie, typ regałów i ulokowanie opakowań, jak i zachowania personelu czy dobiegająca z głośników muzyka.

Usługi merchandisingowe obejmują:

  • przygotowanie pełnej strategii określającej, w jaki sposób zaprezentować produkty i na jakiej ekspozycji się skupić,
  • montaż stoisk,
  • raportowanie działań,
  • prowadzenie dokumentacji,
  • kontrolę terminów przydatności i zwrotów.

Skuteczne działania merchandisingowe

Na czym polegają konkretne działania merchandisingowe? Jedna z podstawowych reguł zakłada, aby droższe towary układać na wysokości wzroku, te tanie natomiast na samym dole. Ma to związek ze schylaniem - konsumenci nie lubią obniżać swojej pozycji tylko po to, by sięgnąć interesujące ich opakowanie. Częściej kupują to, co znajduje się na górze, co oznacza dodatkowy zysk dla sklepu. Miejsce na ekspozycję promocji jest w przejściach między regałami, a znanych marek na specjalnych ekspozytorach. Przy kasie najczęściej lokowane są niedrogie towary i produkty pierwszej potrzeby, na przykład guma do życia czy batonik.

Cechy merchandisingu profesjonalnego

Merchandising profesjonalny pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe klientów. Łączy funkcję informacyjną z działaniami prosprzedażowymi, wpisując się w kompleksową strategię marketingową. Przydaje się w punktach sprzedaży różnej wielkości, pozwalając też optymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń.

BizNews


© 2020 BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry