Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Notesy firmowe - czy takie EKO-logiczne?

kalendarze z ekologicznych surowców
 |  Artykuł partnera  |  Zakupy i sklepy

Tak, to logiczne, że w obecnych czasach, w dobie zwiększającej się świadomości ograniczonych zasobów naszej planety, oraz konieczności obniżenia negatywnego wpływu na kondycję Ziemi, każde działanie zmniejszające degradację środowiska jest istotne. Co więcej, takie działania są coraz częściej dostrzegane przez każdego z nas.

Świadomie działające działy marketingu wielu firm sięgają po materiały promocyjne i informacyjne zwracając uwagę nie tylko na design i treść jaką ze sobą niosą, ale i materiał, z jakiego są wykonywane. Poszukują produktów z ekologicznymi certyfikatami, wykonane ze surowców pochodzących z recyklingu i ulegających szybkiej biodegradacji. 

W ofercie marki dobrekalendarze.pl z roku na rok poszerza się oferta notesów, planerów i kalendarzy wykonanych z ekologicznych surowców. Mocny nacisk stawia się na papiery pochodzące z recyklingu i wyprodukowane w technologii przyjaznej dla środowiska naturalnego. Ogromną popularnością cieszą się surowce posiadające certyfikaty FSC (co oznacza kontrolowaną wycinkę drzew) oraz produkowane w 100% z makulatury pochodzącej z przerobu papieru produkowanego z drewna certyfikowanego FSC (bielony bez użycia chloru gazowego). Jakość tych papierów i duża rozpiętość gramatur umożliwia dużą różnorodność zastosowań. Można z nich wyprodukować nie tylko sam blok - czyli wnętrze notesu, ale i okładki notesów i plannerów, obwoluty, pudełka, zakładki, itp. Cały notes wraz z pomysłowymi dodatkami typu: długopis z bambusa, korka lub papieru makulaturowego, gdzie na gumce zamykającej okładkę umieszczono drewniany znacznikz grawerem logo może wyglądać bardzo atrakcyjnie wizualnie i doskonale wspierać komunikację CSR anszej marki.

W Unii Europejskiej wytwarzane jest średnio aż 5 ton odpadów na jednego mieszkańca, a tylko niecałe 38% poddaje się recyklingowi. Każda produkcja generuje ślady węglowe, określające ekwiwalent emisji CO2 oraz ślady wodne mierzące zużycie wody potrzebnej do produkcji. Cenne jest więc wprowadzanie nawet najmniejszych rozwiązań ograniczających wielkości tych śladów. Pamiętajmy, że ślady zostawia praktycznie wszystko, nawet wysłanie maila, szczególnie w wysoko rozwiniętych krajach z prężnie działającym biznesem. Jak się okazuje używanie papieru np. notesu jest mniejszym obciążeniem środowiska niż praca na komputerze, telefonie czy tablecie. Papier, jako że powstaje z drzew jest zdecydowanie bardziej ekologiczny, a na dodatek jest powtórnie wykorzystywany, a posadzenie kolejnego drzewa w miejsce wyciętego pozwala na obniżenie powstałych strat w przyrodzie. Producenci papieru dużą część energii potrzebnej w procesie produkcji pozyskują z biomasy i innych odnawialnych źródeł. Wszystko to powoduje, że zakończenie życia kartki papieru pozostawia mniejszą bliznę na naszej planecie niż inne odpady jakie produkujemy, także przez fakt, że rozkłada się znacznie szybciej niż inne materiały używane w celach promocyjnych jak np. gadżety reklamowe.

Trzeba zdać sobie sprawę z transformacji jaką obecnie przechodzimy. Aby lepiej sobie to wyobrazić, to posłużę się prostym przykładem prosto z naszej kuchni. Istnieją pewne stereotypy, którym nie poświęcamy wiele uwagi.  Jeżeli zapytamy jakiego koloru jest ryż to zdecydowana większość z nas odpowie, że biały. Tak samo będzie z papierem. Nic bardziej mylnego, bo ryż tak naprawdę biały nie jest. Staje się taki po chemicznej obróbce jakiej się go poddaje aby wyglądał na czysty, apetyczny, po prostu aż chce się go zjeść. Producenci znają naszą percepcję i psychikę lepiej niż nam się wydaje. To samo robi się z papierem, który przecież nie powstaje z białych drzew, więc biały być nie może :). Oczywiście, dla prawidłowej reprodukcji barw papier biały być powinien. Występuje więc pewien konflikt pomiędzy możliwościami technicznymi druku a spodziewanym efektem wizualnym. Na szczęście coraz częściej dostrzegamy ten problem i jesteśmy skłonni pójść na kompromis i zgodzić się na użycie niby „gorszego” papieru. 

Czy naprawdę użycia słowa „gorszy” jest w ogóle na miejscu? Wg mnie zdecydowanie NIE:

  • po pierwsze kolory naturalne są człowiekowi bliższe i lepiej wpływają na samopoczucie niż rażąca biel,
  • po drugie wykorzystujemy papier ponownie korzystając z materiałów makulaturowych. 

Efektywna gospodarka odpadami pozwala na coraz większy udział masy makulaturowej w procesie produkcji papierów. Co ciekawe, papier biały nadal w tym procesie jest możliwy do uzyskania wykorzystując niższy udział masy makulaturowej, nadal jednak to lepsze niż wyrzucenie papieru na wysypisko. 

Trendy projektowania też zdecydowanie idą w kierunku bardziej naturalnych kolorów ziemi i w efekcie coraz częściej produkcja notesów, książek a nawet katalogów produktowych jest realizowana na nie wybielanych papierach, które bardzie korespondują z grafiką. Nie wiem jak Wy, ja osobiście chętniej wykorzystuję ciemniejszy papier piśmienny, wówczas moje oczy mniej sie męczą.

Konkluzja moich przemyśleń jest taka, że patrząc globalnie, warto zainwestować w firmowe notesy bo rzeczywiście jest to produkt ekologiczny, szczególnie jeśli zdecydujemy się na użycie do jego produkcji papierów ekologicznie wytworzonych. Odbiorca Waszego notesu na pewno dostrzeże ten fakt i podziękuje za taki świadomy wybór materiału marketingowego.