© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


E-commerce 2021. Przyszłość e-commerce według IdoSell

E-commerce 2021
 |  Redakcja  |  Zakupy i sklepy

Według przewidywań, w 2021 roku sprzedaż online na świecie wyniesie 4,5 tryliona produktów. W ciągu najbliższych miesięcy rynek będzie szukał sposobów na dotarcie do ludzi powyżej 50. roku życia, szybkich i łatwych metod dostawy, systemów ulepszających social proof czy też nowych metod pakowania paczek, które będą przyjazne środowisku. Oprócz tych wyzwań, przed nami także nowe tendencje, na których w najbliższym czasie skupi się e-commerce. Spośród morza trendów zapowiadanych przez (głównie zagranicznych) specjalistów IdoSell wybrało 10. Odniesiemy je do polskich realiów.

1. Zwiększenie sprzedaży

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w e-handlu nastąpił ogromny wzrost sprzedaży. W ciągu kilku miesięcy zaszły zmiany, które w normalnych warunkach generowane były w ciągu kilku lat. Wiele sklepów przeniosło się do sieci (również z tych branż, które do tej pory nie korzystały z możliwości e-handlu). Zwiększyło się także zaufanie konsumentów do zakupów przez internet. Tak duży skok sprzedażowy wymaga od sprzedawców zmiany narzędzi na nowe. Żeby nadążyć za tym trendem, IdoSell nieustannie udoskonala swoją ofertę. Dzięki temu sprzedawcy mogą sprzedawać bez większych problemów technicznych. Przewiduje się, że dochody ze sprzedaży online na świecie mogą wynieść nawet 4,5 tryliona dolarów.

2. Wielokanałowość

Pokłosiem pandemii i jednym z kierunków, w którym będzie podążać e-commerce jest również wzrost znaczenia omnichannel. I tak naprawdę to nie powinno dziwić, ponieważ dla klientów możliwość kupna produktów jednego sklepu zarówno w sieci, jaki i stacjonarnie, jest już normą. Dlatego też w 2021 profesjonalni sprzedawcy, którzy jeszcze nie wykorzystują tego narzędzia, powinni pomyśleć o przejściu na platformy, które mają omnichannel w ofercie. W sprzedaży wielokanałowej dla handlowców nie ma miejsca na porażkę. Mają oni zintegrowane sklepy online i offline oraz stałą informację o towarze, który pozostał jeszcze w ofercie. Dla sprzedawców przejście na omnichannel będzie szczególnie ważne w nowym roku, ponieważ jest on przyjazny podczas zakupów mobilnych i daje sklepom możliwość na łatwe i szybkie przejście na coraz popularniejszy showrooming. Dodatkowo klienci cenią sobie możliwość wyboru kanału sprzedaży, zintegrowane zwroty i nieustanną dostępność produktu.

3. Social Commerce

Media społecznościowe nie są już tylko portalami, które łączą ludzi. Praktycznie wszystkie powoli dryfują w stronę sprzedawania. Zarówno Facebook jak i Instagram oraz Snapchat posiadają już przyciski „kup”, dzięki którym użytkownicy mogą dokonać zakupów bez wychodzenia z bezpiecznej bański mediów społecznościowych. Warto zainteresować się także tymi kanałami sprzedaży, szczególnie, że według badań, przeciętnie spędzamy na przeglądaniu social media nawet 142 minuty dziennie. Należy jednak pamiętać, że nie są to rozwiązania skonstruowane do potrzeb profesjonalnych sprzedawców.

4. Wykorzystanie sztucznej inteligencji

Sztuczna Inteligencja już od jakiegoś czasu jest wpisana w działalność e-handlu. Korzystają z niej reklamy, silniki rekomendacji czy też samo uczące się systemy, które skutecznie docierają do klientów. W 2021 roku AI będzie mieć jeszcze większe znaczenie. Przewiduje się, że ponad 80 proc. interakcji z klientami e-commerce będzie się odbywać bez udziału człowieka. To zaś prowadzi nas do kolejnego punktu, w którym sztuczna inteligencja będzie pomagać klientom dotrzeć dokładnie do tego produktu, którego szukają.

5. Personalizacja

Oprócz zautomatyzowanego client service, ważny będzie również rozwój platform headless frontend, które dadzą możliwość tworzenia sklepów personalizowanych pod danego odbiorcę. Według prognoz, przejście na takie rozwiązanie może dać sklepom wzrost sprzedaży o ok. 10 proc. Personalizacja e-commerce w 2021 roku będzie obowiązkową strategią. A to dlatego, że oczekują jej klienci. Sklepy, które będą chciały sprzedawać, muszą się nastawić na dopasowanie przekazu i produktów do konkretnego segmentu klienta. Indywidualne dopasowanie interakcji z klientem to zarówno poprawa jakości obsługi, budowanie pozytywnego doświadczenia oraz zwiększenie lojalność klientów. Żeby wpisać się w ten trend, e-handlowcy potrzebują solidnych platform, które pozwolą dostosować sklepy do rozwiązań generacji 3.0. Tym bardziej, że na horyzoncie coraz wyraźniej majaczy model 4.0.

6. Wizualizacja produktów

W świecie cyfrowym rozwiązania, które były wykorzystywane przez jakiś czas, szybko się starzeją. Przez wiele lat normą była prezentacja produktów na zdjęciach. Do tego szczegółowy lub oryginalny opis. Teraz to się zmienia. W czasach, w których pracujemy przed wideokonferencje, oglądamy youtube i wysyłamy bliskim filmiki, klienci chcą widzieć produkty w 3D. To sprawi, że sprzedawcy będą musieli albo zmienić podejście do prezentacji produktów. W 2021 roku potrzebne będą rozwiązania, które jeszcze bardziej zmniejszą dystans między światem wirtualnym, a rzeczywistym. Dlatego też coraz powszechniejsze będzie użycie animacji, wideo, trójwymiarowych modeli produktu, nagrań audio czy też prezentacji w rozszerzonej rzeczywistości (z której korzystają już urządzenia produkowane przez firmę Apple). Dzięki takim zabiegom klient wchodzi w interakcję z produktem i jeszcze bardziej angażuje się w zakup, a sprzedawca zwiększa konwersję swojego sklepu.

7. Ekologia

Świadomość kryzysu klimatycznego, zwrócenie się w stronę dbałości o planetę i potrzeba ekologicznego konsumpcjonizmu to kierunek, w którym idzie cały świat – również e-commerce. Dla coraz większej liczby klientów liczą się zrównoważony rynek, fair trade, ekologiczne paczki (bez zbędnych wypełniaczy) i możliwość odbioru zakupionych produktów w paczkomatach czy specjalnych punktach (co ogranicza poruszanie się kurierów po ulicach, a tym samym niweluje produkcję CO2). Te aspekty często mają wpływ na podjęcie decyzji o zakupie danej rzeczy. W 2021 jednym z głównych zadań e-sklepów będzie dostosowanie swojego biznesu do takich haseł jak: przyjazne środowisku, ograniczenie śladu węglowego, odnawialność, ekorozwój, fair-trade.

8. Re-commerce

Coraz większe zainteresowanie ekologią sprawia, że znaczenia w e-commerce nabiera handel produktami używanymi. Jednak w tym roku ten trend będzie się kształtować inaczej niż w czasie, kiedy prym wiodły Gumtree, OLX czy też Ebay. Tym razem użytkownicy skłonią się ku jakości i ekologii. Coraz więcej klientów będzie szukać używanych ubrań marek premium (dobrej jakości, z naturalnych tkanin) oraz używanego sprzętu elektronicznego.

9. Voice shopping

Ten trend na świecie rozwija się od 2014 roku, kiedy to Amazon wprowadził inteligentne głośniki „Echo”. Od tamtego czasu na świecie z dnia na dzień przybywa osób korzystających z zakupów głosowych. I choć Alexa i Siri stale wymagają udoskonaleń, małymi krokami zaczynają podbijać branżę e-commerce. Mowa znacznie szybciej niż pismo pozwala nam wyrazić nasze potrzeby, dlatego głosowa interakcja z urządzeniami stworzonymi w duchu nowych technologii stale rośnie. I choć voice shopping jest pieśnią przyszłości, klienci i przedsiębiorcy będą się do niego przyzwyczajać przez jakiś czas. Przede wszystkim kanał głosowy nie posiada warstwy wizualnej, dlatego trudno będzie przyzwyczaić się do kupowania produktów, których nie widzimy. Do tego trendu polski rynek jeszcze nie dorósł. Warto mieć jednak świadomość, że w 2021 roku na świecie, ma się on rozwijać w bardzo szybkim tempie.

10. Odejście od marketplace

Wielu handlowców w związku z epidemią przeniosło się z biznesem do sieci. Pośpiech sprawił, że część z nich wybrało najprostszą możliwość, czyli sprzedaż w marketplace’ach. To zaś doprowadziło do wzrostu prowizji i jeszcze większej potrzeby utrzymania atencji sprzedawców. Handlowcy w 2021 roku mogą zacząć szukać bardziej efektywnych rozwiązań, np. platform sprzedażowych zintegrowanych z marketplace’ami, na których będą mieć możliwość lepszego zarządzania cenami, więcej narzędzi marketingowych i możliwości rozwoju sklepy. Z kolei platformy zajmujące się tworzeniem sklepów internetowych będą szukać recepty na łatwe, efektywne i szybkie budowanie e-sklepów.

IdoSell to platforma, która nieustannie stara się podążać za nowymi trendami. Jako jedni z nielicznych w Polsce, posiadamy rozwiązania dla e-commerce klasy 3.0. Dzięki temu sklepy, które są zbudowane na IdoSell są gotowe zarówno na nagły wzrost ruchu (piki sprzedażowe), płynną instalację nowych narzędzi zwiększających konwersję, jak i wdrożenie nowych trendów.

BizNews


© 2020 BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry