Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Dlaczego zbiorniki do AdBlue są kluczowe dla flot pojazdów ciężarowych?

ciężarówka na drodze
 |  Artykuł partnera  |  Transport i motoryzacja

AdBlue ma duży wpływ na ograniczenie emisyjności sektora transportowego. Czym on jest? Jakie ma znaczenie z punktu widzenia ochrony środowiska? Za rok minie dekada, odkąd sprzedawane na terenie UE pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony muszą spełniać wymogi zawarte w ostatnim, szóstym europejskim standardzie emisji spalin (EURO 6). Według tej normy, zawartość tlenków azotu (NOx) w spalinach nie może przekraczać 80 miligramów na kilometr. By sprostać tym wymaganiom, producenci muszą stosować selektory SCR (selektywnej redukcji katalitycznej – ang. selective catalytic reduction). W charakterze reduktora w układach tego typu można stosować dwie substancje. Pierwsza to amoniak, który jednak ze względu na toksyczność nie powinien być używany w pojazdach użytkowych. Drugą opcją jest roztwór wodny mocznika o wysokiej czystości. Na rynku występuje pod nazwą handlową AdBlue i jako taki ma duże znaczenie w zarządzaniu emisjami w transporcie ciężkim.

AdBlue – ekologiczne rozwiązania dla flot ciężarowych

Katalizatory SCR z AdBlue jako reduktorem są stosowane w celu redukcji tlenków azotu zawartych w spalinach. Dzięki temu zmniejsza się poziom toksyczności spalin, bo związki te są najbardziej niebezpiecznymi produktami spalania paliwa samochodowego, oddziałując negatywnie zarówno na środowisko naturalne, jak i zdrowie ludzi.

Związki te mogą powodować uszkodzenia komórek roślinnych, co z kolei prowadzi do zmniejszenia plonów upraw rolniczych i dewastacji terenów naturalnych bądź zieleni urządzonej. Badania prowadzone w różnych częściach świata pokazują, że zmniejszenie emisji tlenków azotu pozwala zwiększyć plony z upraw rolniczych nawet o 28 proc. NOx są również odpowiedzialne za tworzenie się kwaśnych deszczów oraz przyspieszenie zmian klimatycznych

Równie poważny jest wpływ tlenków azotu na zdrowie ludzi i zwierząt. Wdychanie powietrza o wysokim stężeniu tlenków azotu może być przyczyną podrażnień dróg oddechowych, nasilania objawów astmy, duszności, bólów w klatce piersiowej oraz zwiększonej podatności na infekcje układu oddechowego. W długiej perspektywie może ponadto przyczynić się do rozwoju przewlekłych chorób układu oddechowego i sercowo-naczyniowego oraz zwiększyć ryzyko wystąpienia nowotworów płuc i innych nowotworów.

Systemy SCR w pojazdach ciężarowych. Jak działają?

Zastosowanie AdBlue w katalizatorach SCR pozwala rozłożyć tlenki azotu na neutralne dla środowiska i ludzi azot oraz wodę. Zasada działania tych układów nie jest skomplikowana i przebiega w kilku etapach:

  1. wstrzyknięcie reduktora do strumienia spalin w układzie wydechowym;
  2. połączenie spalin z płynem AdBlue w katalizatorze, w wyniku czego zachodzą reakcje chemiczne prowadzące do redukcji tlenków azotu do bezpiecznych substancji;
  3. wyprowadzenie oczyszczonych, bezpiecznych spalin z układu wydechowego.

Jak już wspomnieliśmy, w pojazdach użytkowych funkcję reduktora w katalizatorze SCR pełni AdBlue, czyli 32,5-procentowy roztwór mocznika. Ma on postać bezbarwnego płynu i – w przeciwieństwie do amoniaku – jest niepalny i niewybuchowy oraz bezpieczny dla środowiska i zdrowia ludzi. Po wstrzyknięciu do spalin reaguje z tlenkami azotu, przekształcając je w bezpieczne substancje, takie jak azot i para wodna.

Zbiorniki AdBlue dla flot ciężarowych. Jak go przechowywać?

Użytkownicy jednego lub kilku pojazdów w AdBlue mogą zaopatrzyć się na stacjach benzynowych, na których jest on dostępny w dystrybutorach lub kanistrach. W przypadku flot firm transportowych lub gospodarstw rolnych taki sposób byłby jednak nieopłacalny i nieefektywny. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem okazuje się zakup AdBlue dla pojazdów ciężarowych w większych ilościach oraz przechowywanie go w bazie.

AdBlue wymaga odpowiedniego zbiornika i osprzętu. Jako roztwór mocznika, jest on silnie korozyjny. Konieczne jest więc zastosowanie zbiornika, pompy, przewodów i nalewaka wykonanych z materiałów odpornych na korozję. Sam zbiornik powinien też zapewnić izolację termiczną, bo w temperaturze poniżej −11,5°C mocznik ulega krystalizacji. To prowadzi do zmniejszenia jego stężenia w roztworze i może powodować zatykania instalacji oraz osadzania kryształków na dnie zbiornika.

Wysokiej jakości zbiorniki na AdBlue wraz z wężami wydawczymi i nalewakami można zamówić na xymen.pl. Dzięki konstrukcji dwupłaszczowej, zapewniają doskonałą izolację termiczną, a staranny dobór materiałów gwarantuje dużą wytrzymałość i odporność na korozję. Zbiornik można zakupić wraz z dodatkowym osprzętem – np. ogrzewaniem z termostatem, dodatkową izolacją oraz licznikiem cyfrowym. Dostępność modeli o pojemności od 1 do 9 tys. litrów sprawia, że każda firma, niezależnie od wielkości floty, dobierze zbiornik dostosowany do swoich potrzeb.

Korzyści ze zbiorników AdBlue obejmują zarówno aspekty finansowe, jak i praktyczne. Dzięki nim firmy mogą zamówić hurtowe ilości tego reduktora, redukując związane z tym koszty i optymalizując proces zaopatrywania poszczególnych pojazdów.