Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Filtry cząstek stałych (DPF) - kiedy warto z nich zrezygnować?

Filtry cząstek stałych
 |  Artykuł partnera  |  Transport i motoryzacja

Filtry DPF (Diesel Particulate Filter), czyli filtr cząstek stałych to nieodzowny element w wielu współczesnych maszynach. Jego zadaniem jest wyłapywać szkodliwe dla człowieka drobne cząstki stałe (najczęściej sadza - niespalony węgiel), wydobywające się z silnika w spalinach. Niestety nie zawsze funkcjonuje on prawidłowo. Po dłuższym użytkowaniu zapycha się i konieczna jest jego regeneracja lub nawet wyłączenie filtra cząstek stałych. W ostateczności wiele osób decyduje się nawet na usuwanie filtra cząstek stałych. Czy warto?

Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się:

  • czym jest filtr DPF
  • co zrobić z zapchanym filtrem cząstek stałych
  • na czym polega regeneracja DPF
  • kiedy wyłączenie lub usuwanie DPF ma sens

Czym jest filtr cząstek stałych (filtr DPF)?

Jak już wspomnieliśmy, filtry cząstek stałych to urządzenia, których celem jest ograniczanie emisji szkodliwych substancji do środowiska (cząstek stałych). Działanie filtra DPF możemy podzielić na dwa etapy. W pierwszym dochodzi do zatrzymania cząstek stałych w ceramicznym wkładzie filtra. W drugim etapie następuje spalanie tych cząstek w wysokiej temperaturze, co pozwala na ich usunięcie z filtra.

Niestety z czasem filtr DPF ulega zapchaniu.  Objawami tego są między innymi: spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, problemy z odpalaniem silnika czy świecąca się kontrolka DPF na desce rozdzielczej. W przypadku zapchania się konieczne jest czyszczenie filtra, czyli wykonanie regeneracji DPF. W skrajnych przypadkach, gdy czyszczenie DPF lub jego całkowita wymiana jest nieskuteczna lub nieopłacalna, konieczne może być wyłączenie lub usuwanie DPF.

Na czym polega regeneracja filtra cząstek stałych?

Do niedawna zapchane filtry DPF można było jedynie wymienić lub usunąć. Obecnie dostępna jest również regeneracja filtra  DPF, która jest w pełni legalna i pozwala rozwiązać problem na dłuższy czas. Na czym to polega?

Istnieje możliwość automatycznego usunięcia sadzy z DPF-a poprzez jazdę na wyższych obrotach przez dłuższy czas. Niestety nie powoduje to wypalenia popiołu. Dlatego okresowe czyszczenie filtra DPF jest konieczne. Proces regeneracji polega na określeniu stopnia zużycia filtra, jego demontażu i sprawdzeniu przydatności do dalszej eksploatacji, czyszczeniu za pomocą specjalnej maszyny, płukaniu i osuszaniu, przetestowaniu, ponownym montażu, adaptacji sterowników i weryfikacji poprawności działania układu. Dzięki tak przeprowadzonej regeneracji 
można przywrócić nawet 100 procent sprawności filtra DPF.

Zabieg regeneracji pozwala niskim kosztem i w krótkim czasie przywrócić filtry do pełnej sprawności, dzięki czemu możemy legalnie poruszać się samochodem.

Wyłączenie DPF Wrocław - Kiedy wyłączenie filtra cząstek stałych ma sens?

Nie zawsze regeneracja filtra DPF jest możliwa, a jego wymiana opłacalna. Wtedy wiele osób decyduje się na wyłączenie DPF lub nawet jego usunięcie. Wymaga to przeprowadzenia czynności zarówno mechanicznych jak i modyfikacji sterowników. Proces ten polega na : diagnostyce komputerowej, usunięciu wkładu filtra z obudowy i wyciszenia powstałej przestrzeni, spawaniu i maskowaniu przeprowadzonych działań, elektronicznym wyłączeniu DPF, przetestowaniu pojazdu przy wyłączonym i usuniętym filtrze oraz pomiarze spalin w celu ustalenia spełniania norm. Proces ten najlepiej przeprowadzić w wyspecjalizowanym warsztacie. Znajdziemy go wpisując w wyszukiwarkę np. "Wyłączenie DPF Wrocław" lub inne miasto, które nas interesuje. Wart zdecydować się na usługi profesjonalnej firmy z doświadczeniem i dobrymi opiniami, aby mieć pewność, że proces będzie przeprowadzony prawidłowo.

Jeżeli zabieg został przeprowadzony prawidłowo, nie pozostaną po nim widoczne zmiany, samochód nie sygnalizuje braku filtra, a poziom zanieczyszczeń nie odbiega od przyjętych norm. Dlatego działania te nie wpływają negatywnie na środowisko, a pozwalają niskim kosztem przywrócić pojazdowi pełną sprawność.