Przyczepy samochodowe są niezwykle przydatnymi narzędziami podczas transportu różnorodnych towarów. Sprawdzają się doskonale zarówno w celach profesjonalnych, jak i prywatnych. Muszą jednak posiadać homologację, czyli świadectwo spełniania określonych wymogów technicznych. Jak ją uzyskać? O tym – i kilku innych kwestiach – można dowiedzieć się z dzisiejszego artykułu.
Dlaczego homologacja jest tak ważna?
Pojazdy mechaniczne muszą zostać dopuszczone do ruchu przez prawo. Dotyczy to również przyczepek. I to pod każdą postacią. Kontener socjalno biurowy czy otwarta skrzynia jest traktowana przez obowiązujące przepisy jako pojazd podlegający rejestracji. A tej nie można dokonać bez homologacji.
Innymi słowy, homologacja to świadectwo pozytywnego przejścia przez testy techniczne. W Polsce przeprowadza je Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego (TDT). Warto wiedzieć, że rodzimy certyfikat pozostaje ważny w każdym kraju Unii Europejskiej.
Kiedy homologacja jest potrzebna?
Świadectwa potrzebuje praktycznie każdy nowy pojazd – włącznie z przyczepkami. Przedsiębiorstwa oferujące sprzedaż kontenerów socjalnych, naczep czy zabudów samochodów zajmują się tym przed dopuszczeniem konstrukcji do asortymentu. Zakup wiąże się więc z gwarancją, że proces dopuszczania do ruchu został poprawnie przeprowadzony.
Oprócz tego homologacji wymagają przerobione konstrukcje. Jeśli więc zwykły kontener przerabia się na socjalny, należy jeszcze raz ubiegać się o certyfikat w TDT.
Kiedy homologacja nie jest potrzebna?
Istnieją pewne wyjątki. Dotyczą one przede wszystkim lekkich przyczepek z DMC, których waga nie przekracza 750 kg. Są one zwolnione z okresowych badań technicznych. Poza tym z wymogu homologacji wyłącza się pojazdy używane do sportu czy prac leśnych, a także przystosowane do użytkowania przez osoby niepełnosprawne.
Jak przebiega proces uzyskiwania homologacji?
Najpierw trzeba udać się do jednostki zajmującej się przeprowadzeniem badań technicznych pojazdów, która ma uprawnienia TDT. Ich listę można znaleźć na oficjalnej stronie instytucji. Stosowane przez nie procedury mają na celu sprawdzenie, czy dana kategoria pojazdów nie będzie stanowić zagrożenia dla pozostałych uczestników ruchu.
To szczególnie ważne w przypadku przyczepek typu SAM, czyli skonstruowanych samodzielnie. O ile modele profesjonalne otrzymują zaświadczenie niejako „hurtem”, to unikatowe pojazdy trzeba sprawdzać indywidualnie.
Ile kosztuje homologacja?
Uzyskanie świadectwa homologacji kosztuje 1600 zł. Do tego należy jednak doliczyć jeszcze rejestrację przyczepy, przeprowadzenie badań technicznych, uzyskanie tablicy rejestracyjnej, opłaty ewidencyjne oraz legalizacyjne, a także parę innych. W sumie dopuszczenie jej do ruchu może kosztować nawet 4000 zł.
Proces homologacji własnoręcznie skonstruowanej przyczepy może przewyższyć cenę profesjonalnego produktu nawet dwukrotnie. Dlatego większość decyduje się na współpracę z firmami, które oferują sprzedaż kontenerów socjalnych. To nie tylko tańsze, ale też gwarantujące poruszanie się po europejskich drogach rozwiązanie.