Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Sznury do naprawiania opon

naprawa opony
 |  Artykuł partnera  |  Transport i motoryzacja

Zdarza się, że przyjdzie się nam zmierzyć z problemem przebitej opony, który najczęściej rozwiązujemy poprzez wymianę koła na zapasowe. Uszkodzoną oponę oddajemy do wulkanizatora i problem rozwiązany jest w sposób profesjonalny. Niemniej, niektórzy z nas kierowców chcieliby móc usprawnić uszkodzone koło samodzielnie, stąd na rynku pojawiły się różne produkty, które mają pomóc nam osiągnąć to zadanie. W tym wpisie przyjrzymy się zestawom do samodzielnej naprawy opon za pomocą sznura uszczelniającego butylowego.

Zestaw naprawczy ze sznurem butylowym

Butyl, nazywany jest często kauczukiem syntetycznym, stanowi jedną z warstw opony samochodowej i jest on odpowiedzialny za to, aby z opony nie uchodziło powietrze. Kiedy dochodzi do przebicia opony, np. przez gwóźdź, ta warstwa zostaje uszkodzona i dochodzi do ucieczki gazu. Za niewielkie pieniądze jesteśmy w stanie nabyć zestawy naprawcze ze sznurem butylowym, w których skład wchodzi również ręczne szydło do rozwiercania uszkodzenia, aktywator i kilkucentymetrowy sznur nasączony butylem. 

szybka naprawa opon

Zestaw zapewnia nam:

  • uszczelnienie przebitej w strefie czołowej opony;
  • naprawę bez konieczności wykorzystania specjalistycznego sprzętu;
  • naprawę około pięciu uszkodzeń opony;
  • bardzo niski koszt i możliwość wykonania naprawy we własnym zakresie, gdziekolwiek jesteśmy.

Jak wygląda naprawa przy pomocy sznura butylowego?

W pierwszej kolejności należy znaleźć miejsce, w którym tkwi gwóźdź lub inny rzecz, która doprowadziła do przebicia opony. Przyjmijmy, że jest to gwóźdź, należy go usunąć i rozwiercić powstałą dziurę dołączonym szydłem w taki sposób, aby zachować kąt, pod którym był on wbity. Następnie smarujemy miejsce wbicia i szydło dołączonym w zestawie aktywatorem i przeciągamy przez otwór kawałek sznura butylowego, aby wypełnić go całkowicie. Na koniec pozostaje nam odciąć nadwyżkę sznura i napompować koło, które powinno być w pełni sprawne do użycia. Tak dokonana naprawa nie zwalnia nas oczywiście z obowiązku wizyty w warsztacie wulkanizacyjnym, chociaż możemy na tak naprawionym kole zrobić nawet kilkaset kilometrów, czyli wrócić do swojego miejsca zamieszkania, lub dojechać do miasta w poszukiwaniu wulkanizatora. 

hurtownia materiałów wulkanizacyjnych

Czy ten rodzaj naprawy naprawdę działa i jest skuteczny?

Zdecydowanie tak, zostało wykonanych wiele testów, w których opony były przebijane i naprawiane w ten sposób. W jednym z nich właściciel naprawianego w ten sposób samochodu przejechał kilkaset kilometrów, w czasie dwóch tygodni od zdarzenia i ciśnienie w napompowanej oponie nie uległo zmianie. Okazało się również, że nadmiar sznura butylowego wypełnił przestrzeń pomiędzy klockami opony. 

naprawa opony

O czym warto wiedzieć przy tego typu naprawie opony sznurem butylowym?

  • Przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę z tego, że z chwilą kiedy wyciągniemy gwóźdź lub wkręt z opony, natychmiast dojdzie do jej rozszczelnienia i ucieczki powietrza. Dlatego, jeśli nie mamy żadnego zestawu naprawczego, lepiej jest dopompowywać oponę i znaleźć wulkanizację, ale nie wyjmować wbitego elementu z opony. No i oczywiście jeśli nie mamy żadnej możliwości napompowania opony, nie mamy nożnej pompki przy sobie, nie wyjmujmy gwoździ i nie próbujmy naprawy przy użyciu zestawu naprawczego. Lepiej podjechać na najbliższą stację benzynową i przy kompresorze dokonać naprawy;
  • Należy również wspomnieć, że tego typu naprawa polecana jest dla mężczyzn, gdyż wymaga użycia dość sporej siły w czasie wykonywania otworu powiększającego w oponie, przy pomocy specjalnego pilnika. Opona wyposażona jest w stalowe opasanie, które należy przebić i nie jest to proste zadanie, wymaga dość dużej siły. W związku z tym, dla kobiet lepszym rozwiązaniem może okazać się użycie pianki uszczelniającej, która nie wymaga użycia siły, jednak w znacznie gorszy sposób zabezpiecza oponę po przebiciu.
  • Chociaż po naprawie opony sznurem butylowym zaleca się wizytę w warsztacie wulkanicznym, to jednak właściwie wykonana naprawa zapewnia długotrwałe, prawidłowe, eksploatowanie opony. Nie ma konieczności szukania warsztatu od razu, można to zrobić za kilkaset kilometrów lub kilka, czy kilkanaście dni.

Sytuacje, w których sznur butylowy nie zadziała

chemia dla wulkanizatorów

Chociaż naprawa sznurem butylowym jest bardzo skuteczna i zabezpiecza nam oponę na dalszy długi czas eksploatowania, to jednak nie jest to metoda, którą da się naprawić każde uszkodzenie. Może być ona stosowana tylko do niedużych uszkodzeń spowodowanych przez np. gwoździe, śruby, które występują w czołowej części opony. Jeśli do uszkodzenia doszło z boku lub jest ono sporych rozmiarów np. wielocentymetrowe przecięcie, opona musi być wymieniona całkowicie.

Podsumowanie

Sznur uszczelniający butylowy jest świetnym i tanim rozwiązaniem, dzięki któremu będziemy w stanie naprawić oponę po przebiciu na przykład gwoździem. Należy pamiętać, że nie jest to metoda dla kobiet, ponieważ wymaga użycia siły, stąd też dla pań lepiej sprawdzi się pianka, która zmusza do jak najszybszego poszukiwania wulkanizacji, ale nie wymaga użycia siły. 

Zarówno sznury butylowe jak i inne materiały wulkanizacyjne naprawcze jak wkłady i płyny wulkanizacyjnezestawy naprawcze, łatki do dętek, czy chemię wulkanizacyjną można zakupić w sklepie swistowski.pl. Serdecznie zachęcamy do zakupów.