Zawód przewoźnik - co warto wiedzieć o pracy kierowcy TIR
Zawód przewoźnika jest współcześnie niezbędnym w zróżnicowanej strukturze wielu gałęzi gospodarki. Niezawodność, odpowiedzialność, doświadczenie i pasja są nieodłącznymi elementami pracy kierowcy TIRa, które pozwalają mu czerpać radość i pracować efektywnie. Czy warto pracować jako kierowca ciężarówki?
Praca kierowcy TIR-a wymagania
Kierowca TIRa powinien dysponować prawem jazdy kategorii C+E. Kandydat do prowadzenia pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony wraz z przyczepą lekką, której waga maksymalnie wynosi 750 kg może legitymować się prawem jazdy kategorii C.
Jeśli kierowca będzie zainteresowany prowadzeniem pojazdów z naczepą, konieczne będzie prawo jazdy C+E oraz kwalifikacja zawodowego kierowcy, uprawniająca do przewozu towarów. Koszt kursy podstawowego dla kierowcy samochodu ciężarowego waha się w granicach 3000 zł, natomiast każdy kolejny dodatek płatny jest dodatkowo. Dla przykładu, za kurs C+E trzeba uiścić opłatę w wysokości blisko 5000 zł.
Czas pracy przewoźnika uregulowany w prawie
Zawód przewoźnika został dokładnie unormowany prawnie, aby zagwarantować maksimum bezpieczeństwa i komfortu kierowcy oraz wpłynąć na bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Kierowca TIR-a może w ciągu doby przepracować maksymalnie 9 godzin, z czego po najdłużej 4,5 godzinie prowadzenia niezbędna jest przerwa o długości 45 minut (może być ona dzielona na dwie przerwy: 15 minut i 30 minut). Kierowcy TIR-ów posiadają tachografy. Praca przewoźnika, polegająca na załadunku i przewozie towaru z punktu A do punktu B na zlecenie klienta.
Kierowca pracuje więc często pod wpływem stresu i pod presją czasu, aby pomimo remontów dróg, korków, zmęczenia, znużenia i innych czynników, przeszkadzających w niezakłóconym transporcie, dostarczyć towar na odpowiednie miejsce. Przewoźnicy za granicą zarabiają znacznie więcej niż polscy kierowcy. W Chinach może być to kwota zbliżająca się do 20000 zł, natomiast w Europie (najkorzystniej jest w Szwajcarii) od 13 do 17000 zł brutto. W Polsce kierowca TIR zarabia 5-7000 brutto.
Cechy dobrego przewoźnika i jego relacja ze spedytorem
Przewoźnicy i spedytorzy często nie darzą się zaufaniem i sympatią na początku współpracy, zawzięcie wybierając oferty spośród wielu, konkurencyjnych propozycji. Jeżeli jednak zależy im na właściwym wykonywaniu swoich obowiązków, muszą nauczyć się funkcjonować, obowiązkowo na zasadzie obowiązującej umowy.
Współpraca przewoźnika ze spedycją regulowana jest umową, która dokładnie określa warunki, wraz z czasem dostawy towaru oraz odpowiedzialnością, ustaloną zgodnie po którejś ze stron. Dziś przewoźnicy są wymagający w wyborze spedytora, bardzo ostrożnie dobierając warunki współpracy oraz dokładnie czytając jej warunki.
Odpowiedzialność za powierzone mienie najczęściej należy do obowiązków przewoźnika. Każda ze stron transakcji oraz składowych uczestników zlecenia chce jak najwięcej zyskać na jego realizacji.
Konflikt interesów sprawia, że spedytor i przewoźnik spierają się, jednak w praktyce żadna ze stron nie potrafi pracować bez siebie. Dla efektywnej, długotrwałej współpracy relacja ta musi być pewna, trwała i oparta na wzajemnym zaufaniu.
Zawód kierowcy TIR-a jest bardzo odpowiedzialną pracą, w której oprócz odpowiedzialności za stan i tempo dostarczenia towarów najważniejsze jest bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego oraz samego kierowcy.
Przewoźnik pracuje w każdych warunkach, niezależnie od aktualnie przypadającego mu na trasę dnia tygodnia. Często posiada zachwiany system żywienia oraz snu (kierowcy TIR-ów często śpią w kabinie. Jeśli jesteś opanowany, cierpliwy, masz doświadczenie za kółkiem oraz potrafisz pracować pod presją czasu praca przewoźnika jest dla Ciebie.