Transport kontenerowy - wszystko co powinieneś wiedzieć
Najpopularniejszą obecnie formą transportu towarów jest transport morski. Około 70% wszystkich ładunków na świecie jest przewożonych drogą morską. Ładunki są przewożone w standardowych kontenerach 20-45 stopowych, a także w specjalnych kontenerach przeznaczonych do dostarczania ładunków ponadgabarytowych. Wygodne i niezawodne plomby kontenerowe, plomby zabezpieczające pozwalają na kontrolę bezpieczeństwa i zapewniają nienaruszalność ładunku przez cały okres transportu.
Do czego służą uszczelki do plombowania pojemników
Plomby kontenerowe, czyli plomby zabezpieczające są kupowane przez przedsiębiorstwa i firmy organizujące dostawy ładunków transportem drogowym, kolejowym i wodnym. Aby zoptymalizować proces i zwiększyć skuteczność kontroli bezpieczeństwa przewożonych przedmiotów, stosuje się różne rodzaje produktów uszczelniających. Różnią się one konstrukcją, materiałem, z którego są wykonane, oraz rodzajem zabezpieczanego bagażu. Pomimo różnorodności, każdy produkt jest zawsze opatrzony numerem kontrolnym lub inną niepowtarzalną cechą.
Najczęstsze błędy w morskim transporcie kontenerowym
Błędy, które pociągają za sobą nieuniknione koszty finansowe:
- Dodatkowe koszty w portach wylotu/przylotu
- Opóźniony zwrot kontenera do właściciela (demurrage)
- Nieprawidłowa dokumentacja
Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych błędów, które powstają w związku z transportem kontenerowym i powiedzmy, co należy zrobić, aby ich uniknąć, a tym samym uniknąć niepotrzebnych kosztów podczas organizowania transportu morskiego kontenerów.
Dodatkowe koszty w portach
Fracht morski jest najbardziej popularny ze względu na swoją wszechstronność i przystępną cenę. Istnieje jednak kilka czynników, które mogą zwiększyć koszty transportu — należy o nich wiedzieć, aby uniknąć dodatkowych kosztów.
Na ogół koszty te powstają, gdy transport jest zlecany w kraju pochodzenia na warunkach frachtu opłaconego z góry (CIF/CFS). Niski koszt dostawy pociąga za sobą szereg dodatkowych kosztów w porcie przeznaczenia, o których odbiorca czasami nawet nie wie, takich jak opłaty manipulacyjne w porcie przeznaczenia, opłaty dokumentowe, krótki czas na bezpłatne korzystanie z kontenera.
Opóźniony zwrot kontenera do armatora po dostawie (demurrage)
Wiele osób ma do czynienia z demurrage w transporcie kontenerowym. Demurrage (rodzaj odszkodowania) występuje po upływie okresu bezpłatnego użytkowania kontenera, przyznanego przez właściciela kontenera (linię żeglugową).
Opłaty za przestój są ustalane przez właściciela kontenera. W interesie właściciela kontenera leży, aby jego kontenery były eksploatowane, a nie stały bezczynnie, dlatego też ustalane są niewielkie okresy bezpłatnego użytkowania, chyba że złożono wniosek o ich przedłużenie.
Bardzo często zdarza się, że przesyłka skonteneryzowana "utknie" w urzędzie celnym lub w trakcie tranzytu. Jeśli przesyłka utknęła w porcie, naliczana jest jednocześnie nadmierna opłata za składowanie w terminalu i opłata przestojowa. Jeżeli ładunek opuścił port, nalicza się koszty przestoju.
Błędy w dokumentach
Pomimo tego, że wszędzie mówi się o konieczności odpowiedniego przygotowania dokumentacji do transportu towarów, błędy w rejestracji są powszechne. Najskuteczniejszym sposobem na uniknięcie błędów w dokumentacji jest powierzenie sprawy profesjonalistom z firmy spedycyjnej, którzy nie popełnią również żadnego z wymienionych wyżej błędów.
Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z plomby.biz |