Maszyny uprawowe, transportowe oraz wszystkie urządzenia potrzebne do prac sadowniczych, związanych z prowadzeniem hodowli czy obsługujące użytki zielone, wymagają zagregowania z maszynami rolniczymi. Niezbędnym do tego elementem są zaczepy. Wśród nich możemy wyróżnić kilka rodzajów, których podział jest uzależniony od różnych czynników. W tym artykule krótko je scharakteryzujemy.
Ręczne i automatyczne zaczepy do maszyn rolniczych
Podstawowym podziałem zaczepów jest sposób ich agregowania do maszyn rolniczych. W związku z tym wyróżniamy zaczepy ręczne oraz automatyczne. Te pierwsze, chociaż kuszą niską ceną, mają wiele wad. Ich agregowanie wymaga niestety pomocy osób trzecich, które pomogą zaryglować sprzęt w odpowiednim momencie. Podczas montażu trzeba zachować dużą ostrożność, a przez to cały proces trwa nieco dłużej. Natomiast automatyczne zaczepy do maszyn rolniczych, które znajdziesz np. w ofercie producenta zaczepów do ciągników Scharmuller, są o wiele bezpieczniejsze. Proces łączenia maszyn, jak sama nazwa wskazuje, odbywa się samodzielnie. To znacznie zwiększa komfort pracy rolnika, a dodatkowo oszczędza sporo czasu. Ich zaletą jest też prosta konstrukcja i wysoka trwałość.
Podział zaczepów ze względu na sposób agregowania
Zaczepy rolnicze ze względu na sposób agregowania, możemy także podzielić na trzy grupy. Pierwszą z nich są zaczepy zawieszane. Łączy się je z ciągnikiem za pomocą trzypunktowego układu zawieszenia. Nowoczesne TUZ-y są wyposażone w końcówki hakowe z zabezpieczeniami zapadkowymi, dzięki którym szybko i łatwo można połączyć zaczep i ciągnik. Drugim rodzajem są zaczepy półzawieszane. Agregowane maszyny przenoszą również nacisk pionowy na zaczep, dociążając tylną oś ciągnika, co wpływa pozytywnie na zwiększenie uciągu. Ostatnim rodzajem są zaczepy przyczepiane. W tym przypadku siły pionowe wynikające z ciężaru wcale nie są przenoszone na ciągnik.
Transportowe i rolnicze
Zaczepy rolnicze możemy podzielić również w zależności od zastosowania. W tym przypadku mówimy o zaczepach transportowych i rolniczych. Pierwsze z tej dwójki służą do holowania przyczep. Wśród nich znajdziemy m.in. modele z flanszą, płytą adaptacyjną, lub konsolą. Zaczepy transportowe są wyposażone w obrotową gardziel, a dzięki temu zabezpieczają pojazd w przypadku wywrotki. Natomiast zaczepy rolnicze służą do sprzęgania maszyn z własnym układem jezdnym. Zazwyczaj są mocowane niżej niż zaczepy transportowe, w celu uniknięcia niekorzystnego rozkładu sił.