© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


5 zasad savoir-vivre w taksówce

taxi
 |  Artykuł partnera  |  Transport i motoryzacja

Podobnie jak w restauracji, teatrze czy poczekalni w szpitalu lub przychodni, podczas przejazdu taksówką klientów obowiązują pewne, postrzegane powszechnie jako właściwe i kulturalne zasady zachowania. Troska o etykietę w tym zakresie jest kluczowa, aby podróż mogła przebiec komfortowo zarówno dla kierowcy pojazdu, jak i samych pasażerów. W niniejszym wpisie podsumowujemy 5 najważniejszych reguł i dobrych praktyk, do których należy stosować się w taksówce.

1. Zajmij odpowiednie miejsce

Zasady, które obejmuje pasażerska kultura taxi, obowiązują już od samego wejścia do samochodu. Na dobry początek należy pamiętać zatem o tym, aby spośród dostępnych w pojeździe miejsc w pierwszej kolejności wybierać te, zlokalizowane z tyłu. Jeśli zamówiłeś przejazd wspólnie z jednym znajomym lub znajomą, razem usiądźcie w tylne części auta. Dopiero w przypadku, gdy jest Was więcej, uzasadnionym staje się pytanie o możliwość zajęcia miejsca obok kierowcy.

2. Nie zagaduj kierowcy

Dla pasażera podróż taksówką jest przeważnie doznaniem zupełnie bezstresowym, a często nawet relaksującym. Pamiętaj jednak, że kierowca taxi wykonuje w ciągu dnia kursów podobnych do Twojego wiele i to on jest odpowiedzialny za Wasze życie oraz zdrowie. W związku z tym nie zagaduj go podczas jazdy. Nie rozpraszaj go także innymi odgłosami, takimi jak dźwięki gry na smartfonie czy przedłużająca się, głośna kłótnia telefoniczna. Pozwól mu skoncentrować się na jego zadaniu, aby mógł bezpiecznie dowieść Cię na miejsce.

Jednocześnie nie obawiaj się kontynuowania rozmowy, jeśli to taksówkarz sam zdecyduje się ją podjąć. Wówczas bowiem nawiązanie dialogu wynika z jego inicjatywy oraz chęci, co oznacza, że nie przeszkadza mu on w utrzymaniu koncentracji na prowadzeniu samochodu.

3. Pozwól kierowcy jechać bezpiecznie

Jeśli jesteś w pilnej potrzebie, w związku z którą musisz dotrzeć do określonej lokalizacji możliwe jak najprędzej, zakomunikuj ten fakt kierowcy. Nie wywołuj przy tym jednak na nim żadnej presji, ani nie próbuj też przekupić go dodatkowymi pieniędzmi w zamian za niebezpiecznie szybką jazdę. Przy prostym komunikacie kierowca taxi postara się jechać na tyle efektywnie, na ile to możliwe, aby podróż wciąż była bezpieczna. Silna presja ze strony klienta może natomiast prowadzić do stresu i niepokoju kierowcy, a co za tym idzie również zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa.

4. Staraj się nie spożywać posiłków podczas przejazdu

Ponieważ taksówkarze w swojej pracy posługują się zwykle własnymi pojazdami, jedzenie, picie, a tym bardziej palenie papierosów w taksówce to wyraźnie niewskazana praktyka. Wówczas bowiem bardzo łatwo o zabrudzenie lub uszkodzenie wnętrza kokpitu, co dla jego właściciela wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami.

5. Pamiętaj o napiwku dla kierowcy

Ostatnia z 5 kluczowych zasad, do których odnosi się szeroko rozumiana kultura taxi, dotyczy napiwku – jeśli kierowca spełnił Twoje oczekiwania, był uprzejmy i dowiózł Cię sprawnie oraz bezpiecznie na miejsce, nie zapomnij o odwdzięczeniu mu się napiwkiem. Jego wysokość może być dowolna, jednak powszechnie przyjmuje się, że powinna ona oscylować w przedziale od 10 do 15% całkowitej wartości usługi.

BizNews


© 2020 BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry