Każdy kierowca stara się o to, żeby wnętrze samochodu było zawsze czystym i wyglądało schludnym. I jednym z narzędzi do osiągnięcia tego celu są dywaniki samochodowe. To akcesorium pełni kilka funkcji jednocześnie: chroni wnętrze przed zabrudzeniami, a także nadaje mu wygląd ukończony i estetyczny. Dywaniki służą bardzo długo, ale nikt nie jest ubezpieczony przed tym, że one mogą stać się nieprzydatnymi. A pojazd natychmiast staje się podatny na korozję i gnicie. Dlatego należy zawsze śledzić za stanem tego akcesorium, regularnie je czyścić i suszyć.
Każdy kierowca stara się o to, żeby wnętrze samochodu było zawsze czystym i wyglądało schludnym. I jednym z narzędzi do osiągnięcia tego celu są dywaniki samochodowe. To akcesorium pełni kilka funkcji jednocześnie: chroni wnętrze przed zabrudzeniami, a także nadaje mu wygląd ukończony i estetyczny. Dywaniki służą bardzo długo, ale nikt nie jest ubezpieczony przed tym, że one mogą stać się nieprzydatnymi. A pojazd natychmiast staje się podatny na korozję i gnicie. Dlatego należy zawsze śledzić za stanem tego akcesorium, regularnie je czyścić i suszyć.
Na rynku dostępnych jest wielu rodzajów dywaników: zarówno uniwersalnych, jak i indywidualnych (przeznaczonych do konkretnych modeli, na przykład do Opel Astra). Wybierając odpowiednią opcję, powinieneś wziąć pod uwagę wiele czynników, z których część zostanie omówiona w tym artykule.
Czym się różnią dywaniki uniwersalne od indywidualnych?
W sklepach z akcesoriami samochodowymi zawsze można zobaczyć wiele opcji dywaników samochodowych, które różnią się według swojego kształtu, rodzaju, materiału. Większość z nich jest uniwersalna, co oznacza, że one przeznaczone są do każdego samochodu. I głównym ich problemem jest to, że one nie zawsze idealnie pasują do wnętrza, służą znacznie mniej czasu porównując z wersjami oryginalnymi. Ale w związku z tym one z reguły są znacznie tańszymi.
Producenci samochodów stwarzają także inną podobną produkcję, w tym i dywaniki. Dlatego na rynku zawsze można znaleźć indywidualne opcje, które pasują do samochodu w sposób konkretny, nigdzie się nie zaginają. Z punktu widzenia tak wizualnego, jak i technicznego jest to najlepszym rozwiązaniem. Jednak z punktu widzenia finansowego to nie jest zawsze dobrym wyjściem: cena oryginalnych dywaników może być w kilka razy wyższa.
Materiały do dywaników
Kolejnym ważnym czynnikiem podczas wyboru jest materiał, z którego dywanik został wyprodukowany. Dzisiaj do tych celi najczęściej używają następne materiały.
- Guma. Być może jest to najbardziej rozpowszechniona opcja, ponieważ ją wyróżnia jakość, wydajność i przystępna cena. Guma dobrze zmienia swój kształt, ją można ciąć, co zezwala na dopasowanie dywaniku dokładnie do wymiarów auta. Dywaniki gumowe są szczególnie przydatne, kiedy pada deszcz i na zewnątrz jest brudno: wtedy możesz je sam wyczyścić, nie używając środków specjalnych. Termin przydatności dywaniku z materiału tej opcji wynosi 3-4 lata.
- Tekstylia. Dość rozpowszechnioną opcją są także dywaniki dziane i ze włosem, zwłaszcza w krajach z ciepłym klimatem. Sprawa jest w tym, że podczas deszczu taka powłoka może się namoczyć, po czym staje się środowiskiem sprzyjającym rozwojowi mikroflory. A to w swój kolej staje się przyczyną nieprzyjemnego zapachu i pojawienia się grzybicy. Dlatego dywaniki z tekstyliów wymagają stałej pielęgnacji i suszenia. Ale na zewnątrz ta opcja wygląda znacznie lepiej, porównując z dywanikami gumowymi.
- Poliuretan. Nie jest to najpopularniejsza opcja, przede wszystkim ze względu na ich wysoką cenę. Najczęściej wykonane one są pod konkretny model (na przykład pod Nissan Qashqai). Zewnętrznie dywaniki z poliuretanu niewiele się różnią od gumowych, ale pod względem parametrów technicznych i eksploatacyjnych mają znacznie więcej walorów, porównując ze swoim bardziej budżetowym „bratankiem”.
Pamiętaj, że nie istnieje idealnych dywaników samochodowych! Zawsze musisz wybrać odpowiednią opcję, biorąc pod uwagę różne czynniki: poczynając od modelu samochodu i kończąc warunkami klimatycznymi.