Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Bezpieczeństwo jest najważniejsze, czyli o czym każdy mechanik amator powinien pamiętać, by uniknąć wypadku?

maska 3m
 |  Artykuł partnera  |  Transport i motoryzacja

Są osoby, które mimo dostępu do mechaników samochodowych pewne prace naprawcze wykonują samodzielnie. Bycie mechanikiem amatorem wiąże się z dużą odpowiedzialnością nie tylko za samochód, ale również własne bezpieczeństwo w czasie wykonywanej pracy. Jeszcze w latach 90-tych mnóstwo osób zajmowało się mechaniką we własnym garażu, ale wtedy było to oczywiste, bo i fachowców było mniej, bo mniej było też samochodów. Obecnie dłubanie czy czterech kółkach to swego rodzaju hobby. Warto jednak wiedzieć, o czym należy pamiętać, aby było odprężające i by uniknąć wypadku.

Kiedy dym zacznie wydobywać się spod maski

Najpierw omówimy sytuację, która może mieć miejsce na drodze. Otóż, gdy dym pojawia się pod maską jest to znak, że jak najszybciej trzeba zjechać na pobocze, wyłączyć silnik i wziąć w swoje ręce gaśnicę. Jednak maskę trzeba otwierać stopniowo i gdy już widzi się płomienie od razu je gasić, aby nie wybuchły prosto na twarz. Jeśli tlenie się dotyczy układu chłodzenia, to nie należy odkręcać pokrywy, bo gotujący się płyn może nas dotkliwie poparzyć. Trzeba ugasić żar przy użyciu gaśnicy i wezwać pomoc. To samo dotyczy tlących się przewodów elektrycznych. W drugim wypadku dym to unosząca się para wodna i jest on niewielki, natomiast w przypadku przewodów mamy charakterystyczny ostry zapach, a gdy sprawa dotyczy silnika oczywiście czuć spaliny. Jeśli chodzi o naprawy na drodze to najczęściej jest to wymiana opony, dlatego zawsze warto wozić ze sobą nie tylko zapas, ale i lewarek. Przed jego włożeniem należy poluzować śruby, by łatwiej było usunąć zużytą oponę.

O czym należy pamiętać samodzielnie wykonując naprawy lakiernicze?

Samodzielne naprawy lakiernicze wiążą się z ryzykiem kontaktu z substancjami chemicznymi, które mogą dostać się do dróg oddechowych. Dlatego takich prac nigdy nie należy wykonywać bez należytego zabezpieczenia. Tutaj mamy na myśli maskę 3m, okulary ochronne i fartuch ochronny. Nie należy też przy tym używać także narzędzi, które powodują powstawanie iskry, aby nie doprowadzić do pożaru. Przy odpowiednim zabezpieczeniu praca przebiega szybciej i dokładniej. Można skupić się na kolejnych warstwach powłoki lakierniczej, bo maska 3m skutecznie chroni. Należy przestrzegać zalecanych przez producenta przerw pomiędzy nakładaniem kolejnych warstw, aby powłoka mogła odpowiednio przeschnąć. Trzeba też pamiętać o wykonywaniu lakierowania w zalecanej temperaturze i warunkach bezpyłowych.

Samodzielna naprawa podwozia samochodowego – jak uniknąć wypadku?

Własnoręcznie można również naprawiać podwozie, a na pewno zabezpieczać je przed korozją. Najlepiej, jeśli dysponuje się kanałem, jednak do niego mają dostęp tylko profesjonaliści, zatem jeśli nie masz znajomego mechanika, który udostępni Ci warsztat, to musisz poradzić sobie przy użyciu podnośników: hydraulicznych lub pneumatycznych. Trzeba pamiętać o sprawdzeniu, czy podnośniki są odpowiednio stabilne. W ten sposób można uniknąć przygniecenia przez samochód i tragedii. Przy pracy związanej z czyszczeniem podwozia z rdzy i zabezpieczaniu środkiem chemicznym trzeba pamiętać o przesłonięciu układu wydechowego i hamulcowego, bo dostanie się środków do ich wnętrza może być bardzo niebezpieczne.

Oświetlenie podczas pracy ma znaczenie 

Oświetlenie podczas pracy

Na koniec warto wspomnieć również o oświetleniu. Do prac lakierniczych profesjonaliści używają 750 luxów, a przy pracach przy karoserii wystarczy według nich 500 luxów. Warto zaopatrzyć się w oświetlenie czołowe, które znacząco zwiększa precyzję pracy. Samo oświetlenie warsztatowe także jest ważne. Powinno tworzyć się jak najmniej cieni, zwłaszcza jest to istotne przy pracach lakierniczych, gdzie kolor musi być dobrany idealnie.

Prace mechanika-amatora mogą być bardzo różnorodne. Na pewno warto zaopatrzyć się w rękawice robocze, ale i przygotować się na to, że można ubrudzić się smarem. Warto zatem mieć także specjalne środki do mycia skóry, które pozwalają na usunięcie olejów i smarów. Jednak znacznie prościej będzie wykonywać prace w rękawiczkach. Nie należy samodzielnie pracować z elektrolitami, ponieważ może być to niebezpieczne i potrzeba tu specjalnego stroju kwasoodpornego.