Logistyczne mankamenty firm. 9 typowych błędów w założeniach
Niezależnie od wielkości firmy czy profilu biznesowego, jej sprawna logistyka bezpośrednio przekłada się na wyniki finansowe. Szybkość operacji, prawidłowość procedur, obniżanie kosztów przy równoczesnym podwyższaniu standardów - to wszystko odgrywa szczególne znaczenie. Jak proces ten wygląda oczami samych firm kurierskich?
Pokazuje to zestawienie logistycznych mankamentów firm. Analizowano je na podstawie danych firmy kurierskie UPS pod kątem Stanów Zjednoczonych. To jednak baza błędów bardzo uniwersalna - pokazująca jakie błędne decyzje podejmowane są niezależnie od długości czy szerokości geograficznej. Jakie są potencjalne mankamenty, jakie mogłaby mieć paczka do USA wg UPS?
Błędne oszacowanie kosztów
Według Rayforda Collinsa z działu obsługi klienta w UPS to podstawowy błąd w przypadku przesyłek międzynarodowych. Klienci często samodzielnie - dość ogólnie i na przykład na podstawie historycznych wycen - szacują, ile może kosztować przesyłka do USA. Warto sięgać po narzędzia do automatyzacji. Tego rodzaju wycenę paczek zapewnia serwis KurJerzy.pl.
Niewłaściwe opakowanie
To dość częsty problem w przypadku międzynarodowych paczek. Niezależnie od tego, co jest wysyłane, pudełko powinno mieć właściwy - nie za duży, nie za mały - rozmiar, a także zostać wypełnione specjalną ochroną danego towaru. Warto zadbać również o właściwą metodę i oklejenie przesyłki. Co ciekawe, niektórzy kurierzy już świadczą usługi przygotowywania całych opakowań oraz ich przygotowania dla np. nietypowych towarów.
Niewłaściwe zarządzanie zwrotami
Polityka zwrotów niezmiennie odgrywa bardzo dużą rolę w założeniach handlowych każdej marki. Jeśli jest ona niejasna, może odstraszać klientów. Collins wskazuje, by współpracować w tym zakresie z firmą kurierską i podkreślać, że za ewentualny zwrot towaru odpowiedzialne są obie strony - zarówno kupujący jak i sprzedający.
Mała rola automatyzacji
Ona jest kluczem do unikania błędów generowanych na skutek np. błędów ludzkich. Jednocześnie nie należy automatyzacji… utrudniać. Nadmiar aplikacji czy detali technicznych będzie problemem z punktu widzenia obsługi kurierskiej. UPS wskazuje, że zaskakujące dobrą efektywność można zyskać dzięki zwykłemu połączeniu i integracji między Excelem a własnym programem obsługowym.
Deklaracje czasowe
Wiele problemów związanych z obsługą przesyłek wynika z nadmiernej deklaracyjności wysyłających - a więc głównie sklepów internetowych. Działając pod presją czasową informują o możliwości doręczenia paczki w ciągu np. dwóch dni. Często jest to logistycznie niemożliwe, co stawia firmy kurierskie w trudnej sytuacji. Szczególnie nagminna jest to sytuacja podczas transportu przesyłek międzynarodowych.
Brak wpływu klienta na dostawę
Możliwość przekierowania przesyłki pod inny adres, zmiana funkcji doręczenia, wykorzystywanie takich opcji jak UPS My Choice - to już funkcje, które powinny stanowić naturalny element usługi spedycyjnej. Klient odbierający przesyłkę powinien mieć stuprocentową pewność, że może nakazać jej doręczenie w inne miejsce lub wprowadzić nowy termin odbioru dopasowany do własnych planów.
Brak podziału zadań
Ostatni z błędów, jaki wskazuje UPS to częste pozorne oszczędności logistyczne. Szczególnie małe firmy zakładają, że mogą sprawnie łączyć procesy sprzedaży, obsługi i wysyłki. Nic bardziej mylnego. UPC namawia, by w miarę rozwoju firmy rozważyć pełen outsourcing logistyki. Jeśli założenia są inne, warto inwestować w systemu i sieci dystrybucji oraz tworzyć własne komórki odpowiedzialne za obsługę tych zadań - szczególnie, że w dalszej perspektywie będzie ich zdecydowanie więcej.