Jak poprawnie używać klucza dynamometrycznego – klucz dynamometryczny ¼

01 wrzesień 2020

Zamierzchłą historią są już dla nas czasy, kiedy naprawa auta wymagała kilku prostych narzędzi, a każda śruba dała się dokręcić za pomocą najzwyklejszego klucza płaskiego lub nasadowego. Dawne samochody były niezwykle proste w obsłudze a ich naprawa odbywała się głównie w zaciszu domowego garażu. Nowoczesne auta są już dużo bardziej skomplikowanymi technicznie maszynami, których naprawa wymaga nie małej wiedzy, precyzji oraz sporej delikatności. Z tego powodu w ostatnim czasie można zauważyć duży wzrost zainteresowania kluczami dynamometrycznymi, zarówno tymi elektrycznymi jak i klasycznymi.

Czym jest klucz dynamometryczny i do czego może służyć?

Klucz dynamometryczny nazywany jest często minimum warsztatowym. W praktyce jest to najbardziej podstawowe z obecnych narzędzi samochodowych, bez którego nie może funkcjonować żaden profesjonalny oraz domowy warsztat samochodowy. Biorąc pod uwagę techniczny aspekt jego wykonania klucz dynamometryczny jest zaawansowaną formą popularnej „grzechotki”. Ta, natomiast jest wersją zaawansowaną tradycyjnego, odchodzącego już do lamusa klucza nasadowego.

Narzędzie to pełni dokładnie te same funkcje co jego poprzednicy, jednak jest dużo bardziej zaawansowany technicznie. Jego specjalna konstrukcja oraz użyte mechanizmy umożliwiają dokręcenie śruby przy pomocy ściśle określonej siły. Oznacza to, że siłę klucza dynamometrycznego można dostosowywać w zależności od jego rodzaju oraz zaawansowania mechanizmu. Stwarza to szereg nowych możliwości naprawy takich jak:

  • pewność, że śruba nie została dokręcona za słabo, przez co nie poluzuje się samoistnie lub nie odkręci w wyniku oddziałujących na nią wibracji
  • gwarancja, że gwint nie przekręci się ani nie zerwie w wyniku użycia niedostosowanej siły.

Takie zaawansowanie techniczne pozwoli raz na zawsze pożegnać się z zasadą :siła razy ramię” dając nam poczucie bezpieczeństwa oraz precyzji naprawy.

Tego rodzaju klucze są niezbędnym minimum w pracy każdego szanującego się i profesjonalnego mechanika. Najlepiej by warsztat wyposażony był w kilka tego typu kluczy, z kolei zakład specjalistyczny powinien być zaopatrzony w klucze dynamometryczne najnowszej generacji.

Rodzaje kluczy dynamometrycznych

Wśród dostępnych na polskim rynku kluczy dynamometrycznych możemy wyróżnić dwie główne kategorie:

  • klucze dynamometryczne klasyczne – dużo prostsze w obsłudze i zdecydowanie tańsze, niż drugi rodzaj kluczy. Niestety nie są one tak dokładne, ponieważ ich precyzja nastawy jest w pewnym stopniu ograniczona. Z uwagi na ten fakt przy ich używaniu należy mieć już pewną wprawę oraz sporą ostrożność w ruchach. Przykładem klucza klasycznego może być klucz dynamometryczny o numerze 1/2" 42-210 Nm K2
  • klucze dynamometryczne elektroniczne – rodzaj ten jest z kolei dużo bardziej zaawansowany technologicznie, a co za tym idzie droższy od klucza klasycznego. Cena ta gwarantuje jednak dużą precyzję nastawy oraz bezpieczeństwo użytkowania.

Sprawdź klucz dynamometryczny 1/4 na https://dynamometryczne.pl/ >>

Zapisz się do naszego Newslettera

Home | O nas | Reklama | Kontakt