Według statystyk Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie. Prędzej czy później jednak każdy kierowca dochodzi do wniosku, że warto pozbyć się samochodu w jak najbardziej opłacalny sposób i zainwestować w nowy pojazd. Nie wszyscy jednak mamy wystarczająco dużo czasu, by samodzielnie poszukiwać nabywcy, a w niektórych przypadkach jest to niemal niemożliwe. Skutecznym i mało czasochłonnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług skupu samochodów używanych. Jakie formalności należy spełnić, czy istnieją dodatkowe koszty, jakie są ceny w skupach i kiedy to się opłaca?
Jak działa skup samochodów?
Takie firmy zajmują się nabywaniem samochodów używanych, a następnie albo we własnym zakresie poszukują dla nich nowego nabywcy, albo wydobywają z nich części, które nadają się do sprzedaży i dalszej eksploatacji. Warto zauważyć, że skup nie jest tym samym co komis – w przypadku komisu samochód po prostu czeka na nowego nabywcę, a sam komis jedynie udostępnia przestrzeń. Natomiast skup sam jest klientem, chętnym do kupna samochodu. To doskonały sposób, by szybko pozbyć się pojazdu, dlatego jeśli cenisz sobie swój czas, skup może być rozwiązaniem odpowiednim dla Ciebie.
Po ustaleniu dogodnego terminu należy dostarczyć samochód do skupu, gdzie dokonuje się jego wyceny na podstawie cennika firmy. O tym, jakie czynniki są brane pod uwagę, opowiemy za chwilę. Następnie podpisuje się umowę kupna-sprzedaży, a były już właściciel musi udać się do wydziału komunikacji, gdzie składa wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Za wniosek należy uiścić opłatę w wysokości 10 złotych.
Niektóre skupy dojeżdżają do właściciela z własną lawetą. Takim skupem jest AUTOFORUM ze Szczecina, który wycenia samochód pod wskazanym przez klienta adresem i samodzielnie go transportuje na złomowisko. Dzięki temu nie musisz się martwić o koszty związane z lawetą.
Kiedy warto sprzedać auto w skupie?
- Skup samochodów używanych to dobry pomysł, gdy nie masz czasu na niezbędne spotkania związane ze sprzedażą samochodu. Większość kierowców obecnie szuka nowego nabywcy przez Internet, ale rzadko udaje się sprzedać pojazd pierwszemu zainteresowanemu.
- W przypadku skupu możesz też zarobić nawet na uszkodzonym samochodzie. Dotyczy to na przykład wraków, na które trudno znaleźć nabywcę.
- Skup to świetna alternatywa dla samodzielnego poszukiwania klienta lub oddania do komisu, jeśli zależy ci na szybkim zysku. W większości przypadków możesz sprzedać auto już w ciągu jednego lub dwóch dni, wystarczy umówić się na dogodny termin.
Czynniki wpływające na cenę
Pod uwagę bierze się jednak wiele czynników. Przyjrzyjmy się im:
- marka i model samochodu – więcej zarobisz za auto, które uchodzi za bezawaryjne lub za dobry samochód dla początkującego kierowcy. Pamiętaj, że skup najpewniej będzie szukać nowego nabywcy, dlatego jeśli Twój pojazd cieszy się dobrą opinią, możesz spodziewać się większego zysku.
- rocznik – niektóre skupy przyjmują tylko samochody wyprodukowane po określonym roczniku, inne przyjmą każde auto, niezależnie od jego wieku. Im młodszy samochód, tym więcej zarobisz.
- waga – co do zasady, im cięższe samochody, tym wyższe ceny. W przypadku samochodów osobowych najczęściej spotyka się kwotę 0,30 zł za kilogram. Za samochody ciężarowe i dostawcze stawka jest wyższa.
- stan techniczny – jeśli samochód jest poważnie uszkodzony, otrzymasz za niego mniejszą kwotę, zwłaszcza wtedy, gdy tylko niektóre części nadają się do dalszej eksploatacji.
- stan wizualny – skupy oceniają wiele czynników, na przykład to, jak prezentuje się tapicerka czy jaki jest kolor lakieru.
- dodatkowe wyposażenie – za sprawną klimatyzację czy podgrzewanie kierownicy możesz uzyskać dodatkowe pieniądze. Możesz też liczyć nawet na 100 złotych za alufelgi.
Jak widać, ze sprzedażą samochodu w takim punkcie wiąże się wiele plusów. To legalny i szybki sposób na pozbycie się pojazdu. Warto sprawdzić opinie o poszczególnych skupach w okolicy i sprawdzić, co mówią o nich inni kierowcy, także to, ile udało im się zarobić. W ten sposób można wybrać skup, który proponuje najlepsze stawki i dobry przelicznik.