Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Co zrobić w razie awarii na drodze?

 |  Artykuł partnera  |  Transport i motoryzacja

Wypadki, kolizje i nagłe awarie na drogach zdarzają się niezwykle często. Jak zatem zachować się w takiej sytuacji? Gdzie szukać pomocy i na co liczyć wzywając pomoc drogową?

Czym jest pomoc drogowa? Czy mobilny warsztat samochodowy, auto holowanie i pomoc drogowa to te same usługi?
Pomoc drogowa dla jednych kojarzy się z auto holowaniem lub wyciąganiem auta z rowu, drudzy utożsamiają ją z drobnymi naprawami realizowanymi na drodze (np. wymiana koła czy żarówki), a jeszcze inni mówiąc o pomocy drogowej mają na myśli profesjonalne usługi z branży mechaniki i elektryki samochodowej, wykonywane na miejscu usterki. Czy rzeczywiście zakres usług pomocy drogowej jest tak obszerny? Co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem?

„Rzeczywiście istnieje dość duża rozbieżność w podejściu kierowców do pojęcia „pomoc drogowa” oraz do zakresu usług jaki miałby się kryć pod tą nazwą. Aby zatem uniknąć nieścisłości należy rozróżnić trzy kategorie usług, jakie specjaliści wykonują na drodze. Są to: holowanie i transport, pomoc drogowa oraz mobilny warsztat samochodowy. Wszystkie te trzy wyżej wymienione filary łączy jedna cecha, a mianowicie mobilność, czyli dojazd do Klienta, na miejsce zdarzenia. Jednak zakres usług w każdej kategorii jest zupełnie inny. Istnieje oczywiście grupa firm, jak na przykład Besthol, która w swojej ofercie posiada wszystkie wyżej wymienione kategorie usług, jednak nie zawsze tak jest. Dlatego też warto umieć rozróżnić, czym jest pomoc drogowa, a czym mobilny warsztat samochodowy.

Najprościej rzecz ujmując mobilny warsztat samochodowy oferuje szeroki wachlarz usług z zakresu diagnostyki, mechaniki i elektryki samochodowej, natomiast pomoc drogowa to zdecydowanie węższa dziedzina, obejmująca takie elementy jak: dowóz paliwa, wymiana żarówek, osuszanie baku po niewłaściwym tankowaniu, wyciąganie auta z rowu, czy awaryjne odpalanie pojazdu. Holowanie i transport aut nie wymagają dodatkowych wyjaśnień, bowiem każdy kierowca wie, czym są te usługi, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że można uniknąć tego rodzaju rozwiązań, diagnozując i naprawiając samochód na drodze. Dzięki temu właściciel pojazdu zaoszczędza nie tylko czas, jaki musiałby poświęcić na usługę holowania i naprawę auta w serwisie samochodowym, ale również i pieniądze, które wydałby na transport pojazdu do stacjonarnego serwisu. Właśnie tego rodzaju usługi świadczy mobilny warsztat samochodowy.” – powiedział Kamil Sieradzki, właściciel warszawskiej firmy Besthol, zajmującej się holowaniem, pomocą drogową i naprawą aut na miejscu zdarzenia (www.besthol.pl)

Jak się zachować, kiedy nasze auto ulegnie nagłej awarii na drodze?
O to, w jaki sposób należy postępować jeżeli przydarzy nam się niespodziewany problem z autem podczas jazdy zapytaliśmy specjalistę z Besthol. Sprawdźcie, jakich wskazówek nam udzielił:

„W pierwszej kolejności kierowca sam powinien ocenić z jakiego rodzaju problemem przyszło mu się zmierzyć. Taki pierwszy ogląd sytuacji jest niezwykle ważny, bowiem jeżeli auto uległo kolizji lub brało udział w wypadku, skutkiem czego układ jezdny jest niesprawny - niezbędna okaże się laweta i usługa holowania pojazdu. Jeżeli natomiast samochód został źle zatankowany lub żarówka zwyczajnie się przepaliła - wezwać powinniśmy pomoc drogową. Gdy jednak wyczujemy niepokojące objawy typu utrata mocy, nasilające się i niepokojące stuki, nadmierne dymienie auta, zapalenie kontrolek na desce rozdzielczej, problem z ponownym uruchomieniem samochodu lub gaśnięcie pojazdu na drodze, a także wiele innych nagłych symptomów, świadczących o nienaturalnej pracy auta – po pomoc powinniśmy się zwrócić do mobilnego warsztatu samochodowego, dzięki któremu specjalista zdiagnozuje usterkę i naprawi ją na miejscu. Zdarzają się jednak sytuacje, w których zdezorientowani niespodziewanym wydarzeniem kierowcy nie są w stanie samodzielnie określić jakiej pomocy potrzebują. Wówczas zalecam kontakt ze specjalistą pełniącym dyżur w mobilnym warsztacie samochodowym. Dlaczego? Odpowiem na przykładzie naszej firmy: telefonujący Klient zazwyczaj nie jest w stanie samodzielnie określić rodzaju usterki. Dlatego też już podczas pierwszej rozmowy zadajemy kierowcy szereg pytań o wykonywane czynności (np. hamowanie, odpalanie) i towarzyszące temu objawy, dzięki którym jesteśmy w stanie postawić wstępną opinię i wysłać na miejsce odpowiedniego specjalistę. Przyjeżdżając do Klienta potwierdzamy diagnozę, a następnie naprawiamy pojazd lub transportujemy go we wskazane miejsce. Zdarza się też, że dzięki telefonicznej rozmowie i przekazanym wskazówkom Kierowca sam jest w stanie naprawić usterkę i pomoc nie jest już konieczna. To właśnie dlatego ta pierwsza rozmowa jest niezwykle ważna.” – powiedział Kamil Sieradzki z Besthol

Gdzie szukać pomocy w przypadku nieoczekiwanej usterki samochodu na drodze?
Branża motoryzacyjna wciąż się rozwija, a firm zajmujących się pomocą drogową, mobilnym warsztatem samochodowym oraz auto holowaniem jest coraz więcej. Jednak każdy kierowca w przypadku nagłej usterki chciałby trafić na profesjonalną firmę, z usług której będzie mógł skorzystać również w przyszłości, jeśli kiedykolwiek znów przydarzy mu się podobna sytuacja. Dlatego też jeżeli nie mamy sprawdzonego specjalisty lub tzw. osoby z polecenia - sprawdźmy przed zamówieniem usługi kilka opinii w Internecie na temat firmy, którą prosimy o pomoc. Pamiętajmy również o tym, aby porozmawiać telefonicznie ze specjalistą o zaistniałej sytuacji. Pozwoli to na postawienie wstępnej diagnozy i na pewno przyspieszyć cały proces.