Podstawowym celem każdego przedsiębiorcy jest dostarczanie rozwiązań swoim klientom. Jeszcze do niedawna wymagało to bezpośredniego kontaktu z odbiorcą, podczas gdy obecnie usługę można wykonać zdalnie, a produkt dostarczyć w formie cyfrowej. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest łatwość skalowania biznesu - zamiast wielkiej hali produkcyjnej wystarczy skromne biuro, a ogólnokrajową sieć punktów stacjonarnych zastępuje strona internetowa.
Wraz z tymi zaletami pojawia się jednak ogromna konkurencyjność, bo o serca klientów walczą w Internecie tysiące przedsiębiorców. Jak zrozumieć potrzeby odbiorców i wyróżnić się tle konkurencji? W rozwiązywaniu powyższych problemów biznesowych pomagają agencje UX/UI, które badają doświadczenia użytkowników na stronie czy aplikacji.
Dlaczego UX design jest ważny w świecie produktów cyfrowych?
Tradycyjne przedsiębiorstwa próbujące swoich sił w Internecie często zapominają, że osoby surfujące po sieci mają dużo większe możliwości, niż te poszukujące produktów i usług w sposób konwencjonalny. Wizyta w punkcie stacjonarnym lub galerii handlowej bywa dość czasochłonna i angażująca, przez co klient jest w stanie wybaczyć wiele błędów, bo nie chce tracić czasu na poszukiwanie kolejnego sklepu.
W Internecie z kolei wystarczy, że wykona kilka kliknięć, i już po chwili ogląda oferty konkurencji - w takiej sytuacji UX design jest ważny, bo pozwala zrobić wszystko, aby zatrzymać klienta na własnej stronie internetowej. Każde niedociągnięcie może sprawić, że odbiorca się zniechęci i poszuka w sieci czegoś innego, dlatego konieczne są spore inwestycje w pozytywne doświadczenia klienta.
W jaki sposób agencje UX/UI pomagają przedsiębiorcom?
Produkt cyfrowy dla jednej firmy będzie pierwszym krokiem w podboju rynku, dla innej stanowi już kolejny etap ekspansji - UX design jest ważny w obu tych przypadkach, niezależnie od stopnia rozwoju danego biznesu. Agencje zajmujące się pracą nad doświadczeniami klienta skupiają się zwykle na następujących obszarach:
- Dostarczenie danych o użytkownikach - oferowane przez agencje badania rynku pozwalają zrozumieć aktualne trendy, aby projektowane produkty stanowiły perfekcyjną odpowiedź na potrzeby klientów
- Wyróżnienie się na tle konkurencji - rynek nasycony jest wieloma rozwiązaniami, które pomimo drobnych różnic są do siebie bardzo podobne. W celu uzyskania przewagi konkurencyjnej warto zainwestować w UX design, który pozwala tworzyć unikalne doświadczenia, na długo zapadające klientom w pamięć
- Zapewnienie niezbędnych kompetencji - często zdarza się, że działający w firmie zespół projektowy posiada mocno rozwinięte zdolności techniczne, ale potrzebuje wsparcia podczas tworzenia koncepcji produktu. Agencja UX przygotuje w takiej sytuacji niezbędne badania użyteczności i pomoże zadbać o optymalizację pod kątem doświadczeń klienta.
- Podniesienie poziomu konwersji - nawet najlepiej targetowane reklamy nie będą przynosić odpowiedniego zwrotu z inwestycji, jeśli strona lub aplikacja działa nieintuicyjnie. Odpowiednio zaimplementowany UX design jest ważny, bo sprawia, że odbiorcy zostają na stronie przez dłuższy czas.