Analityka biznesowa to kluczowy element dla e-commerce. W erze cyfrowej, gdy większość transakcji jest dokonywana online, ważne jest, by sklepy internetowe potrafiły wykorzystać potencjał danych, które generują. Analityka biznesowa umożliwia dostęp do informacji na temat preferencji klientów, trendów w sprzedaży oraz wydajności całej platformy e-commerce.
Aby analiza danych była skuteczna, warto mieć wiedzę biznesową i mieć kompetencje oraz określone umiejętności, by te dane przetwarzać. Niezwykle przydatne, wręcz niezbędne, są także oprogramowania umożliwiające analitykę biznesową i zarządzanie informacją.
Wyzwania e-commerce
Każdego roku powstają setki, jeśli nie tysiące, nowych sklepów internetowych. Z tego wzgldu największym wyzwaniem dla sektora e-commerce jest utrzymanie się na rynku i skuteczne konkurowanie z innymi podmiotami działającymi w tej samej branży.
E-sklepy powstają masowo, jednak nie wszystkie dbają o analizę danych. Efektem są problemy finansowe, kłopoty w wizualizacji danych i ich odpowiedniej analizie oraz podejmowanie niekorzystnych decyzji biznesowych.
Sprawdź nasz artykuł “Jak kupują Polacy” stworzony na podstawie raportu e-commerce za 2022 rok. Przedstawiamy tam czynniki wpływające na podejmowanie decyzji zakupowych przez polskich konsumentów, aktualne potrzeby rynku oraz prognozy przyszłych trendów.
Do największych wyzwań e-commerce należą więc:
- konkurencja;
- potrzeba szybkiego dostarczania produktów;
- konieczność nadążania za konkurencją;
- analiza trendów;
- utrzymywanie lojalności klientów.
Jakie problemy pomoże Ci rozwiązać analityk biznesowy oraz specjalistyczne narzędzia?
Analityka biznesowa jest w stanie pomóc rozwiązać wiele bolączek w e-commerce, takich jak:
- porzucone koszyki (np. zwrócenie uwagi na etapy, na których nastąpiło porzucenie koszyka przez użytkownika);
- niesatysfakcjonujący ruch na stronie;
- wyniki kampanii reklamowych na podstawie analizy danych;
- dostarczanie informacji o klientach na podstawie analizy bazy danych;
- wskazuje najlepsze kierunki strategii biznesowej dzięki wsparciu narzędzi analitycznych;
- czy najbardziej obiecujące produkty lub kategorie produktów, by usprawnić działanie procesów biznesowych.
Narzędzia do analityki biznesowej i wizualizacji danych
Analityka biznesowa z użyciem specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy jest niezbędna, by trafnie ocenić sytuację firmy oraz wytyczyć najkorzystniejszy kierunek rozwoju sklepu. W pracy w obszarze analizy danych pomoże Ci Power BI, czyli narzędzie do analizowania danych biznesowych.
Tego typu narzędzia pozwalają zbierać i łączyć dane z różnych źródeł. W efekcie przeprowadzenie efektywnej analizy danych staje się możliwe, tak jak i opracowanie wizualizacji i raportów oraz wykorzystanie pozyskanych informacji do podejmowania lepszych decyzji biznesowych.
Nie lekceważ wykorzystania narzędzi analitycznych w biznesie. Bez nich trudno o przetworzenie takiej ilości danych, jaką generują sklepy online.
Dlaczego analityka biznesowa jest tak ważna w e-commerce?
Znajomość preferencji klientów jest kluczowa w e-commerce. Właściciele sklepów internetowych muszą wiedzieć, jakie są potrzeby rynku, co się klientom podoba, a co nie. Dzięki na temat zagadnień analitycznych można dostosować ofertę do tych potrzeb.
Analityka biznesowa umożliwia dostęp do informacji:
- o tym, co klienci najczęściej kupują;
- jakie produkty dodają do koszyka;
- jakie kategorie produktów najbardziej ich interesują.
Na podstawie tych danych możesz dostosować ofertę i kampanie reklamowe. Narzędzia do analityki biznesowej to klucz do Twojego sukcesu. Zebranie danych, analiza wyników i wizualizacja potrzeb rynku to większa świadomość własnego e-commerce. Zwiększa to sprzedaż.
Jakimi zbiorami danych zajmuje się Power BI?
Wybierając narzędzia Power BI, możesz przeprowadzić analizę biznesową dotyczącą takich informacji i danych jak:
- Sprzedaż i marże (dzięki temu wiesz, czy Twoje ceny są konkurencyjne oraz jak wygląda Twoja konkurencja na rynku);
- Inwentaryzacja (dzięki pracy analityków lepiej dbasz o stany magazynowe oraz procesy dostaw);
- Marketing (system analityczny pozwala monitorować wyniki kampanii reklamowych, planować dalsze decyzje biznesowe);
- Finanse (analityka biznesowa to także analityka finansowa, która pozwala lepiej zarządzać przepływem pieniędzy w firmie i dbać o sytuację finansową sklepu).
Narzędzia umożliwiają łączyć wiedzę biznesową z technologią i analizą danych uzyskanych dzięki systemom IT. Dzięki temu łatwiej jest odpowiedzieć trafnie na potrzeby klienta, określić zapotrzebowanie na dane kategorie produktów i planować przyszłe działania biznesowe.
Korzyści z prowadzenia profesjonalnej analizy potrzeb biznesowych
Wybranie kompetentnego narzędzia do analizy biznesowej, na przykład Power BI, które wykorzystuje system analityczny do monitorowania danych biznesowych klientów, wesprze Cię w codziennej pracy.
Zebranie danych analitycznych dla biznesu takiego jak sklep internetowy to wielowymiarowa korzyść:
- wszystkie ważne dane zbierasz w jednym miejscu;
- możesz analizować dużą ilość danych, porównywać i segregować;
- dzięki analityce biznesowej generujesz interaktywne raporty.
Wszystkie te elementy sprawiają, że możliwa jest skuteczna analiza danych oraz jest to punkt wyjścia dla najlepszych rozwiązań problemów biznesowych. Dzięki niej będziesz podejmować trafniejsze decyzje biznesowe, lepiej określisz potrzeby klientów i sprzedasz więcej.