Asortyment produktów to serce każdego sklepu internetowego. Warto dlatego zarządzać nimi w jak najefektywniejszy i zorganizowany sposób. Jak to zrobić? Najlepiej w tym celu skorzystać z systemów PIM. W tym artykule poznasz 4 powody, dla których warto je stosować.
PIM – co to jest?
PIM to skrót od Product Information Management, czyli Zarządzanie Informacjami o Produkcie. Oprogramowanie takie pozwala gromadzić najważniejsze dane produktowe w jednym miejscu, aby następnie skutecznie je organizować, przetwarzać i ogólnie nimi zarządzać.
Oto niektóre z najpopularniejszych systemów PIM:
- Catsy
- Pimcore
- Akeneo
- Bluestone
- Salsify
Przyjrzyjmy się zatem temu, dlaczego dokładnie warto z nich korzystać.
1. Przejrzystość
Gdy dane dotyczące produktów są zarządzane oraz wzbogacane w sposób niezorganizowany i rozproszony, często prowadzi to do braku przejrzystości. Niekiedy trudno jest przez to ustalić, kto był odpowiedzialny za jakie zmiany w danych.
Systemy PIM oferują różnorodne narzędzia przepływu pracy, które zwiększają przejrzystość i usprawniają współpracę między różnymi zespołami. Wydajne narzędzia wyszukiwania pozwalają z kolei pracownikom szybko znaleźć kompleksowe informacje m.in. na temat wycofania produktów, audytów wewnętrznych, raportów okresowych i wiele więcej.
2. Jedno źródło danych
PIM w jednym miejscu pozwoli połączyć treści marketingowe, dane produktowe i wszelkie inne ważne zasoby.
Na uwagę zasługują także opcje automatyzacji. Za przykład niech posłuży pobieranie danych o produktach od dostawców. Sami dostawcy z kolei mogą korzystać z gotowych szablonów w celu dostarczania niezbędnych informacji.
Automatyzacja tych i innych procesów pozwala znacznie obniżyć koszty operacyjne. Pracownicy z kolei, zamiast poświęcać swoje moce przerobowe na zbieranie danych, mogą skupić swoją uwagę na ich organizacji i analizie. Zwiększa to wydajność, zmniejsza liczbę błędów i często tworzy przyjemniejsze środowisko pracy.
Systemy PIM pozwalają eksportować gromadzone informacje do wszystkich obsługiwanych sklepów internetowych, porównywarek cenowych, platform marketplace czy mediów społecznościowych. Pracownicy nie muszą dlatego logować się na wszystkie z tych kanałów sprzedaży z osobna, aby wprowadzić aktualizacje i zmiany – wszystko jest realizowane z poziomu PIM.
Taka organizacja pracy i danych znacznie przyspiesza obsługę procesów sprzedaży oraz pomaga unikać błędów.
3. Redukcja ilości potrzebnych narzędzi
Dodanie wszystkich procesów związanych z danymi do systemu PIM pozwala ograniczyć liczbę innych aplikacji, z jakich korzysta sklep.
Przykładowo systemy ERP (Enterprise Resource Planning) są wykorzystywane już od lat dziewięćdziesiątych. W rezultacie na przestrzeni tego długiego okresu wokół ERP zbudowano wiele procesów związanych z danymi produktowymi, mimo że nie zaprojektowano ich z myślą o tym aspekcie.
Wiele firm musi dlatego indywidualnie dostosowywać takie systemy do swoich potrzeb produktowych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Utrudnia to innowację, szybkie reagowanie na zmiany rynkowe i pogarsza sprawność biznesową.
Rozwiązania PIM zostały z kolei stworzone dokładnie z myślą o sprawnym zarządzaniu informacjami produktowymi. Domyślnie oferują funkcje służące wzbogacaniu i publikacji takich danych. W tego typu systemie można uwzględnić rozproszone dane o towarach w całym środowisku aplikacji. Takie systemy są także niezwykle elastyczne. W porównaniu do ERP znacznie łatwiej i taniej jest do nich dodawać nowe funkcje i aplikacje.
Zintegruj zatem system PIM ze swoim biznesem e-commerce jak najszybciej, zamiast polegać na tymczasowych półśrodkach.
4. Lepsze doświadczenie klientów
Jeśli dostarczasz klientom niespójne i niepełne dane produktowe, możesz w ten sposób bardzo łatwo utracić ich zaufanie. Takie sytuacje często prowadzą do zwrotów, skarg lub nawet oskarżeń o próbę oszustwa.
Systemy PIM pozwalają jednak ograniczyć liczbę takich błędów, których źródłem jest zwykle czynnik ludzki. Jeśli wszystkie najważniejsze dane są gromadzone w jednym miejscu, a systemy walidacji dbają o ich spójność, na pewno unikniesz wielu nieprzyjemnych sytuacji.
Systemy PIM – podsumowanie
- Z rozwiązań PIM skorzystaj, zwłaszcza jeśli:
- Masz dużą ilość produktów (powyżej 15 000)
- Do produktów przypisywanych jest wiele informacji (rozmiar, waga, pochodzenie, materiał itp.)
- Produkty mają złożone relacje (cross-selling, up-selling, różne, często pokrywające się kategorie)
- Pozyskujesz asortyment od różnych dostawców
- Obsługujesz wiele zwrotów produktów
- Postaraj się dlatego znaleźć odpowiedni dla siebie system PIM, a na pewno przyniesie to korzyści Twojej firmie.