Opcja zrobienia zakupów online to dziś niemal integralny i obowiązkowy element każdego dużego sklepu stacjonarnego. Badania wykazują, że Polacy coraz chętniej składają zamówienia przez internet - przede wszystkim ze względu na wygodę. Wybór towaru jak i czas na podjęcie decyzji jest w zasadzie nieograniczony. Branża e-commerce rośnie więc w siłę od wielu lat.
WMS - narzędzie dla e-commerce
Od strony sprzedawcy, taki rozwój to oczywiście pozytywne zjawisko, jednak wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami w sieci, rosną także oczekiwania wobec e-sklepów. Klienci spodziewają się profesjonalnej i sprawnej obsługi na wszystkich etapach - od dostępności artykułów, przez łatwą formę zamówienia i szybką wysyłkę, po bezproblemową politykę zwrotu lub reklamacji towaru. O ile w przypadku niewielkich obrotów, nadzór nad całym procesem, nie stanowi wielkiego problemu, tak w sytuacji szybkiego wzrostu sprzedaży, kontrola nad zapleczem magazynowym oraz kompletną realizacją zamówienia, może stanowić duże wyzwanie. W tym wypadku, warto wesprzeć organizację e-sklepu o system WMS, który uporządkuje cały cykl sprzedażowy, zaczynając już od etapu magazynowania.
Czym jest system WMS?
System WMS ( z ang. Warehouse Management System) to narzędzie do efektywnego kierowania procesami magazynowymi. Program umożliwia zoptymalizowanie oraz pełną kontrolę nad wszelkimi działaniami związanymi z towarem, który ma być przeznaczony do sprzedaży. Zakres możliwości, jaki daje system WMS, jest niezmiernie szeroki. To nie tylko wgląd w stan magazynowy, ale też precyzyjne lokalizowanie asortymentu, nadzór nad pracą magazynierów, możliwość rozdysponowania pracownikom określonych uprawnień, wparcie inwentaryzacji, reklamacji, a nawet utylizacji niepotrzebnych kartonów. System WMS to również dostęp do pełnego raportowania na wielu płaszczyznach, a wszystko to jest osiągalne z pozycji tabletu, a nawet smartfona.
Jakie korzyści dla e-commerce przyniesie system WMS?
Ostatecznym wynikiem wdrożenia systemu magazynowego, a zarazem jego największym walorem, jest z pewnością satysfakcja klienta z zakupów. Przy tak silnej konkurencji, szybkie, ale jednocześnie poprawnie zrealizowane zamówienie, to podstawa w budowaniu pozytywnego wizerunku marki, a tym samym "przywiązania" do niej klienta i wywołaniu tzw. lojalności konsumenckiej. System WMS usprawnia proces przygotowania i finalizowania transakcji poprzez włączenie się do działań niemal w każdym etapie pracy sklepu internetowego. Dzięki temu, czas wykonywanych zadań jest zdecydowanie krótszy, przy czym jednocześnie wzrasta wydajność pracy. Za pomocą tego narzędzia, można nadzorować pracę magazyniera, ale i sam pracownik, dostaje wszystkie potrzebne dane dotyczące miejsca, w którym jest towar, jego ilości oraz dalszego przeznaczenia. W ten sposób właściwe całkowicie eliminowany jest problem wynikający z ludzkiej pomyłki. Ponadto system WMS koordynuje działania wielu osób, wydając konkretne instrukcje i polecenia. Wiele operacji zostaje zautomatyzowanych, jak np. generowanie listów przewozowych i wezwanie kuriera. Wszystko to procentuje w postaci mniejszej ilości reklamacji i zwrotów (a więc zwiększenia zysków), jak również oszczędności poprzez optymalizację zadań pracowników i ekonomicznego wykorzystania przestrzeni magazynu.