Machine learning to pojęcie, które w ostatnich latach zyskuje na popularności. Możliwość tworzenia programów tak, by same się uczyły i wyciągały wnioski na podstawie danych, otwiera nowe możliwości przed biznesem. Czym jest machine learning i w jaki sposób biznes wykorzystuje tę technologię?
Czym jest machine learning?
Machine learning – czyli uczenie maszynowe – można (za Arthurem Samulem, twórcą tego pojęcia) zdefiniować jako dziedzinę, która dostarcza komputerom możliwości nauki i samodoskonalenia bez dokładnego zaprogramowania. Czyli (nieco upraszczając sprawę): program zostaje stworzony w taki sposób, aby na podstawie dostarczonych mu danych przeprowadzać analizy oraz wyciągać wnioski.
Co może zrobić dzięki temu? Na przykład – rozpoznawać obrazy. Bez machine learning, aby program mógł rozpoznać zdjęcie drzewa, musiałby najpierw otrzymać fotografię każdego możliwego drzewa, z odpowiednią etykietą. Dzięki zastosowaniu technologii uczenia maszynowego program może zostać nauczony rozpoznawania drzew na wszystkich zdjęciach – nawet takich, których wcześniej mu nie dostarczono.
Więcej na ten temat można przeczytać w tekstach na blogu o Machine Learning Software House Intellect.
W jakich biznesach wykorzystywany jest machine learning?
Machine learning to technologia stosowana w wielu branżach. Bardzo dynamicznie rozwijają się programy medyczne, oparte na uczeniu maszynowym – zwłaszcza dotyczące obrazowania. Powstaje chociażby wiele start – upów oferujących systemy dla medycyny, wykorzystujące machine learning. Na przykład: program może analizować zdjęcia RTG płuc i wyszukiwać zmiany nowotworowe, co przyspiesza prace diagnostyczne.
Machine learning wykorzystywane jest także do analiz biznesowych. Więcej informacji o Business Intelligence można znaleźć w artykule na portalu Business Insider.
Uczenie maszynowe wykorzystywane jest także w branży motoryzacyjnej (chociażby: do tworzenia samochodów, które mogą jeździć na autopilocie).
Z machine learning ludzie spotykają się jednak także bardziej „na co dzień”. Na przykład – ilekroć robią zdjęcie z aplikacją rozpoznającą twarze, odpalają Netflixa, a czasem nawet… robiąc przelewy kartą.
ML może bowiem pozwalać chociażby na lepsze dostosowywanie oferty do oczekiwań użytkowników czy analizę transakcji bankowych, aby wychwycić podejrzane operacje mogące świadczyć np. o kradzieży karty.
Kiedy sięgnąć po machine learning w biznesie?
Machine learning w biznesie jest przydatne tam, gdzie standardowe programowanie nie może zagwarantować pewnych efektów. Analiza dużych zbiorów danych, wyszukiwanie związków pomiędzy danymi, badanie preferencji, aplikacje, które mają rozpoznawać obrazy – to tylko niektóre przykłady zastosowania machine learning.
Ta technologia otwiera wiele możliwości biznesowych – choć na razie jest stosowana przede wszystkim przy większych lub bardzo specyficznych projektach, powoli staje się coraz popularniejsza.