Dostępność do sieci oznacza, że każdy - zarówno osoba w pełni zdrowa, jak i ta z różnym stopniem niepełnosprawności może korzystać z treści internetowych. Inaczej mówiąc, może ona postrzegać, rozumieć, oraz przeglądać sieć na swój własny sposób. Aby wszystkie strony oferowały jednakowy poziom dostępności powstały wytyczne WCAG, które określają poszczególne elementy treści internetowych. Standardy te nie dotyczą jedynie stron WWW, ale każdej treści prezentowanej w internecie, to jest sklepów, instytucji publicznych, czy bankowych, oraz aplikacji. Do tej pory powstały trzy iteracje standardów WCAG, gdzie każda kolejna jest uzupełnieniem lub rozbudową poprzednich wersji. Oznacza to, że jeżeli dana treść jest zgodna z wytycznymi WCAG 2.1, to jest ona również zgodna ze starszymi wersjami. Poza samymi standardami powstały dwa dokumenty uzupełniające - Understanding WCAG 2.0 oraz Techniques for WCAG 2.0, których zadaniem jest wskazanie konkretnych kierunków stosowania dyrektyw.
4 nadrzędne zasady filarem standardu WCAG
Zasady dostępności do sieci zbudowane są na czterech, podstawowych filarach. Są to:
- percepcja - zasada ta mówi o tym, że zarówno informacje, jak i komponenty interfejsu muszą być przedstawione użytkownikowi w dostępny dla niego sposób. Składają się na nią cztery wytyczne:
- tekst alternatywny - należy zapewnić alternatywny tekst dla każdej informacji, w taki sposób, aby była ona zrozumiała dla każdej osoby. Można to osiągnąć na przykład większą czcionką, mową, symbolami, czy alfabetem Braille'a;
- media zależne od czasu - należy zadbać o to, aby wszystkie treści multimedialne znajdujące się na stronie posiadały transkrypcję opisową;
- możliwość adaptacji - treści, które są tworzone na stronie powinny być prezentowane na różne sposoby, nie tracąc przy tym informacji, czy struktury;
- treść rozróżnialna - należy zadbać między innymi o to, aby nie używać jedynie koloru do rozróżnienia treści, zachować odpowiedni kontrast między grafikami a tłem, czy udostępnić możliwość zatrzymania lub wyciszenia dźwięków;
- funkcjonalność - zasada ta mówi, że każdy element zarówno interfejsu, jak i nawigacji musi być możliwy do użycia. Na ten punkt składają się następujące wytyczne:
- dostępność przy pomocy klawiatury - cała funkcjonalność treści internetowej powinna być dostępna za pomocą tylko i wyłącznie klawiatury;
- wystarczająca ilość czasu - należy zapewnić użytkownikowi wystarczającą ilość czasu, tak aby mógł on spokojnie nie tylko zapoznać się z treścią, ale też ją przetworzyć;
- ataki padaczki - należy unikać w projekcie treści, które mogłyby wywołać ataki epilepsji;
- nawigacja - projektując stronę trzeba zapewnić narzędzie, które będzie pomagać użytkownikowi w takich działaniach jak: nawigacja, znalezienie i określenie treści, sprawdzenie gdzie się on aktualnie znajduje;
- zrozumiałość - zarówno treść dostępna na stronie, jak i obsługa całego interfejsu użytkownika musi być prosta do zrozumienia. Na tę zasadę składają się trzy elementy:
- czytelność - treści prezentowane na stronie powinny być czytelne oraz łatwe do zrozumienia;
- przewidywalność - strony internetowe powinny być tworzone w taki sposób, aby otwierały się i działały w sposób łatwy do przewidzenia przez użytkownika;
- pomoc przy wprowadzaniu danych - użytkownik nie powinien mieć trudności w obsłudze strony, dlatego też należy tak budować treść, aby unikał on potencjalnych błędów, lub mógł je łatwo skorygować;
- rzetelność - treść prezentowana na stronie musi być na tyle rzetelna, aby każdy użytkownik niezależnie od ograniczeń fizycznych, czy wiekowych mógł ją poprawnie interpretować. Zasada ta składa się z jednego podpunktu, jest to:
- kompatybilność - mówi on o tym, że kod z którego zbudowana jest strona, powinien być zawsze sprawny i powinien być zrozumiały w trakcie interpretowania go przez dodatkowe oprogramowania wykorzystywane przez użytkownika;
Korzyści płynące z wdrożenia WCAG
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że wytycznych WCAG jest bardzo dużo i niosą za sobą dużo utrudnień podczas budowania strony, sklepu czy też aplikacji. Dlatego też dla części firm mogą się one kojarzyć z przykrą koniecznością, co jest nieprawdą. Zastosowanie się do standardów WCAG jest tak naprawdę szansą dla Twojego biznesu. Zobacz co możesz zyskać dostosowując swoje treści internetowe dla każdego użytkownika:
- szersze grono odbiorców - według informacji udostępnionych przez Amerykańskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom co czwarta dorosła osoba w Ameryce ma jakąś formę niepełnosprawności, w praktyce oznacza to, że jest to dość spore grono potencjalnych odbiorców i klientów. Ale stosując wytyczne WCAG zyskujemy nie tylko użytkowników, którzy są w jakimś stopniu niepełnosprawni, posiadają ograniczenia ruchowe, daltonizm, czy problem ze wzrokiem lub słuchem. Zyskujemy również użytkowników, którzy mają problem z poruszaniem się w sieci, chociażby z powodu wieku, czy braku wykształcenia;
- dobry PR - w obecnych czasach na rynku panuje bardzo duża konkurencja. Aby zapewnić swojej firmie sukces, nie wystarczy dobry produkt, kluczem do sukcesu jest również dobry marketing, oraz PR. Dodatkowo konsumenci lubią mieć poczucie, że biorą udział w czymś ważnym, chociażby poprzez wspieranie firmy, która potrafi zająć konkretne stanowisko w istotnych dla konsumenta kwestiach. Dlatego też, jeżeli będą mieli do wyboru dwa identyczne pod względem technicznym produkty, wybiorą ten, który na przykład jest bezpieczniejszy dla środowiska, jego materiały pochodzą z recyklingu, lub są one dostępne dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, gdy strona jest dostosowana dla wszystkich, to jest bardzo duża szansa, że będzie ona polecana wśród znajomych, rodziny, czy w mediach społecznościowych, a jak wiadomo najlepszą formą reklamy jest marketing szeptany;
- uniknięcie pomówień oraz oskarżeń o dyskryminację - wystarczy jedna nieprzychylna opinia, aby na wizerunku firmy pojawiła się skaza trudna do zatuszowania. Dodatkowo takie oskarżenie może skończyć się pozwem, które może zniechęcić zarówno obecnych, jak i potencjalnych przyszłych klientów do skorzystania z usług danej firmy. Dlatego też wprowadzenie standardów WCAG, jest bardzo dobrym rozwiązaniem, które w znaczącym stopniu chroni Twój biznes przed oskarżeniami o dyskryminację osób niepełnosprawnych lub starszych;
- większą użyteczność - nie każdy o tym wie, ale dostęp do sieci jest ściśle powiązany z użytecznością. Głównym celem wytycznych WCAG jest sprawienie, aby usługi, produkty, czy środowisko były użyteczne dla osób z niepełnosprawnością. Przykładowo WCAG wymaga by osoba korzystająca ze strony mogła się po niej poruszać tylko za pomocą klawiatury, takie rozwiązanie doceni również właściciel witryny, ponieważ zyskuje on pewność, że jest ona dobrze skonstruowana;
- lepszą pozycję w wyszukiwarkach - co prawda google nie ujawnia szczegółów dotyczących wytycznych, jakimi się kieruje podczas tworzenia rankingu. Jednak łatwo zauważyć, że wytyczne WCAG w znacznym stopniu pokrywają się z celami SEO. Dzięki czemu witryny stosujące się do standardów dostępności sieci mają zdecydowanie mniejszy współczynnik odrzucenia, a co za tym idzie, są wysoko w wynikach wyszukiwarki.
Więcej informacji o WCAG: https://ttpsc.com/pl/wcag/