Kontrola dostępu to rozwiązanie coraz częściej stosowane w ostatnich latach w dużych jednostkach organizacyjnych. Gdzie dokładnie mają zastosowanie systemy kontroli dostępu, jakie urządzenia elektroniczne oraz mechaniczne są w nich stosowane, jakie możliwości dla organizacji pracy dają takie systemy oraz na co należy zwrócić uwagę przy doborze elementów systemu – oto krótki przewodnik po nowoczesnych rozwiązaniach w dziedzinie systemów kontroli dostępu i rejestracji czasu pracy.
Gdzie jest wykorzystywana kontrola dostępu?
Kontrola dostępu to rozwiązanie w sytuacji, gdy zależy nam na wyższym systemie bezpieczeństwa, chcemy mieć kontrolę nad przepływem osób, czasem pracy pracowników lub wydzielić dostęp do określonych stref tylko upoważnionym osobom i wiedzieć dokładnie, kto w jakim pomieszczeniu przebywa. Systemy kontroli dostępu najczęściej wykorzystywane są w instytucjach państwowych, hotelach, korporacjach, gdzie mamy dużą liczbę pracowników.
Możliwości kontroli dostępu
W obecnych czasach kontrola dostępu staje się coraz powszechniejszym rozwiązaniem, ponieważ ułatwia ewidencję pracowników, pozwala na weryfikację czasu pracy i skutecznie ogranicza dostęp do danych pomieszczeń. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest czytnik na karty zbliżeniowe lub breloki RFID. W nowocześniejszych rozwiązaniach zamiast karty możemy użyć telefonu z funkcją NFC. Należy pobrać na telefon dedykowaną aplikację od dostawcy systemu kontroli dostępu. Za pomocą aplikacji mamy możliwość zarządzania systemem w dowolnym miejscu i czasie. Możemy dodawać użytkowników, wzory, sprawdzić stan dla każdego pomieszczenia. Karty mobilne w zupełności mogą zastąpić karty plastikowe, dzięki temu system jest wygodniejszy także dla pracowników czy gości. Z poziomu aplikacji można np. zdalnie otwierać drzwi do danego pomieszczenia, zarządzać użytkownikami aplikacji czy kontrolować urządzenia w sieci.
Nowoczesne rozwiązania w systemach kontroli dostępu
Przy wyborze systemu kontroli dostępu bardzo ważne są aspekty techniczne, takie jak obsługiwane technologie, np. dwupasmowe RFF (125 KHz), HF (13,56 MHz), standardy dla kart RFID. Innowacją, która zyskuje popularność i pojawia się częściej w ofertach producentów w branży kontroli dostępu są rozwiązania biometryczne wykorzystujące np. czytnik linii papilarnych. Systemy biometryczne charakteryzują się najwyższym standardem bezpieczeństwa. Tak samo jak karty zbliżeniowe pomagają wyszukać miejsca pobytu pracowników oraz weryfikować czas pracy. O tym, że coraz chętniej korzystamy z rozwiązań biometrii, może świadczyć przykład lotniska w Australii. Odprawa z wykorzystaniem czytnika twarzy, zastępująca klasyczną odprawę trwa tam tylko 6 sekund, a korzysta z niej ponad 98% osób przekraczających australijską granicę.
Podobny system stosowany jest także w USA, a Wielka Brytania i Francja już przymierzają się do jego wdrożenia.
Przy systemach kontroli dostępu montowanych na zewnątrz, warto zwrócić uwagę na posiadane klasy odporności na wilgoć, pył i inne czynnik atmosferyczne. Wzmocnienie obudowy będzie dodatkową cechą, która w wypadku ataku wandalizmu może okazać się nieoceniona. Natomiast systemy montowane wewnątrz, w drzwiach, powinny być dostosowane do wszystkich ościeżnic.
Dla poprawy bezpieczeństwa w naszej firmie możemy wybrać technologię, która aktualnie zaspokoi nasze potrzeby i pozwoli nam na identyfikację osób i kontrolę czasu pracy.
Warto uwzględnić wszelkie dodatkowe środki ochrony do stosowania wewnątrz, np. dodatkowe zabezpieczenia na komputerach, wygaszacze ekranu, gdy tylko pracownik odejdzie od stanowiska, przegrody pomiędzy biurkami, indywidualne zamykane szafki, sejfy, umowy poufności, każdorazowe logowanie się do używanego komunikatora itd. Należy przy tym pamiętać o wymogach RODO, które same w sobie w dużym stopniu poprawiają ochronę danych osobowych.
Polecaną przez ekspertów sklepu ealarmy.com.pl i chętnie wybieraną przez klientów jest centrala kontroli dostępu ACCO-NT firmy SATEL.
Zapewnia ona obsługę 8000 użytkowników (do 65 000 w całym systemie), a każdemu z nich można przypisać 4 identyfikatory (karty, breloki, pastylki DALLAS itp.) oraz pilota. Ponadto posiada opcję programowania złożonych operacji logicznych na wyjściach, dzięki czemu możliwa jest realizacja niestandardowych funkcji sterowania. Oczywiście do centrali ACCO-NT należy podłączyć pozostałe elementy systemu tj. czytnik kart zbliżeniowych (np. CZ-EMM2) czy klawiatury (ACCO-SCR-BG). Centralę trzeba również wyposażyć w odpowiednią obudowę, zasilacz buforowy oraz akumulator umożliwiający działanie systemu w przypadku zaniku czy awarii w sieci elektrycznej chronionego obiektu.
W przypadku prostych instalacji, polegających na zabezpieczeniu jednego wejścia (np. na zaplecze w firmie handlowej) polecamy autonomiczne kontrolery dostępu. Przykładem może być chociażby kontroler PK-01 firmy SATEL.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą eAlarmy.pl.