Wybór oprogramowania, na którym będzie bazować cała funkcjonalność sklepu, jest jedną z najważniejszych decyzji na początku drogi w e-biznesie. Silnik powinien pozwolić na sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem i oferować możliwości rozwoju. Podpowiadamy, jak wybrać rozwiązanie skrojone na miarę twoich potrzeb.
Silnik sklepu online - co musisz wiedzieć?
Platforma e-commerce jest niczym serce sklepu - fundamentalny element, który wprawia w ruch mechanikę przedsięwzięcia. Oprogramowanie umożliwia obsługę całego procesu zakupowego: złożenie zamówienia, przyjęcie płatności, wysyłkę maili transakcyjnych, a niejednokrotnie także aktualizację stanów magazynów. Pozwala nie tylko płynnie przejść przez kolejne kroki sprzedaży, ale również zapewnia sprawne działanie sklepu od środka, dbając o wydajność witryny, bezpieczeństwo danych i poprawną indeksację w Google.
W zależności od potrzeb i wielkości sklepu, do dyspozycji mamy trzy rodzaje platform e-commerce:
Silnik open source
Oprogramowanie open source pobierasz i instalujesz na własnym serwerze. Największą zaletą tego rodzaju silnika jest pełny dostęp do kodu źródłowego, a dalej - możliwość wprowadzania modyfikacji i rozwoju strony. Sklep, który hostujesz na wewnętrznym serwerze, nie jest zależny od dostawcy, ale z drugiej strony - wymaga samodzielnego zadbania o kwestie bezpieczeństwa i dostosowania strony do wymogów prawnych.
Platformy open source posiadają wiele darmowych funkcji i wtyczek, a także możliwość rozbudowania sklepu o dodatkowe, bardziej zaawansowane moduły, widgety i aplikacje. Do najpopularniejszych rozwiązań tego typu należą PrestaShop, Magento i WooCommerce.
Silnik abonamentowy (licencja SaaS)
Oprogramowania SaaS typu Shoper, Shopify i Shoplo powstały z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach, których nie stać na utrzymanie całego systemu. W tym modelu "wynajmujesz" miejsce w chmurze; platformę, na której to po stronie dostawcy leży zapewnienie hostingu, bezpieczeństwa, wydajności strony i kompletu integracji. Wynajem opłacasz w formie abonamentu (zazwyczaj miesięcznie lub rocznie), a jego koszt jest ściśle zależny od wybranego pakietu.
Chociaż wygodne, rozwiązanie tego typu może być zbyt mało elastyczne. Brak dostępu do kodu uzależnia nas od dostępnych funkcjonalności i tempa rozwiązywania ew. problemów przez dostawcę usługi.
Silnik dedykowany
To opcja dla największych sklepów ze sporymi budżetami. Oprogramowanie jest szyte na miarę, to znaczy pisane pod konkretne wymagania przedsiębiorstwa, a tym samym wyposażone w funkcjonalności, które dają nieograniczone możliwości. Ze względu na wysokie koszty stworzenia dedykowanej platformy, silniki tego typu są domeną niemal wyłącznie największych graczy.
Jak wybrać silnik internetowy?
Na platformie e-commerce będą bazować wszystkie kolejne działania i przyszły rozwój sklepu online, dlatego tak ważne jest dokładne przeanalizowanie potrzeb, które ma twój biznes. Wśród podstawowych kwestii, które należy rozważyć przed wyborem silnika wymienia się wielkość sklepu, ilość generowanego ruchu, potrzebne funkcjonalności czy posiadany budżet.
- Integracje
Zastanów się, jakie funkcjonalności są niezbędne do prawidłowego działania sklepu i czy wybrany system będzie je wspierał. Oprogramowania open source posiadają szereg dostępnych wtyczek do analityki Google, SEO, social media, newsletterów czy porównywarek cenowych. Dodatkowo, mogą one zostać rozbudowane przez zakup modułów lub dodanie fragmentu kodu. W silnikach licencyjnych lista integracji często zależy od wybranego pakietu (w ramach podstawowej usługi ilość produktów jest ograniczona).
- Platforma przyjazna SEO
Dobre oprogramowanie powinno być odpowiednio przystosowane pod kątem działań SEO, tak by wspomagać właściwe indeksowanie sklepu w Google, a w konsekwencji - sprzyjać pozycjonowaniu i pozyskiwaniu wartościowego ruchu na stronie. Zwróć uwagę, czy wybrana platforma umożliwia tworzenie przyjaznych adresów URL, realizację przekierowań, wdrożenie schemy, edycję metatagów czy optymalizację nagłówków.
- Bezpieczeństwo
To jedna z najważniejszych kwestii, które należy dokładnie prześledzić. Sklepy internetowe muszą spełniać najwyższe standardy, by zagwarantować bezpieczeństwo danych osobowych i sposobów płatności. Pod tym względem lepiej wypadają oprogramowania SaaS, gdzie to dostawca ma obowiązek zapewnić wymagane środki ochrony. W rozwiązaniach typu open source o bezpieczeństwo szyfrowania danych musisz zadbać samodzielnie (do najważniejszych aspektów będą więc należeć certyfikaty SSL, PCI i protokoły https).
- Budżet
Zastanów się, ile możesz przeznaczyć na zakup oprogramowania i w jaki sposób będziesz skalował swój e-biznes. Mniejsze sklepy często decydują się na platformy SaaS, które są mniej elastyczne, ale redukują koszty utrzymania, hostingu itd. Niestety, często dopiero pakiety premium pozwalają na rozbudowę sklepu o zaawansowane funkcje. W przypadku silników open source oprogramowanie jest darmowe, ale należy liczyć się z kosztami serwera, a także nabycia dodatkowych modułów. Sprawdź, ile może kosztować sklep internetowy - cennik PrestaShop.
Wybór odpowiedniej platformy e-commerce może być wyzwaniem - jest wiele czynników, które musisz rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji. Warto poświęcić czas i przeanalizować różne aspekty, by dobrać rozwiązanie, które będzie odpowiedzią na potrzeby twojego biznesu.