Brzmienie (a nawet i widok!) własnego imienia wywołuje w ludzkim mózgu instynktowną reakcję. Ten niemal pierwotny mechanizm można skutecznie wykorzystać także w marketingu… ale w znacznie bardziej złożony sposób. Wyjaśniamy, czym jest personalizacja marketingowa i w jaki sposób może się ona przełożyć na realne korzyści.
Personalizacja — marketing skupiony na… Tobie
Każdy człowiek lubi czuć się wyjątkowy i doceniany. Z punktu widzenia psychologii to oczywistość. W świecie marketingu także.
Personalizacja przekazu marketingowego korzysta właśnie z tego faktu. To strategia dostosowywania i prezentowania treści promocyjnych lub sprzedażowych w taki sposób, aby uwzględnić preferencje, wymagania, a nawet… osobowość konkretnego klienta.
Obecnie o personalizacji mówi się głównie w kontekście marketingu internetowego — na przykład reklam śledzących czy kampanii mailingowych. Jednak reklama spersonalizowana ma swoje źródło w marketingu face-to-face. Sukces w zasadzie wszystkich klasycznych technik sprzedaży bezpośredniej opiera się przecież na indywidualnej relacji z klientem, prawda?
Kluczem do skutecznej personalizacji działań marketingowych są informacje na temat potencjalnych klientów. Im ich więcej — tym precyzyjniej można personalizować przekaz.
A jak je zdobyć? Znowu — dzisiaj marketerzy opierają się głównie na danych, którymi klienci dzielą się w internecie. Zarówno bezpośrednio (np. danych socjodemograficznych), jak i pośrednio (w postaci konkretnych schematów zachowań). Jednak najbardziej pogłębioną personalizację umożliwiają te informacje, którymi klient dzieli się ze sprzedawcą „w cztery oczy” — na przykład podczas branżowego eventu, odwiedzając stoiska targowe od Smart Design Expo. Wielu przedsiębiorców wyjeżdża z targów bez choćby jednej zamkniętej sprzedaży — ale za to z długą listą kontaktów, z którymi może spróbować pogłębić relację… właśnie dzięki technikom personalizacji.
Personalizacja w marketingu — dlaczego warto korzystać z jej narzędzi?
Na wielu rynkach personalizacja raczej nie stanie się „wabikiem na klientów” — z prostego powodu. Większość firm korzysta z jej narzędzi przynajmniej w pewnym stopniu; spersonalizowany mail sprzedażowy często okazuje się zatem być jednym z kilkunastu podobnych, jakie już czekają w skrzynce mailowej.
Korzyści z personalizacji leżą więc w innych miejscach:
- zindywidualizowane doświadczenie zakupowe ma ogromny (i z reguły pozytywny!) wpływ na postrzeganie danego sprzedawcy;
- konsekwentny, spersonalizowany przekaz pomaga utrzymać przy sobie klientów stałych — i nakłonić ich do ponownego skorzystania z oferty danej firmy;
- personalizowane treści marketingowe są skuteczniejsze — wyróżniają się wyższym współczynnikiem konwersji od reklam tradycyjnych.
Jeżeli więc planujesz udział w targach i zastanawiasz się, co zrobić z zebranymi od potencjalnych klientów adresami mailowymi, podpowiadamy — mogą się one stać podstawą spersonalizowanej kampanii promocyjnej.
A jak sprawić, by uczestnicy targów chętnie wymieniali się z przedstawicielami Twojej firmy danymi kontaktowymi? Kreując wyróżniającą się, niezapomnianą przestrzeń targową z pomocą Smart Design Expo (https://smartdesign-expo.com/landing/stoiska-wystawowe/) — czyli jednego z liderów polskiego wystawiennictwa, oferującego m.in. projektowanie stoisk targowych w Poznaniu.