Na szeroko pojęty marketing sklepu internetowego składa się wiele elementów, które wzajemnie się uzupełniają. Obok obecności na portalach społecznościowych i płatnych reklam w strategii niemal każdego biznesu e-commerce nie brakuje SEO. Jednak z jakim kosztem się to wiąże i czy rzeczywiście warto w nie inwestować?
Co wpływa na koszt SEO i ile może on wynosić?
W kwestii SEO e-commerce wymaga specyficznego podejścia. Pozycjonowanie sklepu internetowego to pod wieloma względami inna bajka niż pozycjonowanie prostej strony firmowej czy bloga. Przede wszystkim mamy do czynienia ze znacznie większą ilością podstron i kategorii, a także specyficznymi typami treści (np. opisy produktów).
Przekłada się to na koszt działań z zakresu SEO, ale trudno jest wskazać, na jaki dokładnie wydatek trzeba się zdecydować. Wiele zależy od okoliczności. Jak duży jest sklep, w jakim stanie jest obecnie jego strona internetowa (a więc ile usprawnień technicznych i nie tylko będzie wymagała), jaka panuje konkurencja w danym segmencie rynku. Kluczowe jest także, jakie dokładnie działania wejdą w zakres usługi. Na pozycjonowanie w e-commerce składać się mogą między innymi audyt witryny, wprowadzanie technicznych usprawnień, optymalizacja i rozbudowa treści oraz link building.
W każdym przypadku konieczne jest więc wykonanie szczegółowej analizy, a następnie na jej podstawie przygotowanie wyceny. Należy pamiętać, że pozycjonowanie sklepu internetowego to zadanie długoterminowe, a wraz z upływem czasu pewne aspekty wpływające na koszty SEO mogą ulec zmianie, na przykład z uwagi na dynamikę rynku czy przykładowo aktualizację algorytmów Google.
Czy warto inwestować w pozycjonowanie sklepu internetowego?
Dobrze wypozycjonowany sklep internetowy to gwarancja stałego ruchu w witrynie, za który nie trzeba dodatkowo płacić. Płatne reklamy są niewątpliwie użyteczne i warto z nich korzystać — są szczególnie cenne na początku działalności, zanim pozycjonowanie zdąży przynieść efekty. Natomiast w momencie, gdy zawieszamy lub kończymy kampanię, natychmiast redukujemy ruch na stronie. SEO ma trwalszy charakter.
Oczywiście, utrzymanie pozycji i ich wzmacnianie wymaga stałych nakładów, jednak nie ma konieczności płacenia bezpośrednio za kliknięcie, tak, jak w przypadku płatnych reklam w Google czy social mediach. Dzięki temu nawet w trudniejszym momencie, kiedy chwilowo trzeba ograniczyć budżet, sklep nie jest nagle odcięty od klientów. Cały czas w witrynie pojawiają się kolejne osoby wyszukujące kluczowych dla sklepu fraz, co zwiększa szanse na dokonanie przez nie zakupu.
SEO to także skuteczny sposób na wzmocnienie świadomości marki. Firma, która pojawia się jedynie w reklamach płatnych i tego typu działaniach, ale w organicznych wynikach wyszukiwania próżno jej szukać na pierwszej (czy nawet kilku pierwszych) „stronach” wyników, nie będzie wzbudzała zaufania klientów. Zwłaszcza jeśli chodzi o towary z segmentu premium (czy po prostu droższe produkty, takie jak sprzęt AGD), w przypadku których decyzje zakupowe są podejmowane ze szczególną rozważnością. Nic więc dziwnego, że sklepy internetowe kładą na pozycjonowanie tak duży nacisk!