Wszystkie organizacje na całym świecie muszą spełniać wiele norm, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Jedną z nich jest norma dotycząca zarządzania jakością. ISO 9001 określa wymagania, które musi spełniać system zarządzania jakością w instytucjach na całym świecie. Czego dotyczy ta norma i jak wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstwa?
Wartość wysokiej jakości
ISO 9001:2015 jest normą, która odpowiada na oczekiwania współczesnych klientów. Do jej głównych wymagań należą systematyzacja zarządzania zasobami, wprowadzenie procesów produkcji i realizacji produktu, angażowanie kierownictwa w kontrolę zarządzania jakością i jej nadzór, sprawowanie kontroli nad dokumentacją i wszelkimi zapisami cyfrowymi i fizycznymi, a także na kontrolowaniu zmian procesów i wyrobów, a nawet zadowolenie i zainteresowanie klienta ofertą przedsiębiorstwa. Wprowadzenie norm ISO 9001 wiąże się między innymi z:
- Przewagą na rynku oraz konkurencyjnością - wdrożenie ISO 9001 bywa wymagane do uczestnictwa w przetargach i konkursach, może być także dodatkowo punktowane podczas starania się o dotacje. Firma, w której ta norma jest wprowadzona, spełnia międzynarodowe wymagania, a przez to kojarzona jest z solidnością i rzetelnością.
- Poprawa efektywności i zapewnienie stabilności - powtarzalność procesów wiąże się z utrzymaniem stałych wyników, a zapewnienie dobrej organizacji wewnętrznej i ujednolicenie procedur zapewnia nieustanne spełnianie wszelkich wymagań jakościowych.
Proces systematyzacji
Żeby uzyskać certyfikat ISO 9001, należy przygotować się na wieloetapowy proces wdrażania tej normy. Dla osoby postronnej może wydawać się on bardzo rozbudowany, a przez to skomplikowany. Na rynku są jednak dostępne firmy oferujące profesjonalną pomoc i certyfikację, jak na przykład PakułaConsulting, która jest jednostką wyspecjalizowaną w zakresie zarówno wdrażania, jak i certyfikowania, a nawet w prowadzeniu szkoleń z zakresu ISO 9001.
Wdrażanie tej normy zarządzania jakością wiąże się głównie z dwoma elementami:
- Audit - pierwszy jest audit wstępny, który dokona analizy dokumentacji i działań przedsiębiorstwa oraz wskaże zadania dla kadry pracowniczej, które są konieczne do wdrożenia normy ISO 9001. Kolejnym jest audit certyfikujący, podczas którego dokonana zostanie kontrola wprowadzonych wymagań jakościowych. Pozytywna ocena tychże będzie skutkowała przyznaniem certyfikatu. Po jego uzyskaniu audity przyjmą formę nadzorczą, a podczas nich dokonana zostanie inspekcja, czy wdrożone normy są utrzymywane. Przeprowadzona kontrola wskaże elementy, które należy poprawić lub usprawnić.
- Szkolenie - przed wdrożeniem normy ISO 9001 konieczne będzie przeprowadzenie szkoleń wstępnych dla kadry kierowniczej oraz pracowników pozostałych szczebli. Po uzyskaniu certyfikatu mogą być konieczne kolejne szkolenia uzupełniające. Są one zalecane, ponieważ podnoszą kwalifikację i świadomość pracowników, dotyczącą normy, z którą pracują na co dzień.
To oczywiście nie wszystkie etapy wdrażania normy ISO 9001:2015. Cały proces wiąże się także między innymi z określeniem kontekstu organizacji przedsiębiorstwa, zmianami organizacyjnymi, a także opracowaniem i weryfikacją dokumentacji. Skorzystanie z profesjonalnej firmy, specjalizującej się w zakresie wprowadzania i certyfikacji, uprości wdrażanie nowych norm.
Normy ISO kojarzone są z działalnością na skalę globalną. Międzynarodowy system jakości wdrożony w przedsiębiorstwie świadczy o jego kompetencji i solidności. O certyfikację mogą starać się zarówno małe organizacje, jak i wielkie firmy, ponieważ wysoka jakość to klucz do sukcesu.