Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Alergicy w biurze – na co firma sprzątająca powinna zwrócić uwagę przy sprzątaniu?

firma sprzątająca - alergicy w biurze
 |  Artykuł partnera  |  Informacje prasowe

Obecnie wielu ludzi walczy z jakąś odmianą alergii: na słońce, na pyłki traw i drzew, na kurz, roztocza, czy środki chemiczne. Aby zminimalizować ryzyko objawów, firmy sprzątające muszą podjąć konkretne kroki. Jakie? O tym w poniższym artykule.

Jak sprzątać biuro alergika?

Sprzątanie biur, w którym przebywają alergicy to wyzwanie nie tylko dla pracodawców, ale również dla wykonawców usług porządkowych. Możemy spojrzeć na to na dwa sposoby: alergik w biurze to kłopot lub alergik w miejscu pracy to zbawienie dla pozostałych pracowników. Przestrzeń, w której pracują osoby z alergią, powinna być sprzątana dokładniej, co się wiąże z częstym sprzątaniem, najlepiej codziennym. Każdy na tym skorzysta – wpłynie to również na poprawę wizerunku firmy.

Jak zorganizować miejsce pracy dla alergika?

O środowisko, w którym pracują osoby z alergią, musimy zadbać w szczególny sposób. Pracodawca powinien stworzyć warunki ograniczające możliwość przenikania substancji nasilających alergię u pracowników. Zmniejszenie ilości wykładzin, usunięcie kwiatów i odpowiednia wentylacji znacznie ograniczą miejsca gromadzenia się alergenów. Jeśli w biurze mogą przebywać zwierzęta, dla alergików będzie to dodatkowy problem, dlatego warto przemyśleć wprowadzenie zakazu przyprowadzania zwierząt do biura. W pozostałej kwestii porządkowej firma sprzątająca wspomoże pracodawcę w utrzymaniu czystości.

Jak dbać o czystość biura alergika?

Profesjonalne sprzątanie biur należy zacząć od ustalenia rozsądnego harmonogramu częstotliwości sprzątania. Kolejnym krokiem jest uzgodnienie zakresu prac. To jest fundament do dalszej pracy.

Jak oczyścić biuro z alergenów?

Ważna jest kolejność wykonywania codziennych prac porządkowych w biurze.

  1. Zaczynamy sprzątanie od  czyszczenia biurek
  2. Przecieramy kontenerki pod biurkiem
  3. Odkurzamy regały, półki, sprzęt biurowy
  4. Wyrzucamy śmieci i wymieniamy worki
  5. Odkurzamy meble tapicerowane
  6. Odkurzamy kaloryfery
  7. Odkurzamy wykładzinę
  8. Myjemy posadzkę

Raz na kwartał należy kompleksowo posprzątać przestrzeń, z uwzględnieniem odkurzania elementów podsufitowych np. wiszących lamp, obudów klimatyzatorów, kamer. Wszystkie ozdobne elementy podsufitowe są „zbieraczem kurzu”, który przy włączonej klimatyzacji ciągle krąży w powietrzu.

Obecnie na wyposażeniu 96% biur jest klimatyzacja. Chłodne powietrze jest oczekiwane w sezonie letnim, dlatego należy pamiętać o częstym czyszczeniu filtrów i dezynfekcji klimatyzacji, co wpłynie korzystnie na lepsze samopoczucie wszystkich pracowników, dlatego podstawą jest również zadbanie o klimatyzację. Odkurzamy również rolety w oknach.

Jak oczyścić biuro z roztoczy?

Roztocza w biurze bytują w meblach tapicerowanych, wykładzinach, matach wejściowych, klimatyzacji. Najskuteczniejszym sposobem ograniczenia namnażania się roztoczy i bakterii jest częste, dokładne odkurzanie. Pranie mebli i wykładziny powinno odbywać się regularnie raz na kwartał. Wykładzinę i meble pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia, dlatego najkorzystniej wykonywać usługę w dniu wolnym od pracy. W kwestii klimatyzacji, ważne jest częste mycie filtrów przeciwpyłkowych oraz odkażanie przez firmę specjalizująca się w obsłudze klimatyzatorów, zgodnie z harmonogramem. Dodatkowo w celach zapobiegawczych warto wykonać ozonowanie pomieszczeń.

Skutecznym rozwiązaniem jest dobór odpowiedniego sprzętu sprzątającego. Odkurzacz wodny wyposażony w specjalne mikrofiltry, a w przypadku odkurzaczy tradycyjnych filtr HEPA, jest konieczny. Należy pamiętać o jego czyszczeniu (można go umyć pod bieżącą wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia). Takie rozwiązanie możemy zastosować kilkukrotnie, ale nie zwalnia nas to z cyklicznej wymiany filtra na nowy. Skuteczną metodą jest również czyszczenie za pomocą pary.

Obecnie firmy świadczące usługi porządkowe doskonale radzą sobie z nietypowymi sytuacjami, które stały się ich codziennością. Wprawdzie ograniczenie stężenia alergenów na stanowisku pracy jest często bardzo trudne, a do wywołania uczulenia wystarczy kontakt z minimalną ilością czynnika uczulającego, jednak na rynku dostępne są specjalne linie preparatów dla osób z problemami alergicznymi spowalniającymi namnażanie się bakterii i zarazków. Płyny antystatyczne pozwolą zminimalizować przemieszczanie się kurzu. Systematyczność i konsekwentne sprzątanie jest dobrym i skutecznym rozwiązaniem. Ważny jest dobry wybór firmy i kontakt, w celu ustalenia niezbędnych szczegółów. To także dobry czas, by opisać wszelkie problemy z zakresu sprzątania, jakie chce rozwiązać firma.