Transport lotniczy rozwija się od lat i cieszy coraz większą popularnością. Z badań wynika, że jest to generalnie najbezpieczniejszy rodzaj przemieszczania się w obrębie kuli ziemskiej. Wypadki tutaj zdarzają się rzadko.
Trzeba jednak przyznać, że w razie problemów w samolocie konsekwencją są katastrofy, z których niewiele osób wychodzi cało. Oczywiście wszyscy starają się ograniczyć takie ryzyko. Od lat stosowane są specjalne systemy zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie. Czasami jednak dobrze przygotowane maszyny, świetnie wyszkolona kadra i wypełnianie wszelkich procedur okazuje się niewystarczające. W tym artykule zostaną przedstawione największe katastrofy lotnicze w Europie.
Rozbity Concorde
Podnaddźwiękowy samolot podczas startu najechał na metalowy element, który stał się przyczyną pęknięcia opony, co spowodowało wybuch silnika. Niestety maszyna była już tak rozpędzona, że nie było szans na jej wyhamowanie i wszystkie osoby będące na pokładzie zginęły.
Tragedia na lotnisku w Mediolanie
Mały prywatny samolot w mglisty poranek znalazł się na niewłaściwym pasie łącznikowym, który przecinał się z pasem startowym. Na owym pasie właśnie rozpędzała się maszyna linii lotniczych SAS. W wyniku zderzenia zginęli wszyscy pasażerowie i personel obu samolotów, a także kilka osób pracujących w sortowni bagażu, w którą uderzył samolot. Tutaj ewidentnie przyczyną było nie przestrzeganie zasad systemu kontroli. Pracownicy nie korzystali z radaru, a wyłącznie mapy lotniska i kartki, na której notowali położenie maszyn. Na szczęście obecnie zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie jest już na zdecydowanie wyższym poziomie. (http://www.szkolenia.bureauveritas.pl/tematy-szkolen/lotnictwo/j05-sms-system-zarzadzania-bezpieczenstwem/ )
Zderzenie w locie
W przestrzeni powietrznej nad jeziorem Bodeńskim zderzyły się dwa samoloty: transportowy Boeing 757 oraz rosyjski pasażerski Tupolew Tu-154. W wyniku wypadku zginęło 71 osób, w tym dzieci, które samolotem miały dostać się na turnus wakacyjny w Hiszpanii.
Zniwelowanie do zera wypadków samolotowych tak naprawdę nie jest możliwe. Ale możliwe jest ograniczenie ich ilości. Dlatego tak ważne jest, aby postępować zgodnie z opracowanymi standardami i w razie konieczności pracować nad polepszaniem ich.