Joga cieszy się coraz większą popularnością. Co dobrze wiedzieć na ten temat i dlaczego warto trenować jogę? Poniżej najistotniejsze informacje. Zachęcamy do lektury!

Joga ‒ kiedy jest zalecana? 

Wyróżniamy ponad 100 rodzajów  jogi, w większości ćwiczący wykonują medytacje, różnego typu asany, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. 

Jogę trenować mogą  kobiety i mężczyźni w każdym wieku, o różnej kondycji fizycznej, w pełni zdrowi, jak również zmagający się z różnego typu schorzeniami. Kto w szczególności powinien pomyśleć o jodze? 

  1. Osoby, które chcą poprawić koordynację ruchową

Joga to doskonały sposób na poprawę koordynacji ruchowej, aktywności fizycznej, równowagi oraz zyskanie świadomości ciała. 

     2.  Osoby zmagające się z dolegliwościami bólowymi 

Osoby zmagające się z takimi dolegliwościami, jak ból pleców, karku, sztywność mięśni również powinny rozważyć rozpoczęcie treningów jogi. Dzięki asanom można rozciągnąć mięśnie i uelastycznić je. 

     3. Osoby z nadciśnieniem 

Regularne treningi jogi wskazane są dla osób mających problemy z nadciśnieniem. Joga ma pozytywny wpływ na pracę układu krążenia,  dotlenia organizm i obniża poziom cholesterolu, co więcej, joga nie wymaga tyle wysiłku, co inne ćwiczenia. 

     4.Osoby żyjące w stresie 

Joga jest bardzo wskazana dla osób żyjących w ciągłym stresie, mających stany lękowe czy walczących z depresją. Regularne treningi umożliwiają zachowanie równowagi emocjonalnej i wyciszenie organizmu. To nie koniec, joga pozwoli też na poprawę umiejętności koncentracji. 

    5. Kobiety w ciąży 

Joga często zalecana jest dla kobiet w ciąży. Ćwiczenia łagodzą nerwy, odciążają kręgosłup, pozwalają na uspokojenie szalejących hormonów, uelastyczniają miednicę. Ważne jednak, aby przed treningami skonsultować się ze specjalistą, który wyjaśni, jakich pozycji unikać i na jakie kwestie zwrócić uwagę. 

Joga ‒ zalety

Joga to bezpieczna forma aktywności fizycznej, ma ona pozytywny wpływ na nasz stan psychiczny, fizjologiczny i fizyczny. Jakie korzyści wynikają z treningów jogi? Wymienić tutaj można takie plusy, jak:  

  • poprawa postawy ciała
  • poprawa koordynacji ruchowej 
  • wzmocnienie mięśni, większa elastyczność stawów
  • pozytywny wpływ na pracę serca i układu krążenia
  • relaks i redukcja stresu
  • poprawa samopoczucia 
  • wyciszenie organizmu 
  • wyszczuplenie sylwetki 
  • przyspieszenie metabolizmu 

Joga - o czym pamiętać?

Osoby początkujące muszą uzbroić się w cierpliwość i zdawać sobie sprawę z tego, że, by osiągnąć perfekcję potrzeba czasu. Warto też pamiętać również o tym, że intensywność i stopień trudności powinny być dopasowane do  umiejętności oraz stopnia zaawansowania konkretnej osoby, zacząć od opanowania podstaw, nauczyć się w prawidłowy sposób oddychać, a następnie przejść do trudniejszych pozycji.

Należy też pamiętać o odpowiednim stroju, który umożliwi nam wygodne wykonywanie ćwiczeń ‒ legginsy, sportowy stanik, koszulka oraz oczywiście mata są jak najbardziej wskazane. 

Podsumowanie 

Na jogę decyduje się coraz więcej osób. Regularne treningi mają pozytywny wpływ zarówno na stan fizyczny, jak również psychiczny ćwiczącego. Dzięki jodze możemy wyciszyć się i zrelaksować, wzmocnić oraz uelastycznić mięśnie, poprawić koordynację ruchową. 

Pomoc w opracowaniu: Namaste! 

https://joganamaste.pl/