Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


MOKATE znów zwiększyła sprzedaż herbat

 |  Artykuł partnera  |  Dom i ogród

W ciągu ostatnich 12 miesięcy polskie sklepy sprzedały około 21 tys. ton herbaty nierozpuszczalnej o wartości ok. 1,25 mld PLN. W porównaniu z 2011 rokiem sprzedaż wzrosła o 1,6%. Mokate z udziałami 11% umocniło swoją pozycję, jako wicelider kategorii, pozostając jednocześnie jedyną firmą w gronie 6 największych producentów, która według najnowszych danych pochodzących z badań rynkowych prowadzonych przez Nielsena zanotowała wzrost sprzedaży.

Produkty Mokate S.A. w Ustroniu niezmiennie wysoko lokują się wśród herbacianych brandów, przy czym Minutka zajmuje miejsce w ścisłej krajowej czołówce, a LOYD dobija do tej czołówki w szybkim tempie.

Mokate lubi herbaty
Do tak dobrych wyników przyczyniła się jej rozbudowana i skuteczna dystrybucja. Herbaty produkowane w zakładach należących do Mokate są obecne w ponad 90% tradycyjnych sklepów spożywczych. - Nie bez znaczenia jest również atrakcyjna cena i wysoka jakość – podkreśla Teresa Mokrysz, twórczyni marki Mokate i właścicielka firmy. – Jestem przekonana, że rynek herbaty długo jeszcze pozostanie atrakcyjny. Będziemy nadal się rozwijać w tym obszarze, wierząc, że kluczem do przyszłości jest konsekwencja oraz umiejętne wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań.
Rynek herbaty charakteryzuje między innymi silne rozdrobnienie producentów. To z kolei stwarza możliwość podjęcia interesujących działań konsolidacyjnych. Część ekspertów uważa, że wkrótce na bazie około 20 konfekcjonujących herbatę firm powstanie jedna, może dwie silne grupy, które będą się liczyć na krajowym rynku. – Nie ograniczymy się do obserwowania zmian. Będziemy w nich uczestniczyć. Mamy już w tej mierze spore doświadczenie - zapewnia Teresa Mokrysz.

LOYD zdobywa rynek
W kategorii herbat liściastych z udziałami ponad 11,6% (wyniki za okres X/XI.2012) LOYD jest liderem. Dwaj główni rywale mają odpowiednio: 9,5 i 8% udziału w tym rynku. Mokate zwiększa swoje udziały przede wszystkim w herbatach Earl Grey (19,66% rynku), oraz Yunnan (23%).
LOYD to herbaty czarne, zielone, owocowe, rooibos oraz funkcjonalne. Herbaty i mieszanki
oferowane są w formie liściastej oraz w torebkach ekspresowych – również w kształcie piramidek – zapewniających optymalne warunki do zaparzania liści herbacianych. - Mokate jest pionierem wśród polskich producentów stosujących tego rodzaju torebki – przypomina Sylwia Mokrysz, z zarządu MOKATE SA.

Pomimo faktu, że zdecydowana większość konsumentów preferuje wygodne herbatki ekspresowe, Mokate konsekwentnie rozbudowuje ofertę herbat liściastych. Dla nich właśnie w ofercie firmy znalazła się cała gama różnorodnych produktów o najwyższej, jakości, a wśród nich tak cenione smaki, jak Yunnan, Madras, Earl Grey, Ceylon czy Assam. – Wyniki sprzedaży są jednoznaczne. Koneserów tradycyjnie zaparzanej herbaty wcale nie ubywa. Dlatego warto rozwijać ten fragment herbacianego rynku – podsumowuje Sylwia Mokrysz

Warto przypomnieć, że marka LOYD otrzymała ostatnio wyróżnienie Superbrands Created in Poland 2013. Tytuł jest przyznawany naszym rodzimym markom, a wyboru dokonują sami konsumenci. Badanie, które wyłoniło laureatów 2013 r. przeprowadziła Pracownia Badawcza GfK Polonia na próbie 15 tysięcy respondentów. Ambasadorką herbat LOYD jest znana piosenkarka Justyna Steczkowska.

Sukces gwarantowany jakością
W Mokate od lat przestrzegane są dwie wprowadzone przez właścicielkę zasady rynkowej ekspansji. Po pierwsze należy podążać za postępem technicznym, technologicznym i organizacyjnym wybierając tylko najlepsze dostępne technologie. Po drugie, konieczne jest wytwarzanie zgodne z obecnymi bądź dopiero kształtowanymi preferencjami konsumentów.
- To podstawa. Dlatego skutecznie łączymy zasady i wymagania systemu HACCP (zgodnego z Codex Alimentarius) z zasadami Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i Dobrej Praktyki Higienicznej GHP w odniesieniu do wszystkich realizowanych procesów produkcyjnych – kończy Sylwia Mokrysz.

Nie tylko w Kraju
Systematycznie od kilku lat rośnie udział herbat w eksporcie Mokate. Dynamika wzrostu sprzedaży utrzymuje się na poziomie 13% r/r. Głównym rynkiem zbytu dla eksportowanej z Mokate - herbaty pozostaje niezmiennie Europa a w niej takie kraje jak Czechy, Słowacja i Węgry. Począwszy od 2009 widoczny jest wzrost sprzedaży do USA i Kanady (wzrost o 200% w stosunku do roku 2009) oraz Azji (w 2012 wzrost o 17% w stosunku do roku 2011)

Tegorocznym eksportowym hitem w grupie produktów Mokate okazały się bezwzględnie herbaty piramidki, których sprzedało się ponad czterokrotnie więcej niż w roku ubiegłym.


Z eksportowanych herbat największą sprzedażą odznaczają się ponadto herbaty owocowe (18% udziału w eksporcie herbat) oraz ziołowe (15% udziału w eksporcie herbat). Na uwagę zasługuje podwojenie sprzedaży herbat czarnych dwukomorowych.

Z danych TGI MillwardBrown SMG/KRC za okres od lipca 2010 do czerwca 2011 roku wynika, że fakt spożywania herbaty sypkiej potwierdza 29,9% ankietowanych Polaków. 34,76% z nich pije ją kilka razy w tygodniu lub rzadziej, 28,71% - 2-3 razy dziennie, 27,94% raz dziennie. 4 razy dziennie lub częściej herbatę sypką pije 8,59% spożywających herbatę respondentów.