Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Geowłóknina drogowa – jak dobrać materiał do inwestycji?

Geowłóknina drogowa
Źródło zdjęć: freepik
 |  Artykuł partnera  |  Budownictwo

Geowłóknina drogowa to rodzaj geosyntetyku, który coraz częściej jest wybierany pod budowę drogi. Powodem są jego parametry, za sprawą których materiał ten jest ponadprzeciętnie wytrzymały i trwały.

Geowłóknina drogowa – jak dobrać materiał do inwestycji?

Geowłóknina drogowa to rodzaj geosyntetyku, który coraz częściej jest wybierany pod budowę drogi. Powodem są jego parametry, za sprawą których materiał ten jest ponadprzeciętnie wytrzymały i trwały. Dzięki geowłókninom zarówno inwestycje drogowe na szeroką skalę, jak i prywatne przedsięwzięcia stały się wysoce opłacalne i proste w realizacji. Jak zatem dobrać geowłókninę do inwestycji?

Geowłóknina a rodzaj polimeru

Zanim rozpoczniesz poszukiwania odpowiedniego geosyntetyku, warto poznać rodzaje materiałów wykorzystywanych pod budowę drogi. Różnica tkwi w rodzaju polimeru, z jakiego zostało wykonane dane rozwiązanie. Najpopularniejsze są materiały poliestrowe oraz polipropylenowe, ale to właśnie ten drugi rodzaj jest częściej polecany pod budowę drogi.

Zobacz też: https://geowlokninadrogowa.pl/

Dlaczego to geowłóknina polipropylenowa jest zalecana do zabezpieczenia drogi? Powodem są parametry tego geosyntetyku, czyli ponadprzeciętna wytrzymałość na rozciąganie, trwałość oraz odporność na przekłucie.

Wytrzymałość polipropylenowych geowłóknin drogowych

Geowłóknina polipropylenowa wykazuje prawie 4-krotnie większą wytrzymałość na rozciąganie niż warianty wykonane z poliestru. To sprawia, że nadaje się ona doskonale do zabezpieczenia nawet najbardziej wymagających projektów.

Dobierając geowłókninę polipropylenową należy zwrócić uwagę przede wszystkim na rodzaj przedsięwzięcia. Droga dojazdowa, parking, chodnik, ścieżka ogrodowa – każda z tych inwestycji ma specyficzne wymagania w kwestii wytrzymałości geowłókniny na rozciąganie. Dlatego zwróć uwagę na wartość tego parametru, czyli wytrzymałość mierzoną w kN/m².

Współczynnik CBR i trwałość geowłóknin pp

Współczynnik CBR (California Bearing Ratio) informuje o odporności geosyntetyku na przekłucie. Również pod względem tego parametru materiały polipropylenowe przewyższają geowłókninę poliestrową.

Co do trwałości geowłóknin pp, to wynosi ona nawet do 100 lat. Warunkiem jest gleba o odpowiednim pH (4-9). Tak długoletnia trwałość geowłókniny polipropylenowej znacząco ogranicza konieczność częstych renowacji drogi w przyszłości.

Geowłóknina drogowa a rodzaj kruszywa

Nie tylko rodzaj inwestycji, ale również typ kruszywa pod budowę drogi ma wpływ na dobór geosyntetyku. Niektóre rodzaje kruszywa będą wymagały większej wytrzymałości na rozciąganie, a inne mniejszej.

Podsumowując – optymalnym wyborem pod budowę drogi jest geowłóknina polipropylenowa. Za takim wyborem przemawia wysoka wytrzymałość materiału, nawet 100-letnia trwałość i odporność na przebicie. Wybierając geowłókninę polipropylenową, zwróć uwagę na rodzaj inwestycji, wytrzymałość w kN/m² oraz typ kruszywa.