Garaż to miejsce przeznaczone do parkowania auta lub innych pojazdów mechanicznych. To sprawia, że posadzka poddawana jest znacznym obciążeniom. Dlatego musi zostać wykonana z materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne oraz pękanie. Pomimo że posadzki nie wpływają na wytrzymałość budynku, to muszą solidnie, aby spełniać funkcję użytkową. Jakie czynniki zapewniają trwałość i estetyczny wygląd?
Prawidłowe zagęszczenie gruntu
Wylewka w garażu, w większości przypadków położona jest na gruncie rodzimym. W przypadku wyższych fundamentów, często stosowany jest podkład z materiału sypkiego, np. drobnego gruzu, kamienia, piasku, itd. To powoduje, że przed wykonaniem wylewki, warstwa nasypowa musi zostać zagęszczona - odpowiednio do zastosowanych materiałów. W przypadku niedostatecznego zagęszczenia, istnieje wysokie ryzyko, że posadzka zacznie pękać i kruszyć się. Konieczne wtedy stanie się usunięcie starej warstwy, ponowne zagęszczenie gruntu i wykonanie nowej posadzki. Niestety, takie rozwiązanie generuje dodatkowe koszty i jest często droższe z uwagi na usuwanie starej warstwy skruszonego betonu.
Nieszczelna hydroizolacja i brak dylatacji
Żeby posadzka w garażu była sucha, konieczne jest wykonanie szczelnej i wysokiej jakości hydroizolacji. Do tego celu używa się specjalnej folii lub papy. Warstwa izolacji musi zostać szczelnie wykonana, aby do posadzki nie przedostawała się wilgoć. W przeciwnym razie, wylewka może się z czasem pękać i kruszyć się. Wilgoć może przedostawać się na tynki i spowodować powstawanie niebezpiecznych dla zdrowia grzybów oraz nieprzyjemnego zapachu. Większe powierzchnie posadzki muszą być podzielone na odpowiednio mniejsze fragmenty. W przeciwnym razie, posadzka zacznie pękać. Szczeliny dylatacyjne muszą posiadać odpowiednią szerokość, aby nie zaburzać estetyki i jednocześnie pozwalać na pracę poszczególnych fragmentów, wskutek działania naprężeń, m.in. ciężaru samochodu.
Temperatura schnięcia wykonanej warstwy posadzki
Istnieją różne rodzaje materiałów stosowanych na posadzki do garażu. Jednak największą popularnością cieszą się betonowe. Kluczową rolę odgrywa temperatura i warunki schnięcia betonu. Podczas wykonywania posadzki garażowej z betonu, należy unikać przeciągu i bezpośredniego działania intensywnych promieni słonecznych. W przeciwnym razie dojdzie do zbyt szybkiego wyschnięcia, co znacznie osłabi wytrzymałość i elastyczność posadzki. To spowoduje, że beton utraci właściwości i z czasem może pękać oraz kruszyć się. Dlatego po wykonaniu wylewki, należy ją zabezpieczyć specjalnym parawanem lub bramą garażową, aby zapewniać odpowiednie warunki schnięcia. Każda posadzka osiąga maksymalną wytrzymałość po określonym czasie. Dlatego nie wolno jej zbyt wcześnie poddawać przeciążeniom, nawet jeśli wygląda na wyschniętą.
Posadzka przemysłowa o wysokiej trwałości
Zarówno w zakładach produkcyjnych, jak i garażach popularne są posadzki przemysłowe. Cechują się o wiele wyższą wytrzymałością niż płytki gresowe i są łatwiejsze w utrzymaniu czystości, ponieważ nie posiadają szczelin na spoiny (fugi). Odpowiednio zabezpieczona wierzchnia warstwa sprawia, że łatwo można usunąć z niej ewentualną farbę, olej lub inne środki chemiczne. Odpowiednia mieszanka użytych surowców powoduje, że posadzki są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne niż popularne płytki gresowe, np. wskutek upadku narzędzi lub podobnych przedmiotów. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na ten rodzaj posadzki do garaży przydomowych lub wolnostojących.
Posadzka garażowa musi być wykonana solidnie, ponieważ będzie poddawana znacznym przeciążeniom, ścieraniu, a nawet uderzeniom. Błędy mogą spowodować pękanie i konieczność ponownego wykonania. Dlatego warto zlecić profesjonalne wykonanie posadzki w garażu takiej firmie jakProfibudposadzki.pl z Bydgoszczy, która posiada odpowiedni sprzęt, materiały i doświadczenie. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą na stronie internetowej https://profibudposadzki.pl/posadzki-przemyslowe-w-garazach