Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Podbudowa drogi – czym jest i jak wygląda jej wykonanie?

roboty drogowe
 |  Artykuł partnera  |  Budownictwo

Czym właściwie jest podbudowa drogi? Jak wygląda jej wykonanie? To pytania, które pojawiają się coraz częściej. Ty również chciałbyś poznać na nie odpowiedzi? W takim razie koniecznie zapoznaj się z treścią naszego artykułu.

Podbudowa drogi – o czym mowa?

Wystarczy poświęcić trochę czasu na zgłębienie danego zagadnienia, a już dojdziemy do wniosku, że podbudowa drogi to bardzo ważna część konstrukcji nawierzchni. Ogólnie stanowi ona najgrubszą powierzchnię drogową, bo zwykle ma minimum 20 cm grubości. Co więcej, to podstawa dla pozostałych wyżej położonych warstw. Podbudowa drogowa ma za zadanie przenosić i rozkładać naprężenie powodowane przez ruch poruszających się drogą pojazdów. Można zatem śmiało stwierdzić, że pełni funkcję fundamentu stabilizującego podłoże.

Na tym jednak nie koniec, ponieważ dodatkową funkcją podbudowy jest termoizolacja, więc mamy również do czynienia z częścią konstrukcji nawierzchni, która świetnie chroni niżej położone warstwy, a także podłoże, które znajduje się bezpośrednio pod konstrukcją powierzchni.

Podbudowa drogi i jej wykonanie

Warstwy podbudowy drogi wykonywane są zawsze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, projektami, jak również z zachowaniem odgórnie przyjętych zasad budowlanych. Oznacza to, że tego typu zadaniami zawsze powinien zajmować się ktoś, kto dysponuje odpowiednią wiedzą oraz umiejętnościami. Jeśli roboty drogowe wykonywane są na miękkim podłożu, to jest ono utwardzane, aby zapewnić właściwą stabilność budowanej powierzchni. Zanim utwardzenie zostanie zrobione, przeprowadzana jest analiza gruntu, jak również wybierane odpowiednie metody oraz spoiwa, które sprawią, że droga fundament zostanie prawidłowo utwardzony.

Do wykonania podbudowy drogi wykorzystuje się różne kruszywa. Ich wybór oczywiście nie jest przypadkowy, ponieważ dobiera się je zgodnie z typem konstrukcji, czy wymaganiami trwałości drogi. Nie bez znaczenia pozostaje również to, jaką ziarnistość ma dane kruszywo. W takich robotach drogowych najlepiej sprawdzają się mieszanki mineralno-asfaltowe, mieszanki niezwiązane, mieszanki związane ze spoiwem hydraulicznym, czy grunty stabilizowane spoiwem hydraulicznym.

Kruszywo rozkładane jest stopniowo w warstwach o takiej samej grubości, a następnie każda z nich jest odpowiednio profilowana i zagęszczana. Poprawnie wykonana podbudowa drogi jest w stanie sprawić, że dana nawierzchnia będzie dobrze służyła przez długie lata. Dlatego tak ważne jest, aby nad tym zadaniem czuwał ktoś, kto ma bogate doświadczenie oraz specjalistyczną wiedzę.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości firmy L-SERVICE - roboty drogowe Goleniów.