Wartość firmy to różnica między ceną jej nabycia a wartością godziwą aktywów. Do jej obliczenia można wykorzystać kilka metod, które w praktyce często stosowane są łącznie. Sprawdź, jak najlepiej określić wartość firmy.
Co to jest wartość firmy?
Wartość firmy to pojęcie, które nie jest tak jednoznaczne, jak mogłoby się wydawać. Nieco inaczej rozumieć będą ją bowiem kupujący, którzy chcą kupić firmę wystawioną z różnych powodów na sprzedaż, inaczej postrzegana będzie wartość firmy w ujęciu ekonomicznym, a jeszcze inaczej jako kategoria w rachunkowości. W polskim prawie definicję wartości firmy możemy znaleźć w ustawie o rachunkowości, która w art. 33 § 4 wskazuje, że jest to różnica pomiędzy ceną nabycia określonej jednostki lub jej zorganizowanej części a niższą od niej wartością godziwą przejętych aktywów netto.
Czy zatem wyłącznie taka wymierna korzyść określa wartość firmy? Zdecydowanie nie, bo składają się na nią też m.in. dobre imię firmy, lojalność klientów, jej pracownicy i ich kompetencje, marka, know-how, patenty. Mając na uwadze tak szerokie rozumienie pojęcia wartości firmy, można wyprowadzić wniosek, że ma ona charakter materialny i niematerialny, a oznacza tyle, ile kupujący chce zapłacić (często jest to znacznie więcej, niż wynika z wyliczonej wartości składników majątkowych). Ta dodatnia wartość firmy określana jest zaś mianem goodwill.
Jak obliczyć wartość firmy?
Chcąc poznać wartość firmy, najczęściej po to, aby móc świadomie poszukiwać kupujących w razie chęci sprzedaży, konieczne jest obliczenie jej wartości. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą trzy metody wyceny firmy.
Metoda majątkowa
Polega na oszacowaniu wartości przez pryzmat majątku, który firma posiada. Należy zatem od aktywów firmy odjąć jej zobowiązania. Metoda ta jest w pełni obiektywna, bo opiera się na wartościach księgowych, a dodatkowo stosunkowo prosta, jednak jej minusem jest niedokładność. Wartość firmy wyliczona metodą majątkową jest najczęściej zaniżona.
Metoda dochodowa
Metoda dochodowa określa wartość firmy nie tyle bazując na tym, czym dysponuje ona obecnie, ale na podstawie prognozy wyników finansowych. Firma traktowana jest zatem jako sposób na wygenerowanie dochodu w przyszłości. Jakiego? W tym celu należy pomnożyć roczny dochód firmy przez wskaźnik określany na podstawie założeń.
Wydaje się ona praktycznym sposobem oceny wartości firmy i jej zdolności do przynoszenia zysków, jednak wiąże się też z ryzykiem błędnego prognozowania.
Metoda porównawcza (porównań rynkowych)
Jak obliczyć wartość firmy za pomocą metody porównawczej? Określa się ją poprzez porównanie jej z innymi firmami o podobnym profilu i sytuacji finansowej. Ważne, aby były one jak najbardziej zbliżone do wycenianej, bo dzięki temu będzie to wiarygodne.
To właśnie trudność w znalezieniu porównywalnych do siebie firm jest największym problemem tej metody, zwłaszcza gdy chodzi o mikro, małe i średnie firmy.
Jak wycenić wartość firmy najlepiej?
Znając różne sposoby wyceny wartości firmy, pojawia się pytanie o to, która spośród nich jest optymalna i jak wycenić firmę najlepiej? W praktyce najczęściej stosuje się metody mieszane.
Dodatkowo trzeba pamiętać, że podczas wyceny firmy uwzględnia się inne czynniki, które w określonej sytuacji mogą wpływać na wartość.To dlatego podczas jej obliczania liczą się nie tylko metody i wiedza, ale i doświadczenie, znajomość rynku, umiejętność oszacowania niepewności prognoz, ryzyka, gwarancji, korekt, czy uzupełnień. Jeśli planujesz sprzedaż firmy i chcesz rzetelnie określić jej wartość, skorzystaj więc z pomocy specjalistów i sprawdź stronę Kancelarii Doradztwa Gospodarczego PB Akord: https://firmekupie.com/.