Szkolenia biznesowe, które działają
Rynek szkoleń miękkich wart jest dziś ponad 27 miliardów dolarów i rośnie w tempie blisko 10% rocznie – wynika z raportu IMARC Group Eksperci Forbes Tech Council dodają, że rozwój umiejętności miękkich i cyfrowych to dziś jeden z kluczowych priorytetów w strategiach szkoleniowych największych globalnych firm. Czy polskie organizacje nadążają za tym trendem? A może niektóre już go wyprzedzają?
Globalny rynek szkoleń nieprzypadkowo notuje tak dynamiczne wzrosty. Firmy coraz lepiej rozumieją, że technologia, procesy czy oferta produktowa nie wystarczą, jeśli zespoły nie będą umiały skutecznie współpracować, zarządzać sobą w czasie i elastycznie reagować na zmiany.
Jak wskazuje Forbes Tech Council, liderzy biznesu za jeden z największych trendów w 2025 roku uznają łączenie szkoleń z umiejętności miękkich z wykorzystaniem narzędzi AI, a także wzmacnianie zdolności pracowników do adaptacji i myślenia krytycznego.
– Coraz częściej pracujemy z firmami, które nie czekają, aż coś się zepsuje. Zgłaszają się wcześniej po to, by zbudować przewagę dzięki kompetencjom zespołu – mówi Piotr Juszczak, partner w firmie szkoleniowej Delta Training. – Organizacje, które traktują szkolenia jak inwestycję, są bardziej odporne, elastyczne i po prostu skuteczniejsze w działaniu. Rozwój ludzi to dziś inwestycja o najwyższym zwrocie - dodaje Juszczak z Delta Training.
Szkolenia, które zostają z zespołem na długo
W świecie, gdzie wiele firm oferuje standardowe rozwiązania, Delta Training stawia na programy szyte na miarę. To polska firma z ponad 17-letnim doświadczeniem, specjalizująca się w szkoleniach opartych na badaniach z psychologii społecznej i ekonomii behawioralnej i realnych potrzebach klientów. Jednym z flagowych programów Delta Training jest szkolenie z komunikacji e-mailowej, oparte na autorskim badaniu Indeks Mail – pierwszym w Polsce narzędziu diagnozującym jakość komunikacji elektronicznej w firmach. Uczestnicy nie tylko uczą się pisać krócej i jaśniej, ale realnie skracają czas realizacji zadań i poprawiają efektywność. A to ważne, bo skrzynki pocztowe puchną od ndmiaru wiadomości, zwłaszcza tych kierowanych do wiadomości. To tylko jedenjeden przykład.
W ofercie Delta Training znajdują się także:
- „Pułapki myślenia – adaptacja szkoleniowa” inspirowana badaniami noblisty Daniela Kahnemana pomaga podejmować trafniejsze decyzje w warunkach niepewności.
- „Growth Mindset” – szkolenie oparte na koncepcji Carol Dweck, rozwijające postawę uczenia się, otwartości i rozwoju wśród liderów.
- Akademia Menedżera – kompleksowy program rozwojowy dla menedżerów i liderów realizowany m.in. dla takich organizacji jak klub sportowy Widzew Łódź, czy koncern farmaceutyczny Sanofi-Aventis.
– Szkolenie ma sens tylko wtedy, gdy coś po nim zostaje. Dlatego nasze programy projektujemy tak, by uczestnik po wyjściu z sali dokładnie wiedział, co i jak wdrożyć w swojej codziennej pracy – podkreśla Piotr Juszczak z Delta Training.
W jakie szkolenia biznesowe warto dziś inwestować?
Nie ma jednej recepty dla wszystkich. Wszystko zależy od celów organizacji, ale pewne kierunki rozwoju wracają w rozmowach z działami HR i zarządami najczęściej. Szkolenia sprzedażowe to dziś coś znacznie więcej niż techniki zamykania transakcji. Chodzi o psychologię klienta, budowanie długofalowych relacji, radzenie sobie z obiekcjami i prowadzenie rozmów w duchu partnerskim. Najskuteczniejsze programy oparte są na analizie rzeczywistych case’ów i rozmów handlowych. Z kolei szkolenia menedżerskie nie powinny skupiać się wyłącznie na zadaniach. Dobry lider to nie tylko osoba rozliczająca z wyników, ale przede wszystkim ktoś, kto potrafi motywować, delegować, nadawać sens pracy, rozmawiać, zarządzać konfliktem i prowadzić zespół przez zmiany.
Coraz większą popularnością cieszą się również szkolenia z efektywności osobistej uczące zarządzania sobą w czasie, budowania nawyków i odporności psychicznej. Dla wielu pracowników, którzy funkcjonują w świecie natłoku informacji i presji wyników, to prawdziwy gamechanger. Nie można zapominać o szkoleniach z pracy zespołowej, szczególnie istotnych w organizacjach funkcjonujących w trybie hybrydowym. Pomagają one usprawnić komunikację, budować zaufanie i zwiększać odpowiedzialność za wspólne cele.
Po czym poznać dobrą firmę szkoleniową?
Gdy już wiadomo, czego organizacja potrzebuje, czas na wybór odpowiedniego partnera. I to okazuje się nie takie proste. Warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy: czy firma szkoleniowa pracuje na podstawie diagnozy? Czy opiera swoje programy na badaniach i sprawdzonych metodach? Czy wdraża efekty po zakończeniu szkolenia? Jakie doświadczenie mają trenerzy? Jak ułożony jest cały proces? Dobrą praktyką jest też sprawdzenie opinii innych klientów oraz dostępności dofinansowania np. z KFS lub BUR.
Szkolenia z dofinansowaniem KFS i BUR
Wiele firm nie zdaje sobie sprawy, że dobre szkolenia biznesowe dla firm nie muszą oznaczać dużego budżetu. Delta Training jest w Bazie Usług Rozwojowych (BUR). Dodatkowo pomaga klientom uzyskiwać środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS). To realna szansa, by rozwinąć zespół przy minimalnym wkładzie finansowym. Zespół Delta Training wspiera klientów na każdym etapie – od doradztwa, przez dokumentację, aż po realizację i rozliczenie szkoleń.
Szkolenie to nie koszt. To koszt jego braku
Firmy, które nie szkolą zespołów, nie stoją w miejscu. One się cofają – choć często tego nie zauważają. Gdy konkurencja rozwija swoich pracowników, automatyzuje procesy, testuje nowe rozwiązania i zwiększa efektywność, to brak działań rozwojowych staje się niemą decyzją o rezygnacji z przewagi. Jeśli więc chcesz, by Twoja firma działała sprawniej, liderzy skuteczniej zarządzali zespołami, a komunikacja była źródłem współpracy, a nie źródłem nieporozumień, to zrób pierwszy krok w stronę rozwoju.